Gesloten

Doe waar jij je goed bij voelt! Echt dat is het belangrijkste. Als jij denkt en vindt, je kunt het altijd proberen, dat het onwijs zwaar is, heerlijk kunstvoeding gaan geven. Daar is echt niets mis mee.

Ik heb het bij allebei mn kinderen geprobeerd. De oudste heb ik een week meegetobt. De tweede ben ik na 2 voedingen gestopt. Ik had niet genoeg voeding en te gladde tepels. Ja, ik had alles op alles kunnen zetten. Maar daar had ik geen blije moeder van geworden!

Ik snap je. Tegenwoordig lijkt het alsof bv geven een en al ellende lijkt. Maar dat hoeft niet. Bv is prachtig! Alleen je moet het een beetje leren. En je kindje ook. Mijn tip: bereid je goed voor als je bv wil geven en schakel een lactatiekundige in als het niet gaat. Ik heb geen ervaring met kv. Wat mij tegenhield is de grote onnatuurlijke hoeveelheden er in flessen gaat wat niet overeenkomt met de natuurlijke maaginhoud van een baby. En in bv zitten antistoffen die niet na te maken zijn. Vond ik ook een motivatie voor mezelf. Je moet bij bv (is mijn ervaring) in het begin wel veel voeden om je productie op gang te krijgen. De kraamtijd is daar een mooie periode voor als je je rust maar neemt! En bv verteert sneller dus ook na een aantal maanden zal de baby sneller wat nodig hebben. Maar ook dat is heel natuurlijk! Wij eten zelf ook niet om de 4 uur. Succes!!! Volg je hart

Ik kan me bij veel opmerkingen hierboven aansluiten.
Bij ons is de bv eigenlijk snel goed gegaan. Ze hapte al bij het begin goed aan en ik had een goede productie. Wel meldde ze zich de eerste dagen te weinig en viel ze tijdens het drinken telkens in slaap waardoor ze te veel afviel. Toen heb ik ongeveer een dag en een nacht ofzo naast het voeden ook al moeten kolven om haar na iedere voeding even te kunnen bijvoeden en moesten we haar iedere 2 uur wakker maken om te drinken. Dat was wel even heel pittig. Als ik dat langer had moeten doen, zou ik die bv wel sneller hebben opgegeven denk ik maar dat was gelukkig niet zo. Na die dag en nacht kwam ze weer goed bij en meldde ze zich beter en is alles dus gewoon vlot verlopen. Ik geniet ook gewoon heel erg dan van die bv-momentjes met haar gezellig dicht tegen me aan. En inderdaad het gemak van altijd gratis voldoende voeding op temperatuur bij te hebben ?. Nadeel is inderdaad dat alle voedingsmomenten op jou aankomen. 
Ondertussen gaat ons meisje al naar de opvang en ik kon de vraag niet kolvend bijhouden dus maken we stilaan de overstap naar kv. Voordeel is dan dat je wel voedingen kan afwisselen, jij een keer of je partner een keer. Dan kan je zelf al eens wat vroeger je bed in of wat langer blijven liggen. Ik vind nu zelf het bijhouden van flesjes of schepjes of dergelijke niet veel anders dan de borstvoeding. De flessen zijn hier altijd even groot, soms drinkt ze die volledig leeg, soms laat ze een beetje over maar ik vertrouw haar erop dat ze binnenkrijgt wat ze nodig heeft. Je weet vaak wel wanneer ze dan ongeveer terug honger zal krijgen door er 3 uur bij te tellen. En ook de flesjesmomenten kan je gezellig maken met je baby dichtbij jou.

