Gerookte zalm......wel of niet?

Hallo allemaal,

Deze vraag zal vast wel al een 1000 keer gesteld zijn,maar stel hem toch maar.
Mag je nou wel of niet gerookte zalm??

Ik dacht nl. dat je alleen gerookte zalm van de visboer mocht en niet de voorverpakte van de supermarkt.

Maar iemand anders op het forum zei dat je ook niet van de visboer mag.
Ik was juist van plan lekker bij de visboer te halen.......dat doe ik nu dan ook niet meer

Dus wie weet het??

thx!!

liefs Jacqueline

Hai Hai,

Met die vraag loop ik ook al paar dagen.  En hoe zit dat nou met haring (zoute en rolmops dus zure). Ik lees overal wat anders. Heb al verschillende sites gezocht, maar bij de een mag het wel, mits de haring maar erg vers is (maar hoe zie je dat?) en de ander zegt weer: nee het is rauwe vis dus het mag niet.

En feta? mag dat? Hoop dat iemand duidelijkheid kan scheppen, want heb wel zin in een haringkje.

NEEE, mag dus niet !!!

De kans dat hierin listeria zit, is erg groot, dus even geen gerookte zalm !! Jammer maar helaas....

groetjes Marasje

kijk ook even op www.voedingscentrum.nl voor meer eet-info.

Zal ook nog even op de haring reageren: vis mag alleen als ie VERS is, maar je kunt het dus nooit controleren of haring echt vers is, alle visboeren zullen zeggen dat ze verse vis verkopen, maar de kans dat een bacterie zich vermenigvuldigt in een paar dagen is mega-groot, dus ik zou haring niet doen.

Eigenlijk kun je er vanuit gaan dat alle vis die rauw is en bewaard wordt, een risico met zich mee brengt.  Ik weet niet of zure haring wel of niet gevaarlijk is, of dat de bacterie  in azijn kan overleven? Maar goed.. neem het zekere voor het onzekere en wacht er mee tot na je bevalling...

Feta mag wel als het van gepasturiseerde melk is gemaakt (staat bij de ingegredienten lijst). Alleen als het van rauwe melk gemaakt is niet, maar dat vind je eigenlijk niet in de supermarkt.

Groetjes Marasje

Jacqueline,

Ik ben het helemaal met Marasje eens. De VK zegt dag verse vis wel mag maar je kan nooit precies nagaan hoe vers het is. Ik neem liever geen risico. na mijn zwangerschap ga ik er wel weer van genieten!

groetjes Pauline

ik ben kok van beroep dus kan wel tips geven. Als ik zelf zalm rook dan gaat het rauw in het rook kastje.   De zalm word gerookt om smaak aan de zalm te krijgen *is dus nog rauw*  Dus laat ik het zo zeggen ik eet zelf nu geen gerookte zalm.
Ik weet niet hoe het precies zit met verpakte gerookte zalm.
Het roken van produkten komt van vroeger het is een manier om het langer houdbaar te maken (conserveren). Tegenwoordig voor de smaak.
ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Groetejs leena

Even reageren op de dag verse vis.
Elke visboer zal zeggen dat hij dagverse vis heeft , echter komt de meeste vis van de visafslag en is het al enkele dagen onderweg geweest.
In sommige gevallen zelfs al weken!!! (Vis soorten zoals zalm en tonijn is dit een standaard). Het word dan gewoon ingevroren en uiteindelijk verkocht als dagvers.

Een tijd terug is er in een consumenten programma aandacht aan besteed (kassa of radar , misschien is het hier nog terug te vinden).

Groet Xanthe

Terug
Bovenaan