Ik lees al veel verschillende verhalen hierboven, en het verschilt dus zó erg per persoon.Ik heb in totaal 3,5 maand borstvoeding kunnen geven en ik ben daar écht heel trots op. Ik had het liever langer gedaan, maar door bepaalde factoren liep mijn productie tot het minimale terug. Kon daardoor wel heel geleidelijk aan overstappen op kunstvoeding, dus dat was fijn.
De eerste twee weken heb ik huilend gevoed, mijn dochtertje deed het écht heel goed, maar mijn tepels deden zó veel pijn (de lactatiekundige dacht bij mij aan spierspasmen in mijn tepels, weinig aan te doen). Als de kraamhulp zei; ja het moet wel als een magisch momentje voelen hoor, niet kostte wat het kost jezelf er aan onderdoor laten gaan dacht ik: magisch moment? HOE DAN?!
Maar ik wilde doorzetten, het moest hét zou (zat gewoon in mijn hoofd, moederdingetje denk ik).
In de kraamweek heb ik het op gang gekregen door te kolven, op een heel zachte stand.. én het aanleggen langzaam opgebouwd vanwege de pijn. Hieruit kwam een megaproductie en na 2 weken ging het steeds beter én opgegeven moment zónder pijn. En ja, voeden voelde dus écht opeens als een fijn moment
.
Wij hebben ‘de pech’ gehad dat ik na 2 weken fulltime ging afkolven omdat ik toen startte met JBPM vanwege heftige verborgen reflux. Dat was echt looooodzwaar en hielp niks dus uiteindelijk weer fulltime gaan voeden aan mijn borst. Dit gaf haar ook wel meer rust denk ik en ik vond het heel handig omdat je de melk áltijd bij je draagt.
Ik heb in die periode de regelmatige stuwing niet als fijn ervaren, maarja dat werd met de weken steeds minder én ik heb het geluk dat ik nooit borstontsteking, kloven of wat dan ook heb gehad.
Ik vond zelf ‘s nachts borstvoeding niet persé opgewegen qua handigheid tegenover flesvoeding.
We moesten haar toch heel lang rechtop houden en we hadden slapeloze nachten, dus een flesje was net zo handig geweest ;-).
Opgegeven moment ging ik ook kolven zodat mijn partner snachts een flesje kon geven, dan kon ik in ieder geval rustig een beetje blijven liggen. Zegt dus niet persé heel veel ?
Maargoed, sommige vrouwen vinden borstvoeding juist wel heeeeeel handig in de nacht, haha.
Flesvoeding gaf ik ook op verzoek en daar komt nu steeds meer een ritme in, dus dat verdwijnt langzaam naar wat meer ‘vaste tijden’, niet letterlijk, ligt er maar niet aan hoe ze slaapt die dag, maar het gaat heeel goed zo.
Ik heb gehuild toen ik stopte met borstvoeding, vond het vreselijk dat het zo moest eindigen (en dat had ik in de kraamweek dus echt niet verwacht). Maar nu is het goed en heel fijn. Ik kan makkelijk een middagje wat leuks doen, en zit niet meer met kolven als mn kindje op de opvang etc. Maar als ik het nog een paar maanden extra had kunnen geven had ik dat écht met alle liefde gedaan.
Ik denk dat je het beste kan bedenken wat jij je kindje graag wil geven. Dat is misschien belangrijker dan wat wel of niet zwaarder is.Succes met je keuze! ?