Ik heb 3 maanden bv gegeven, was een hel. Baby dronk vanaf het begin eigenlijk niet genoeg, hapte niet goed aan. Samen met lactatiekundige wel geleerd hoe ik hem moest helpen maar was echt heel zwaar. Baby viel steeds in slaap of haakte af terwijl hij wel nog honger had etc…
Toen na veel ellende toch overgestapt op flesvoeding. Baby dronk iets beter maar nog steeds met veel strijd. Dus het ligt echt per baby hoe het gaat…
Ik mis het borstvoeden he le maal niet. Heb die magische momenten intiem voeden met je baby zelden gehad… Ook de momenten waar het wel goed ging, ik vond er vrij weinig aan, dus dat is ook echt persoonlijk. ik vond het erg frustrerend dat ik bijv aan het koken was en ik echt moest stoppen en gaan zitten met mijn baby omdat mijn man hem niet kon voeden.
Ook onderweg vind ik flesjes veel fijner. Niet ergens een hoekje moeten vinden waar je rustig kan voeden etc. Flesje maken en hup in de mond. In de auto hoef je niet perse te stoppen, als je buiten bent kan hij gewoon in de kinderwagen blijven met het flesje terwijl je gezellig blijft kletsen… Ook fijn als het koud is!
Snachts het argument van niet je bed uit moeten kan met kunstvoeding ook prima. Ik had een tasje aan mijn bed hangen met thermos, koud water en bakjes melk al klaargezet. Je wordt er handig in en is zo gedaan. Baby moet mss 1 minuutje wachten..
Het is wel meer gedoe met voorbereiding, thermos etc klaarzetten, flesjes wassen. Maar daar wordt je ook handig in en na de eerste maanden hoef je niet meer steeds uit te koken enzo. En met borstvoeding heb je dat trouwens ook, als je gaat kolven.

Aan het begin heb je met kv ook vaker voedingen want kleine baby's drinken nou eenmaal vaak.

Conclusie het is echt heel persoonlijk en heeft aan beide kanten zijn dingetjes

Tja dat ligt eraan of er problemen komen. Bij beide manieren van voeden geldt dat. 

Voor mij was het een grote opluchting om na 3 maanden gekloot over te stappen op kv. Onze dochter was prematuur, kreeg de voeding niet op gang en na veel kolven was dat wel opgelost, maar ze bleef slecht aanhappen. Lactatiekundigen, borstvoedingboeken, facebookgroepen met tips, veel oefenen... Het bracht me alleen maar borstontstekingen, uuuuuren kolven met een huilbaby erbij, tepels die niet meer heelden, ook niet na een paar weken. Ik ben 3 maanden doorgegaan omdat mijn wens om lang te voeden zo sterk was. Maar toen ik afbouwde en steeds meer de fles ging geven, was het zo'n opluchting! Ik had een hekel aan voeden en kolven gekregen, en die hele lading was ervan af. Ik kon weer genieten van mijn kind voeden. Mijn dochter knapte er ook erg van op. Dus ja... In mijn geval was borstvoeden zwaarder. 

Ik lees ook dingen die ik echt anders ervaren heb. Ik heb met de fles gevoed op verzoek. Dus geen schema's, geen getob over hoeveelheden, geen onnatuurlijk grote hoeveelheden (ze dronk liever vaak een klein flesje). En die schepjes... Tja sorry maar zo ingewikkeld is het niet. Elke 30 ml een schep. Ook snachts had ik gewoon een thermoskannetje en de poederpot bij de cosleeper staan, dus ik hoefde ook mijn bed niet uit. En nog beter! Ik kon soms blijven soezelen terwijl mijn man het een keer deed. Ik kon overdag wat langer wegblijven of een avond naar vriendinnen zonder baby. En dat bovenop het gebrek aan stuwing en borstontstekingen en kolven enzo. 

Maar als bv goed gaat is het natuurlijk ook erg mooi. Het blijft de best passende voeding, je hebt het altijd bij je, en snachts hoef je alleen je tiet even eruit te halen. Daarnaast kan er ook vanalles met flesvoeding fout gaan. Zo kan je kindje flessen weigeren of een allergie hebben (mijn dochter had een kma). Het zoeken naar de best passende flesvoeding kan ook best gedoe geven. 

Dus vandaar.... Een newborn is gewoon zwaar met al die voedingen en slapeloze nachten. Of je nou fles of borst geeft. En of het ene of het andere zwaarder is, hangt van veel factoren af. Vooral van of er problemen ontstaan. En ook wel hoe je er zelf in staat. Sommige mensen willen niet vast zitten aan de enige voedingsbron voor je baby zijn, of vinden borstvoeden gewoon helemaal niet fijn. En anderen vinden het weer een heel naar idee om kunstvoeding te geven terwijl je zelf goede melk hebt. Ieder zn ding.

