Niemand kan helaas zeggen hoe het voor jou gaat zijn. Ik ervaar zelf bv geven als ‘meestal ideaal’, maar weet ook dat dit niet voor iedereen zo is. Ik zal hieronder voor- en nadelen beschrijven zoals ik het heb ervaren en nog ervaar. Doordat ik voor mijn eerste zwangerschap medicatie slikte die niet samen gaat met zwangerschap of bv en ik überhaupt niet wist hoe ik me zonder zou voelen, wist ik niet of BV een optie zou zijn. Ik ben absoluut niet van de bv-maffia
Allereerst is er de kennismaking met je kindje. De ene baby hapt direct goed aan, de andere baby heeft daar meer moeite mee. Ook de fles wordt niet door elke baby meteen begrepen, maar vereist wat minder werk.
De eerste weken duurt voeden lang, het aanhappen, goed drinken; allemaal vermoeiend voor kleintjes. Dit kan bij zowel fles als borst zo zijn, net als krampjes en allergieën. Heel veel pech!
Na 2 dagen voelen de tepels alsof ze er vanaf vallen en na dag 3 bestel je bijna een rood badpak omdat de borsten van Pamela niets zijn vergelijking met die van jou (en dat doet pijn), maar na een week waren mijn borsten echt wel prima pijnvrij, het grootste deel van dr dag. En die pijn tijdens de pijnlijke dagen; niet erger dan de brandende onderkant en charmant voel je je toch al niet, dus acceptabel (voor mij dan hè)
Na een aantal weken gaat het voeden sneller. Groot voordeel; je hoeft niets te bereiden, hooguit trui omhoog en bh los. En je hebt het altijd bij je op juiste temperatuur! Wil je stuk wandelen en weet je niet wanneer de baby huilt? No worries, the food is there! Langer blijven hangen dan de eigenlijke voorbereiding, last minute ergens mee-eten: we hebben de borst. Nadeel is wel dat je die borst ook mee neemt als je zelf zonder kind weg gaat en dat je dan moet nadenken over kolven enzo. Ook hier geldt; vooral eerste periode en hoe je er zelf in staat.
Baby’s die op kv groeien, gaan vaak sneller naar voeding om de 4 of zelfs 5 uur, bv-baby’s drinken vaak langer elke 3u. Ook de slapen ze gemiddeld minder snel door. Maar andersom is met kv dat doorslapen geen garantie en moet je dan je bed uit. Met bv kun je ze al sabbelend in je eigen slaap voeden.
Mijn oudste heeft een jaar bv gehad, was ik helemaal niet van plan (zelfs geen elektrische kolf gekocht omdat ik elke week dacht ‘jaa, maar met … maanden ga ik toch stoppen, dus zonde als ik die nu nog koop’). Het ging echter zo enorm gemakkelijk, dat ik stoppen zonde vond van de fijne momenten, de mogelijke voordelen van bv (op de rest groeien ze ook!) en het geld (geef ik met alle liefde uit aan mijn baby’s, maar ben ook een Nederlandse).
baby 2 is 7 maanden. De tijd gevlogen, veel mensen stoppen rond maand of 6 en dat is helemaal prima. Ik voel alleen die behoefte nog helemaal niet; het is nog steeds mijn kleine lieve knuffel ventje! Eentje die, mede door oorontstekingen, slecht slaapt. Dan zou je kunnen zeggen; geef de fles, kun je de gebroken nachten afwisselen met je man, maar hij slaapt gewoon lekker naast me, ik koppel hem aan als hij daar ‘s nachts op vraagt en vaak weet ik ‘s ochtends niet eens meer hoe vaak ik heb gevoed. Ik ben blij dat ik de melk altijd bij me heb, kolf op werk voor de opvang, maar ik doe ook niet moeilijk over kunstvoeding. Soms krijgt hij 2 flesjes gekolfde melk en een kunst, soms alles gekolft en heel af en toe alles kv. Ook thuis hebben we kleine verpakkingen kv, zodat ik gewoon van huis kan en niet vooraf hoef te kolven. Na een tijdje kunnen je borsten het ook beter aan nu en dan een voeding over te slaan, scheelt veel.
Laat je niet teveel leiden door wat anderen denken dat zou moeten, wat anderen je aanpraten. Doe wat jij fijn vindt, in welke vorm dan ook!