Gespannen wakker worden 's nachts

Beste meiden,

Heb bij mijn 1e zwangerschap ook al eens meegelezen op het forum. Had geen behoefte om actief deel te nemen, aangezien ik vele vragen beantwoord zag in een discussie. Nu ben ik 20 weken zwanger van de 2e en alles gaat goed. Kindje gezond, we weten wat het wordt en buik groeit en mijn lichaam reageerd goed.
Nu heb ik alleen sinds een aantal dagen dat ik 's nachts zo raar wakker wordt. Voel me dan een beetje in paniek en weet niet goed waarvan.
Ga meestal ff naar toilet (alweer....) en beweeg even wat en soms heb ik dus honger en moet ik ff wat eten. Al met al toch ff bezig en daarna al ik vaak wel weer rustig in slaap.

Nu ik verkouden was en mijn luchtpijp ontstekingen had, had ik het wat benauwder en daardoor voelde het nog heftiger 's nachts. Heb mezelf rustig kunnen houden, maar 's ochtends aan mijn man gevraagd ofdat hij bij me wilde blijven, voor onze dochter wilde zorgen en met me mee naar de dokter wilde. Zag het niet zitten om alleen te zijn.
Voelde me zo achterlijk, je hoofd weet dat die hormonen en weet ik wat meespelen, maar je krijgt er geen grip op....

De dokter vertelde dat door een andere ademhaling, door de druk op je buik, je kooldioxide spiegel in je bloed daalt en je je daar heel raar bij kan voelen. Bewegen is een goede remedie (sta je dan 's nachts met je strechoefeningen). Ook idd eten voor het slapen (vooral koolhydraten, die verteren langzaam) kan een oplossing zijn.

Nu zijn dit allemaal dingen die ik in de 1e zwangerschap ook had, maar op 1 of andere manier zinkt de moed me in de schoenen als ik bedenk dat er nog 20 weken te gaan zijn.

Vanochtend gebeld dat ik nu al bijna met spaning ga slapen, omdat ik bang ben met dpanning wakker te worden.
Heb nu een slaappilletje voorgeschreven gekregen om me af en toe een nacht rust te geven,om te voorkomen dat ik in een cirkeltje terecht kom. Prettig idee, alleen maar dat ik ze kan nemen.

Heeft iemand ook ervaringen en mischien tips hierover? Voel me 's nachts zo armoedig met een cracker of een boterham op de bank. Kwijn waarschijnlijk in zelf medelij, maar voel me echt heel gek dan. Het idee dat andere hetzelfde hebben en ik geen rare dingen heb zou me goed doen. Kunnen we in gedachten elkaar smakelijk eten wensen.....

Zo een heel lang verhaal geworden en dat voor een 1e keer.......geloof wel dat het verslavend kan gaan worden, lief en leed delen....

Bedankt voor een reactie en alvast allemaal een rustige nacht toegenwenst.
mama flo x

Het klinkt een beetje als hyperventilatie.
Ik voel mij ook af en toe gespannen. Het maakt mij dan een beetje angstig waardoor het erger wordt. Meestal probeer ik zo ontspannen mogelijk te gaan liggen en dwing ik mezelf om aan leuke dingen te denken. Bij mijn vorige drie zwangerschappen was het veel erger dan nu. Van je af schrijven is ook heel goed. Ga er niet te veel over lopen piekeren. Geniet van de momenten dat je je wel lekker voelt. Ga anders wat vaker douchen of in bad als dat ontspannen werkt. Voor mij helpt het dat ik altijd mijn mobieltje bij me draag. Zodra ik mij vervelend ga voelnen dan weet ik dat ik iemand kan bellen.

Liefs Petra

Zo fijn om te horen dat ik niet de enige ben Petra. Niet dat ik het iemand gun hoor! Toch wel gek dat je in je hoofd weet hoe en wat, maar dat je lichaam het soms overneemt, vooral 's nachts als het zo donker is lijkt het allemaal erger.
Heb net slaappillen gehad van de dokter, maar is mischien ook wel heftig. Wil ook even kijken naar homeopatische druppeltjes. Zag ze van de week van Bach remedies, mischien dat zoiets al genoeg is om de scherpe kantjes ervan af te krijgen.
Iemand ervaring mee?

Mama Flo x

Hoi hoi,

Hier een decembermama met slaapproblemen. Er zijn wel nachten bij die goed zijn maar ook vele die dat niet zijn. Ik loop ook weleens naar beneden dan stik ik van de trek in eten en neem dan ook een cracker en een beetje drinken. Niet te veel anders moet ik er nogmaals uit om te plassen. Het gevoel van paniek herken ik wel een beetje. Ik voel me soms ook heel anders als ik snachts wakker wordt, alsof ik ver weg ben ofzo. Ik moet dan onmiddelijk draaien, vooral als ik op mijn rug lig omdat ik heel licht in mn hoofd ben dan. Voor de rest kan ik dan meestal niet goed meer in slaap komen omdat ik mn draai (lig haha) niet meer kan vinden. Dit gaat meestal zo een paar nachten achter elkaar tot ik zo moe ben dat ik daarna een heel nacht doorslaap, wat dan weer eens heerlijk is.