Ik lees al veel verschillende verhalen hierboven, en het verschilt dus zó erg per persoon.Ik heb in totaal 3,5 maand borstvoeding kunnen geven en ik ben daar écht heel trots op. Ik had het liever langer gedaan, maar door bepaalde factoren liep mijn productie tot het minimale terug. Kon daardoor wel heel geleidelijk aan overstappen op kunstvoeding, dus dat was fijn.

De eerste twee weken heb ik huilend gevoed, mijn dochtertje deed het écht heel goed, maar mijn tepels deden zó veel pijn (de lactatiekundige dacht bij mij aan spierspasmen in mijn tepels, weinig aan te doen). Als de kraamhulp zei; ja het moet wel als een magisch momentje voelen hoor, niet kostte wat het kost jezelf er aan onderdoor laten gaan dacht ik: magisch moment? HOE DAN?!
Maar ik wilde doorzetten, het moest hét zou (zat gewoon in mijn hoofd, moederdingetje denk ik).
In de kraamweek heb ik het op gang gekregen door te kolven, op een heel zachte stand.. én het aanleggen langzaam opgebouwd vanwege de pijn. Hieruit kwam een megaproductie en na 2 weken ging het steeds beter én opgegeven moment zónder pijn. En ja, voeden voelde dus écht opeens als een fijn moment ☺️.

Wij hebben ‘de pech’ gehad dat ik na 2 weken fulltime ging afkolven omdat ik toen startte met JBPM vanwege heftige verborgen reflux. Dat was echt looooodzwaar en hielp niks dus uiteindelijk weer fulltime gaan voeden aan mijn borst. Dit gaf haar ook wel meer rust denk ik en ik vond het heel handig omdat je de melk áltijd bij je draagt.
Ik heb in die periode de regelmatige stuwing niet als fijn ervaren, maarja dat werd met de weken steeds minder én ik heb het geluk dat ik nooit borstontsteking, kloven of wat dan ook heb gehad.
Ik vond zelf ‘s nachts borstvoeding niet persé opgewegen qua handigheid tegenover flesvoeding.
We moesten haar toch heel lang rechtop houden en we hadden slapeloze nachten, dus een flesje was net zo handig geweest ;-).
Opgegeven moment ging ik ook kolven zodat mijn partner snachts een flesje kon geven, dan kon ik in ieder geval rustig een beetje blijven liggen. Zegt dus niet persé heel veel ?
Maargoed, sommige vrouwen vinden borstvoeding juist wel heeeeeel handig in de nacht, haha.

Flesvoeding gaf ik ook op verzoek en daar komt nu steeds meer een ritme in, dus dat verdwijnt langzaam naar wat meer ‘vaste tijden’, niet letterlijk, ligt er maar niet aan hoe ze slaapt die dag, maar het gaat heeel goed zo.
Ik heb gehuild toen ik stopte met borstvoeding, vond het vreselijk dat het zo moest eindigen (en dat had ik in de kraamweek dus echt niet verwacht). Maar nu is het goed en heel fijn. Ik kan makkelijk een middagje wat leuks doen, en zit niet meer met kolven als mn kindje op de opvang etc. Maar als ik het nog een paar maanden extra had kunnen geven had ik dat écht met alle liefde gedaan.

Ik denk dat je het beste kan bedenken wat jij je kindje graag wil geven. Dat is misschien belangrijker dan wat wel of niet zwaarder is.Succes met je keuze! ?

Ik zou het gewoon proberen als ik jou was. Het is namelijk echt heel persoonlijk.

Ik heb 2 keer een jaar gevoed waarbij de 2e in het begin echt wel wat problemen had met te korte tongriempje, overproductie, reflux en allergie. De eerste sliep met 12 weken keurig het klokje rond op borstvoeding terwijl de 2e nog weken lang elke 2 uur kwam.

Dus ik zou zeggen, probeer het. Alles is mooi meegenomen en bevalt het je niet, dan stap je over op flesvoeding.

Terug
Bovenaan