Geplande keizersnee

Hallo allemaal,

Ik moet een geplande keizersnee ondergaan ivm een stuitligging. Ben hier uiteraard niet echt blij mee en zie er ook best wel tegenop. Daarbij is het ons eerste kindje dus alles is nieuw. Wat kan ik allemaal verwachten?

Hoe gaat het er op de OK aan toe?
Hoe lang mag je je kindje bij je?
Wanneer kom je weer op zaal?
Wanneer is de ergste pijn voorbij?
Wanneer kan je voor het eerst een wandelingetje maken met je kindje?
Is het goed om wat lichte oefeningetjes te doen voor een vlotter herstel? Zo ja welke?
Wanneer kan je weer echt sporten?

Wie heeft ervaring en wil dat met mij delen? Uiteraard zal ook dit voor iedereen wel anders zijn maar toch ben ik benieuwd naar zowel de positieve als negatieve verhalen.

Groetjes Alice

hoi alice

ik ben zelf ook bevallen op 12-03-2005  met een keizersnee na 38 uur weeen van een 2 ling en ik moet je zeggen dat de keizersnee mij 100% is meegevallen.
je gaat eerst naar een kamer waar je voorbereid wordt je krijgt dan een ruggeprik en een infuus en dat valt echt heel erg mee het doet niet zo,n pijn en je man mag er gewoon bij zijn.
dan ga je naar de ok, en dan krijg je zo'n groene doek voor je en je man zit gewoon bij jou en kan ook gewoon foto's maken ( bij mij heeft dat de zuster gedaan maar niet van de operatie zelf want dat wilde ik niet)
ze maken met een soort laser mes een snee in je buik en dan word je kindje geboren, en je krijgt het meteen te zien en je man gaat dat mee met het kindje en de dokter en jou doe ze dan in tussen tijd hechten.
Het eeninge nadeel vond ik dat ik een uur naar de verkoeverkamer moest en nog noet naar je kindje mag maar na een uur is het gewoon op je kamer maar het kan ook in de coufeusse liggen maae dat weet ik niet in jou geval.
bij mij mochten de kindjes op de kamer slapen of ik kon er voor kiezen om ze naar een babykamer te brengen dat heb ik de eeste paar nachten wel gedaan omdat het na een keizersnee een beetje moeilijk is.
ze zorgen wel dat je genoeg pijn stilling krijgt maar ik heb op de 2e dag gedoucht en op de 3e dag vooor het eerst mijn kindjes verschoond
ik vond zelf het verveelenste als de ruggeprik uitgewerkt raakt het is toch een grote operatie en daar moet je echt rekening mee houden.
en naar 4 of 5 dagen mag je weer naar huis. en moet je nog wel veel rusten en genieten van je kraamtijd en je babietje
ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is. ik snap dat je zenuwachtig bent daar had ik geen tijd voor omdat ze zijn om 19.30 dat ik een keizersnee kreeg en om 20.00 was ik op de OK en om 20.19 en om 20.20 waren mijn kindjes geboren. het is zo voorbij
de hele operatie duurt 45 a 60 minutten en dan heb je je baby
ik wens je heel veel succes en heel veel plezier met je baby

groetjes kristel

Hoi Alice,

Ik had bij de oudste ook een geplande kz ivm met stuitligging

Ik wil wel proberen je vragen te beantwoorden:
Je krijgt een catheter (weet niet of je het zo schrijf), bij mij gebeurde dat op de zaal, maar soms gebeurd dat ook al bij de OK-kamer. Toen ging ik naar de (geen idee hoe die kamer heet) kamer waar ze je klaar maker voor de kz. Daar kreeg ik een infuus en moest wachten tot OK klaar was. Op de OK zelf krijg je een verdoving en daarna de ruggeprik. Als je je eigen goed kan ontspannen, voel je er weinig van. Op de OK was het (bij mij) een gezellige boel. Iedereen had lol en er hong een ontspannen sfeertje, wat wel heel fijn en geruststellend was. Het kindje halen duurde nog geen 10 minuten. Je krijgt de baby even te zien, maar het is te koud op de OK om de baby bij je te houden, dus die gaat naar de afdeling, word beetje gewassen en aangekleed. Het duurd ongeveer nog 20-30 minuten voor ze met jou klaar zijn op de OK. Je man / vriend/ of wie er ook bij is (je mag er 1 meenemen de OK in) mag kiezen of hij meegaat met de baby, of dat hij bij jou blijft. Als ze klaar zijn met je ga je naar de uitslaapkamer (maar dat is niet overal het zelfde, dus moet je ff navragen hoe dat dat bij jullie in het ziekenhuis is) Bij mij kwam mijn man terug (bij sommige mag ook de baby mee naar de uitslaapkamer terug) Ik heb daar nog bijna een half uur gelegen en daarna terug gegaan naar de afdeling. In de meeste ziekenhuizen krijg je een morfinepomp (moet je even navragen of dat bij jullie ook is) meestenal voor 1 dag, en daarna ga je aan de pijnstillers. Je blijft ongeveer 5 dagen in het ziekenhuis. Ik had aan de morfinepomp genoeg gehad en heb geen pijnstillers meer genomen daarna.
Wanneer de ergste pijn voorbij is hangt een beetje van je eigen af. Als je rustig aan doe, niet te veel doe tillen en goed naar je lichaam luisterd, ben je er het snelste vanaf.
Van de pijn hangt ook af wanneer je voor het eerst zou kunnen wandelen. Doe je dit te snel, hou je langer last van de kz.
Voor oefeningen zou ik toch informeren bij de gyn. Ik geloof niet dat ik oefeningen heb gekregen, maar kan ook zijn dat ik dat vergeten ben hoor ( is 3 en een half jaar terug). En sporten doe ik niet, dus weet ook niet wanneer dat je dat weer mag gaan doen.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Groetjes Brenda (37,4)