Ik heb wel thee geprobeerd voor een goede nachtrust en dat helpt wel. Alleen moet je toch halverwege de nacht wel een keertje plassen daarvan. Ik zou zelf geen slaaptablet durven nemen. Ik weet niet hoe diep je daarvan gaat slapen en is dat wel goed voor de baby?

Veel succes en probeer niet te panieken, er is immers niets aan de hand, je bent gewoon wakker en gestoord in je slaap. En zwanger zijn is nu eenmaal vreemd af en toe maar er kan niks gebeuren meid. Slaap je smiddags wel eens een half uurtje ofzo? dan kan je een beetje bijtanken.

Groetjes en succes he.
Peet

Heb alweer 3 nachten heerlijk geslapen!
Gek he dat het idee dat je serieus genomen wordt door dokter etc. soms al genoeg kan zijn. Besef me dat het een soort hyperventilatie is. Neem nu de tijd voor het slapen gaan, lekker douchen, voetjes masseren (goede tip trouwens....) en een heel relaxed boek lezen.
Nu maar vol houden!

De assistente vertelde me dat je de slaappilletjes best kan nemn, behalve in de laatste weken van je zwangerschap, omdat dan de baby wat suf kan worden. Niet echt handig als hij/zij   zich eruit moet werken....haha

Toch begreep ik dat anderen op dit forum ze dan weer wel de laatste periode gebruikte op advies, om toch een beetje uitgerust de bevalling in te gaan.

Mmmm heb ze in ieder geval liggen als ik echt niet meer kan....maar ik neem ze liever niet, ben alsmaar bang dat ik 's ochtends als een duf konijn rondloop of niet goed wakker wordt, terwijl ik er ook een van 2 heb rondlopen.

Slaap lekker allemaal!
mama flo

hoi hoi,

Dat is goed nieuws. Ik heb er ook goede nachten tussen zitten gelukkig. Anders zou ik omvallen haha.

Vanmiddag heb ik weer heerlijk een uurtje kunnen rusten in mn bed. Dat heb ik wel echt nodig.

Fijn dat het met jou nu iets ontspannender gaat met slapen meid, het is toch wel belangrijk dat je wat rust krijgt he. Succes hoor en slaap lekker he haha

Groetjes Peet

hallo nachtbraker,

Ik slaap ook onrustig. Veel wakker, veel plassen. Maar de oorzaak kan ik niet achterhalen. Ik pieker veel, terwijl alles tot nu toe perfect was bij de VK. Maar na een paar dagen na de controle begin ik alweer. Zal de groei niet stilstaan? Ellendig joh. Dit kan bij mij een oorzaak van slecht slapen zijn misschien. Pieker jij ook veel?

Gevoel van slecht ademen ken ik niet maar wel van hartkloppingen. je schrikt je rot van het hart dat ineens heel hard slaat. Meestal maar twee of drie keer en daarna wordt het weer rustiger.
Ik heb ook wel eens gehoord dat de baby bloedvaten kan afknellen als je ligt waardoor je dus licht in je hoofd wordt, op de linkerzij liggen moet het beste zijn. Maar ja, hoe blijf je op je linkerzij als je slaapt. Kussen in je rug, zou je kunnen proberen.

Misschien mag je valeriaan of dormiplant nemen, dat maakt je rustig... maar ik weet niet of je het mag als je zwanger bent.

Succes en slaap lekker....

'k Had het niet van mezelf verwacht maar ik heb het nu ook te pakken.  Momenteel geef ik al mijn  werkdrukte de schuld. Is naar het schijnt ook niet helemaal gezond tijdens je zwangerschap en voor je kindje. Ik zou vast een stuk beter slapen als ik me niet  zo druk maakte over allerlei dingen...  hormonen...

Om een beetje goed te liggen slaap ik   tegenwoordig met een voedingskussen in bed, geleend van mn tante en de tip ook. Die kan ik precies zo leggen als ik lekker vind, een beetje onder mijn borst en tussen mijn benen als ik op mijn linker zij/buik lig zodat ik niet volledig op mn buik rol en naar mijn gevoel  alles plat druk. Achter mijn rug zodat ik niet plat op mn rug lig zodat ik geen vaten afknel...enz...ideaal en neemt maar weinig ruimte in...mn man slaapt er ook beter door...

Terug
Bovenaan