Gerookte zalm......wel of niet?

Hoi Jacqueline,

Met deze vraag zat ik ook en ik heb het ook meteen aan mijn verloskundige gesteld. Zij vertelde dat alle rauwe vis prima kan, mits bij de visboer gekocht. Alleen gerookte zalm niet verpakt kopen. Ik eet nu wekelijks een zoute haring, het is juist goed voor de aanmaak van de hersentjes van je kindje. Ik kan me voorstellen dat het nu nog niet duidelijk is wat je wel en niet mag doen. Ga op je gevoel af en vraag het even na bij je eigen verloskundige. Ik denk ook maar zo: de Eskimo's eten niet anders dan rauwe vis en ook daar komen gezonde mensen op de wereld...(misschien beetje ver gezocht, maar toch). M'n zus en nichtje waren ook verslaafd aan de rauwe vis tijdens hun zwangerschap en dat is allemaal goed gegaan!

Succes!

Groetjes,
Josephine

nou inderdaad,je hoort allemaal verschillende dingen.
Wat ik dus had gehoord was dat je alleen van de visboer mag en niet de voorverpakte.
Het gevaar zat geloof ik juist in het feit dat het verpakt was.
Ookal is het misschien niet vers van de visboer maar al enkele dagen ingevroren,volgens mij ging het erom dat het niet verpakt was zoals in de supermarkt.
Nou ik kan de zalm gerust laten liggen daar niet van,maar ga het zeker nog eens navragen bij de vk als ik daar heen mag.

groetjes Jacq

quote: marasje reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('21-02-2006 10:39:52'));

NEEE, mag dus niet !!!

De kans dat hierin listeria zit, is erg groot, dus even geen gerookte zalm !! Jammer maar helaas....

groetjes Marasje

kijk ook even op www.voedingscentrum.nl voor meer eet-info.

Ik heb dus ff gekeken op die site en dit stond er!!!!

In de praktijk is de kans op besmetting met listeria vrij klein. Toch is het raadzaam dat zwangere vrouwen levensmiddelen vermijden die mogelijk besmet zijn met listeria. Dit om het ongeboren kind te beschermen. Risicoproducten zijn vooral rauwmelkse zachte kaas (zoals rauwmelkse varianten van camembert en brie) en vacuümverpakte gerookte zalmfilet. Rauwmelkse kaas krijgt namelijk geen bacteriedodende behandeling. Ook wordt de kaas langdurig gerijpt en bewaard. Eventuele listeriabacteriën krijgen hierdoor de kans zich tot schadelijke hoeveelheden te vermenigvuldigen.
Ook bij vacuümverpakte gerookte zalm bestaat de kans dat de besmetting met de listeriabacterie schade aanricht als de gerookte zalm lang bewaard wordt. Omdat het lang bewaren van lang houdbare gekoelde producten (zoals kant-en-klaarmaaltijden en salades) altijd een zeker risico met zich meebrengt, is het voor risicogroepen beter deze producten snel na aankoop te eten.

Hier gaat het dus specifiek alleen om de vacuümverpakte gerookte zalm!!!
Zoals ik al dacht.
Maar ga het zeker nog aan de vk navragen!!

groetjes Jacq

Hoi Xanthe,

Jij bedoelt denk ik De Keuringsdienst van Waarde van de RVU. Zij hebben inderdaad een programma gemaakt over verse vis en tonijn en zo. Oude afleveringen zijn te zien op de website: http://www.rvu.nl/kvw/

Groeten, Nynah

Hartelijk dank voor de reacties. Ben net snel een pot rolmops gaan halen want daar had ik zo'n vreselijke zin in. En begreep dat door de zure azijn de listeria bacterie gedood wordt en je dit dus gewoon kan eten. Dus toch maar zekere voor het onzekere en zure haring in plaats van zoute haring eten.  

Dames,

even een toevoeging over iets heel anders.
Ook producten die niet van rauwe melk zijn gemaakt kunnen toch listeria bevatten. Het gaat om producten die niet op hygienische wijze bewaard worden.

In softijs wordt wel eens listeria gevonden. Softijs wordt bij een temperatuur bewaard waar listeria een kans krijgt. Als de softijsmachine dan niet goed schoongemaakt wordt, kan dat funest zijn.

Dus dames laat ook softijs en milkshakes maar staan.

Miep

Ja, dat klopt wat betreft softijs. Het niet goed schoonmaken en dus achterblijven van restantjes ijsmix is dus risicovol.

Ik kwam net nog een stukje tegen op www.9maand.com :

Hallo,

Ik ben zwanger en ook nog toevallig een boek over vis aan het schrijven. Omdat ik veel moest ’proeven’ weet ik inmiddels het nodige over wel of geen listeria-risico. Als stelregel hanteer ik: rauwe vis is risico. Gerookte zalm is meestal koudgerookt dus in principe rauw. Warmgerookte zalm (soms in de viswinkel) is veiliger. Gestoomde makreel is warmgerookt (80 graden). Zoute (maatjes)haring is overigens niet probleemloos: in een enkel geval wordt er wel listeria aangetroffen! Laat je dit overigens niet weerhouden van vette vis: omega-3 in vis is goed voor groeiende hersentjes...

En Josephine, Eskimo's eten inderdaad veel verse vis, maar die  wordt dan ook gevangen en direct geconsumeerd. Wel iets anders dan wat wij onder "verse vis" verstaan hoor... !

Maar feit blijft dat vette vis gezond is voor jezelf en je kindje, maar kies dan de vis uit met geen of het minste risico, lijkt me. En iedereen is baas over eigen lichaam (en inhoud!) dus doe ermee wat je wilt !!

Groetjes Marasje

Hoidiehoi

Ehhh mijn huisarts en vk zeiden allebei dat ik rustig gerookte zalm kon eten...
Ik mocht van de ha zelfs gewoon verpakte vis eten......
Nu weet ik het ook niet meer....

Ik doe het toch maar, net als milkshakes.....(foei!)
Ik vind het al moeilijk genoeg om geen wijn en biefstuk (enzo) te eten....

Liefs Annet

Terug
Bovenaan