Gestopt met bv maar nog harde borst

Hi,
Ik kolfde en gaf zo ons zoontje van 7 weken voeding omdat aan de borst niet lekker ging.
Inmiddels zijn we over op kunstvoeding oo 1 voeding na, dat is nog een gekolfde melk uit m’n voorraad uit de vriezer.
Alleen nu heb ik sinds 30 december dus niet meer gekolfd maar aan 1 borst heb ik dus nog wel de stuwingsschijven.

Wat te doen? Toch even kolven of laten? Ik heb geen idee namelijk

Heb je het kolven wel afgebouwd of ben je ineens gestopt? Ik heb 6 jaar geleden 9 weken borstontsteking gehad en was/ ben dus panisch om zoiets weer te krijgen. Het advies wat ik destijds kreeg was om het kolven heel langzaam af te bouwen. Duurde wel wat langer, maar daardoor geen problemen meer gehad. 

Als je echt harde schijven en pijn hebt toch even de druk eraf kolven. Liever nog iets langer over het afbouwen doen dan een borstontsteking. Daarna kun je afwachten wat er gebeurt, bij weer schijven en pijn weer even kolven tot het soepel is. Anders niks doen. 

Mijn is juist geadviseerd om niet je borsten leeg te maken, je wilt het ook niet stimuleren. Hier helpt paracetamol en ik drink salie thee, 1 kop op een dag. Na 3 dagen merkte ik al dat mijn borsten zachter werden.

Bij harde schijven, roodheid en pijn, altijd kolven tot het weer soepel wordt. Stimuleren moet je inderdaad niet doen als het alleen maar wat goed te verdragen stuwing is (al bouw je dan pas verder af als het weer weg trekt). Maar een borstontsteking wil je echt voorkomen. 

Toen ik afbouwde heb ik eerst de methode gevolgd waarbij je steeds een voeding laat vallen. dat heeft me twee borstontstekingen met hoge koorts en alles opgeleverd. Daarna kreeg ik van een lactatiekundige het advies om niet per voeding af te bouwen, maar kolvend af te bouwen. De eerste paar voedingen schrapte ik, en dan verspreidde ik de kolfsessies opnieuw regelmatig over de dag. Zo kwam er geleidelijk meer tijd tussen de kolfsessies, ipv in een keer een groot gat tussen voedingen. Toen ik nog maar eens per 9 uur kolfde ben ik steeds iets minder lang gaan kolven. En daarna liep mijn productie heel snel terug en ben ik gestopt. Ik heb een maand nodig gehad, maar ben er zonder verdere ontstekingen vanaf gekomen. 
Een van de belangrijkste dingen die ik van haar moest doen is leegkolven als ik bulten, harde schijven en pijn voelde. Even een stapje terug en later weer proberen. 

Vanuit deze ervaring zou ik dus zeggen, leegkolven tot het soepel is. En dan evt morgen weer. Daarna steeds iets minder lang kolven tot het stopt. Misschien is 1 keer leegkolven al voldoende. Even goed masseren en warm maken vooraf, niet te voorzichtig masseren maar goed stevig.

Terug
Bovenaan