hoi,
8 maanden geleden had ik een ongeplande keizersnede en was hier totaal niet op voorbereid, dus ook niet op de herstelperiode. goed dus van je dat je hier eerst wat info vraagt.
ik heb een ruggeprik gehad, waar ik overig niets van voelde (maar ik had weeen) en een katheter in. verder lag ik met mijn armen wijd en achter een groen doek.
aanmijn ene arm een bloeddruk meter en aan de andere een infuus.
nadat mijn zoontje eruit was kreeg ik hem even te zien en toen moest hij gelijk mee met de kinderarts, die keek hem na en toen mocht ik hem weer zien en aanraken. maar ja als je met je armen wijd ligt wil dat niet echt... toen is hij met mijn man mee gegaan en bleef ik achter terwijl ze mij aan het hechten etc waren.
je kunt misselijk worden, dat schijnt normaal te zijn, dat had ik ook (overgegeven over de arm van zon arts, tja sorry)
als je de nageboorte wilt zien moet je dat op tijd zeggen, bij mij was hij al weg.
nadat je bent dichtgeniet (bij mij waren het nietjes) moest ik nog 1 uur op de verkoever kamer en het enige wat ik dacht was, ik wil naar mijn zoon.......
dan het herstel, mijn ervaringen:
nadat de katheter eruit is moet je zelf gaan plassen.   als je in bed ligt (ik had volgens mij geen morfinepomp hoor) voel je je een hele piet maar dan..
werkelijk waar ik heb er een kwartier over gedaan voor ik op de rand van het bed zat en nog eenkwartier voor ik op de po stoel kon ploffen. je voelt je een vrouw van 100 en je hebt het gevoel alsof ze je veels te strak hebben gehecht. helemaal als je loopt, je loopt gebogen met je hand op de buik om maar geen schokken te voelen.
niezen is een ramp, lachen verschrikkelijk en hoesten is ook niet aan te raden.
maar dan nu het goede nieuws: het wordt elke dag een stukje beter, en na 5 dagen loop je, nou niet als een kieviet, een stuk beter. hou wel de 6 weken rust aan. dus geen dingen tillen, niet te veel de trap op en neer, niet stofzuigen. anders heb je grote kans op verzakking e.d.
ondanks bovenstaande: het is een ervaring om niet te vergeten en je krijgt er iets geweldigs voor terug!!! het is het allemaal waard en de pijn valt mee. ik heb na 3 dagen geen paracetamolletje meer nodig gehad....
succes!!!! succes!!! en geniet van alles, laat het over je heen komen!

oh, nog even:
tuurlijk heb je in de weken erna wel wat last van je buik maar dat betekende bij mij dat ik te druk was geweest. je moet niet raar gaan bewegen etc etc
reken echt op 6 weken herstel tijd voor je weer echt bijna de oude bent.

Hallo
Ik heb ook een geplande keizersnede gehad omdat mijn dochter in een stuit lag en niet gedraaid wou worden.
Mij was het ook meegevallen
Ik was ook verschrikkelijk zenuwachtig en zowiezo al bang voor ziekenhuisen.
De ruggeprik deed absoluut geen pijn (daar zag ik toch erg tegenop) het voelt een beetje alsof je je telefoonbotje stoot, meer niet.
Het infuus is vervelender.
ze lieten mijn dochter ook even zien maar het geboorte gewicht was een beetje te laag en daarom namen ze haar mee naar de couveuse afdeling.
Als de baby te ligt is dan mag het niet op je kamer liggen.
Pijn heb ik helemaal niet gehad
Ik kreeg elke ochtend een volle strip paracetamol maar ik heb er in 5 dagen tijd niet een nodig gehad.
Wat ik vervelend vond was dat je voorzichtig moest gaan opstaan want de snee trekt dan een beetje en het doet een beetje pijn als je moet lachen.Haha
het enige waar ik last van heb gehad is misselijk heid op het moment dat mijn dochter geen zin had om uit mijn buik te komen(ze moesten haar tot drie keer toe eruithalen) en misselijkheid de eerste avond na mijn bevalling.
Maar daar hebben ze middelen voor en die doen ze zo in je infuus als je het aankaart en dan gaat het vrij snel over.

Maar het viel echt 100 % mee en ik zou het zo weer doen bij een tweede.
Succes
Groetjes Jolanda

Goedemiddag,

Ik moet nog kiezen tussen een keizersnee dan wel 'gewoon' in verband
met een stuitligging, dus deze informatie komt ook voor mij goed van
pas!

Ook namens mij dus bedankt voor de verhalen!

Groeten,

Paulette

Hoi

Kijk eens op mijn site over stuitliggingen:
http://home.hetnet.nl/~mamajolijn/

En de site van Judith over:
Kraamtijd na een keizersnede

Succes!

Groetjes Jolijn

Terug
Bovenaan