Gesloten

Ik gebruik ze al sinds de geboorte. Nu op vakantie ivm gebrek aan wasmachine even wegwerp en eerlijk gezegd vind ik dat nu juist even wennen en niet zo praktisch. Het is maar net wat je gewend bent ?
Wij hebben een vouwluier systeem. Milovia overbroekjes met Lulu Nature inleggers. En voor de nacht een voorgevormde luier van Totsbots met een Mother Ease Air Flow broekje. Die voor de nacht moeten we sinds een maand of 9 wel een extra inlegger bij in doen. Maar nog nooit een lek gehad. Ook niet van poep. 
We verzamelen ze in een grote stoffen waterdichte luierzak die aan de commode hangt. Een volle zak is precies 1 was. En we hebben ook een paar van die kleine wetbags voor de opvang en uitjes. De luiertas voor onderweg moet wel wat groter zijn ivm dat de luiers wel groter zijn dan wegwerp. Dat betekent dat broekjes ook een hoge taille moeten hebben voor die dikke luier, en ik heb vaak een maatje groter rompers. 
Poep vangen we op op een inlegvel van popolini. Als ze enkel geplast heeft gaan die vellen gewoon mee de was in. 
Dus tja... Ik vind het niet lastig. De opvang of ouders ook niet. Het is 2 extra wasjes in de week. 
 
Ik heb alleen alleen in de kraamweek wegwerp gebruikt, daarna wasbaar. Ik vind het helemaal geen gedoe. Heb een 2-delig systeem. Absorberende deel gaat in een afvalbak van Ikea, waterdichte overbroekje hang ik uit om bij de volgende luier weer te gebruiken. Eind van de dag overbroekjes ook in de was. Wassen vond ik erg meevallen en je hoeft nooit te slepen met pakken luiers of aanbiedingen te zoeken. 


Ik kan je wel van harte aanbevelen om eerst een consult te doen of een huurpakket te nemen met verschillende systemen. Wat voor de een geweldig werkt is bij de ander een ramp. Zo kun je uitproberen wat voor jou werkt. 
 
Ik lees graag mee! Heb wel een consult aangevraagd en daarna gekozen voor the Little Lamb luiers. Deze zijn voorgevormd dat lijkt ons fijn. Onze uk kan ieder moment geboren worden dus hopelijk hebben we hier goede ervaringen mee. Voor ons is het feit dat het milieu vriendelijker is en het erg veel scheelt in de kosten een goede reden hiermee wel te willen starten.
 
Wij gebruiken ook wasbare luiers en zijn echt fan. Wij draaiden tot 6 maanden ongeveer wel iedere dag een was. Nu is het om de dag. Wij hebben ook een tweedelig systeem maar dan van TotsBots. Nog nooit lekkages gehad inderdaad. En ook op de opvang vinden ze het geen probleem.
Ik weet niet of wegwerpluiers praktischer zijn want die gebruiken we dus nooit.
 
Ik ben ook aan het twijfelen, maar ik lees dat de maanden voordat de baby vast voedsel gaat eten, je geen inleggers moet gebruiken voor de poep. Maar ik vind dit erg onsmakelijk om in de was te doen waar ik ook onze kleding in was. Hoe doen jullie dit? Of gewoon altijd inleggers zodat er geen hoeveelheden poep meegaan in de wasmachine?
 
Gewoon een inlegger hoor. Dat heb ik nooit gehoord. Van die natte borstvoedingpoep in het begin lekte er wel eens wat op de inlegger. Maar de wasmachine heeft het altijd schoon gewassen. Moet toch minimaal op 60 graden om bacterieen tegen te gaan. Ik heb altijd fris ruikende luiers. Geen nare geurtjes. Wel wat vlekken. Want ik ben te lui om alles steeds in de zon te hangen of met natuurlijke middeltjes te behandelen. Vlekken storen me niet. Wel geurtjes en bacterieen. Ik was volgens de voorschriften van de winkel, waarbij ik extra spoelen ook aan zet, 60 graden en 1200 toeren, en voldoende wasmiddel gebruik van een soort dat samen gaat met wasbare luiers. 
 
Ik ben pas inlegvellen gaan gebruiken toen de ontlasting wat vaster werd door vast voedsel. Ik vond het vooral vies om zo'n doorweekt vel met borstvoedingspoep uit de luier te moeten vissen. Met kunstvoeding kan ik me voorstellen dat de ontlasting al wat vaster is en een inlegvel wel werkt en fijn is. 
De was werd altijd prima schoon. Inderdaad op 60 graden vanwege de hygiëne en in had genoeg luiers om er geen kleren bij te hoeven doen. 
 
Terug
Bovenaan