Geregistreerd Partnerschap!

Hoi dames,
Bedankt voor de reacties :)
Ik zal nog even de vraagjes beantwoorden.
Dittie=> Wat Inge zegt klopt, wettelijk gezien staat een geregistreerd partnerschap bijna gelijk aan een huwelijk, het enige verschil is dat je van te voren je kind moet erkennen. En we zijn dus nu niet getrouwd, alleen geregistreerde partners :)

NHS=> Trouwen willen wij graag nog een keer goed doen, dus vandaar voor het geregistreerd partnerschap gekozen. We hadden ook gratis op maandag morgen het geregistreerd partnerschap aan kunnen gaan, maar wij hebben allebei een hekel aan vroeg opstaan en zo duur was het nou ook weer niet. Ook vonden wij vrijdag fijner voor het feestje omdat de meeste familieleden door de weeks toch moeten werken en dan hadden ze twee dagen vrij moeten nemen, nu alleen 1 middag :) En oja, erkenning van een kindje is gratis, dat hadden we al met 13 weken gedaan, dus dat is nou ook niet echt veel moeite.

Janne Love Senne=> We willen pas gaan trouwen als we genoeg geld hebben gespaard om uitgebreid te kunnen trouwen. En dat zal wel eventjes duren aangezien we de spaarrekening flink hebben moeten plunderen om een nieuwe auto te kopen dankzij het auto ongeluk :( Daarnaast zal mijn vriend dan ook eerst op zijn knieën moeten om mij ten huwelijk te vragen haha.

Liefs,
Mar

Wij waren al van plan om volgend jaar te trouwen, maar besloten toch eerder voor een baby te gaan.
Ik denk dat bijna alle stelletjes die samenwonen zorgen voor een geregistreerd partnerschap, is makkelijker met allerlei papierzaken, maar volgens mij is echt trouwen voor de wet toch weer ietsje anders.

Wij wouden dit ook eerst doen (ger.partnerschap), maar aangezien wij toch binnen 2 jaar zouden trouwen, hebben wij hier gewoon van afgezien, ivm de dubbele kosten die je dan maakt.
We moesten alleen even naar het gemeentehuis om de baby te laten erkennen.

Hey, ik bedenk me nu opeens net, óf ben ik in de war met een samenlevingscontract?!
Want ik dacht dat dat dus hetzelfde is als een geregistreerd partnerschap?
Correct me als ik fout zit!

Iig, gefeliciteerd!!

Gefeliciteerd Marjolein! Het is best officieel hoe dat in zijn werk gaat heb ik begrepen van vriendinnen die dit ook hebben gedaan.
Wij hebben besloten om over ander half jaar ongeveer te gaan trouwen, vandaar dat we tot die tijd onze fiscale zaken regelen via een samenlevings contract. Hierin is ook ons testament vast gelegd. Dit hoef je dan niet weer te regelen als je gaat trouwen. Mocht je willen trouwen op gemeenschap van goederen dan verandert er niet zoveel in vergelijking met partnergeregisteerd.
Ik ben net een aantal keer bij de notaris geweest, koopacte, samenlevingscontract, haha vandaar dat ik toevallig weet hoe het precies zit.
Nu alle zakelijke dingen achter de rug zijn kunnen we echt gaan genieten van zwangerschap en de voorbereidingen!
Dus bij deze genietse!

liefs Janne

Hoi Hoi,

Gefeliciteerd! Goede oplossing lijkt me zo...

Ik ben afgelopen mei getrouwd, dat stond al anderhalfjaar gepland en de zwangerschap kwam er gezellig ook nog bij zes weekjes voor het trouwen haha! Wel de goede volgorde dus...

In mijn trouwboekje staat ook alleen mijn meisjesnaam genoemd, terwijl ik de naam van mijn man ook aangenomen heb. Dat klopt ook de ambtenaar had dat gezegd van te voren, het is alleen voor de gemeente en de belasting e.d. dat je naam veranderd. Voor de rest kun je hem natuurlijk ook gewoon voeren....

Veel geluk samen!

Als ongeboren vrucht:
De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt hiervan een aparte akte op. Beide ouders moeten hierbij aanwezig zijn. Er wordt ook een akte van naamskeuze opgemaakt. Deze erkenning moet vóór de geboorte van het kind plaatsvinden
Bij de geboorte-aangifte:
Dit gebeurt in de geboorte-akte. Wanneer het de geboorte betreft van het eerste kind uit de huidige relatie dan moet de moeder aanwezig zijn in verband met de naamskeuze
Na de geboorte van het kind:
dit gebeurt dan middels een aparte akte. Naamskeuze is dan niet meer mogelijk.
Wanneer de partijen niet de Nederlandse nationaliteit bezitten is het verstandig bij Burgerzaken te informeren of erkenning mogelijk is.

KostenPrijsindicatie: € 11,10

Dit geld in Drenthe, gemeente Meppel

Groetjes Natasja

Hihi, zo heb je 2 keer een bijzondere dag: eerst partnerschap en later wellicht nog eens een trouwfeestje. Je moet wel een beetje van het leven genieten, toch...

EN lekker praktisch.

Gefeliciteerd in ieder geval met elkaar. Ik had al zo'n feestelijk gevoel bij het samenlevingscontract. EN later bij ons trouwen natuurlijk.

Hoi Dames,
Samenlevingscontract en geregistreerd partnerschap zijn twee hele verschillende dingen. En ja Jessica, dat heb je even door elkaar gehaald haha. Geeft niet. Uiteindelijk is het geregistreerd partnerschap voor ons een stuk goedkoper want we hoefde nu niet naar de notaris, die ook een hoop geld kost. Helemaal als je heel veel dingen specifiek moet vastleggen. Met geregistreerd partnerschap is dat gelijk in 1 keer afgedekt.
Bij onze gemeente is een kind erkennen voor de geboorte gratis. Dus blijkbaar verschilt dat per gemeente Natasja :)

Liefs,
Mar

Je kunt natuurlijk ook je partnerschap laten omzetten in een huwelijk, maar ik neem aan dat dat niet jullie wens is.
Ten minste, volgens mij kan dat nog. De minster wilde de andere weg afsneid om zo flitsscheidingen te voorkomen, maar ik weet niet of dat is gebeurd en zo ja of de "heenweg" ook niet meer mogelijk is.

Gefeliciteerd en geniet ervan. Goed dat jullie al hebben erkend.

Groeten
Tamar

Terug
Bovenaan