Gevoelens ivm eigen jeugd

<p>Hallo hier een vader.</p><p>Ik vroeg me af of hier ook dames of heren zijn met een soortgelijk probleem (nou ja probleem?):</p><p>Ik heb zelf niet zon fijne jeugd gehad (emotionele manipulatie, schizofrene moeder, financiele problemen, onveilig gehecht etc etc). Dit komt allemaal naar boven nu ik vader ben (zoon is 13 maanden). Van tijd tot ben ik soms een beetje depressief en moet ik heel veel huilen. Ik ben hiervoor in traject bij een haptonoom en dat gaat eigenlijk best wel goed maar soms voelt dat niet zo (ben vandaag bv ziek thuis).</p><p>Zoon zelf doet het op alle vlakken prima en is ook goed naar mij gehecht heb ik het idee en hoor ik van anderen. Ik word alleen wel gekweld door sommige vragen merk ik:</p><p>zou hij wel voldoende vriendjes krijgen (heb ik nooit gehad)</p><p>is het niet erg dat hij enig kind blijft (sociale druk en medische problemen bij mama zijn daarvan de oorzaak)</p><p>pfoe wat een verantwoordelijkheid, waar ben ik aan begonnen?</p><p> </p><p>zijn dat herkenbare vragen ? Herkennen sommigen hier mijn emoties?</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Hoi hoi,
Hier een soort gelijk verhaal, ook ik heb niet een hele fijne thuissituatie gehad.
Na de geboorte van onze zoon is dat ook allemaal boven gekomen.
Waardoor ik uiteindelijk depressief ben geworden.
Je gaat toch op je tenen lopen om dingen van vroeger te compenseren, want je wil alles beter doen voor jou kleintje dan je zelf hebt gehad.
Voor mij heel herkenbaar!
Ik ben een moeder met een zoon van 3.5 en op dit moment een 2e op komst.
Groetjes Siska.

Hoi,
mijn man heeft ook een onveilige hechting gehad doordat zijn moeder schizofrenie had. Nu onze zoon is geboren 3 maanden geleden heeft hij hier meer last van. Met name als de baby veel huilt is hij geneigd zich emotioneel en fysiek af te sluiten. Hij praat hierover ook met een psycholoog. 
Goed dat je hulp hebt van een haptonoom. Praat je hier ook met je partner over? Wij hebben het ook samen over wat we hem wel of niet willen meegeven van ons zelf. Uiteindelijk is liefde en geborgenheid het belangrijkste wat je kunt geven en dat zit zo te lezen wel goed.. 
Misschien is het ook goed om over je gedachtes te praten en te ‘checken’ hoe reeel ze zijn. Jouw jeugd hoeft geen voorbode te zijn voor die van je zoontje.. 
heel veel sterkte en succes! 

Wat knap en sterk dat je dit zelf ziet als jouw probleem en niet nu al als dat van je kind. Blijven praten is heel belangrijk, zeker als je kind straks in een fase komt dat je geconfronteerd wordt met vriendjes en verdriet, bijv. op de basisschool. Er gaan momenten komen dat je kind thuis komt en hysterisch roept dat niemand hem aardig vindt, dat hoort erbij en gebeurt ook bij kinderen die het prima doen. Op die momenten is het belangrijk open te zijn naar de leerkracht, die objectief met je mee kan kijken en denken. En praat met soortgenoten (andere papa’s), om te checken wat ‘normaal’ is en wat niet.
Je doet het zo te lezen nu al super! 

Ik vind het erg knap van je dat je hulp hebt gezocht. Dat wilde mijn man destijds niet en daardoor heb ik mijn kinderwens jarenlang moeten uitstellen. Het koste bijna onze relatie. 
Ik heb veel energie gestoken om hem ervan te overtuigen dat hij een geweldige vader is, we een geweldige zoon hebben.
Vraag jezelf af waarom je kind ‘perfect’ moet zijn? Tuurlijk gaat hij verdrietig thuiskomen, vooral op school en op sport zal hij niet altijd happy zijn maar dat hoort erbij. Wees er gewoon voor je kind op zulke momenten, ondersteun hem en leer dat het de volgende keer beter zal gaan bijvoorbeeld en ik weet zeker dat het later een zelfverzekerd en gelukkig persoon zal worden. 
Ik ben nu zwanger van onze derde, mijn man is gelukkiger dan toen hij net vader werd, het contact met zijn ouders verloopt nog steeds moeizaam en daar baal ik wel eens van maar het is niet anders, ik heb me erbij neergelegd en ga voor ons geluk.. hij zorgt goed voor ons en ik ben trots op hem.. Maar het is echt heel jammer als je partner door zijn verleden niet alles uit het leven haalt. Dat kost enorm veel energie en tijd om dat weer goed te krijgen, hang hier niet te lang in. 
Ik hoop dat je snel deze periode achter je laat zodat je weer kunt genieten van het leven en je gezin. 

Herkenbare vragen en emoties voor mij (helaas)  Ik heb er dan ook lang en hard overnagedacht of kinderen krijgen wel zo'n goed idee zou zijn. Wij zijn op een bepaald moment vanuit gegaan dat we ooit kinderen wenste en ik ben toen hulp gaan zoeken  Ik was nog niet in therapie of ik was zwanger ?. Zij heeft mij tijdens de voorbereiding en ook nu nog (dochter van 13 maanden) heel goed geholpen  Wat voor mij heel belangrijk is dat ik niet doorsla in het tegenovergestelde doen maar een mooie middenweg vind want niet alles was slecht en een opmerking die ook uit de mond van mijn ouders had kunnen komen maakt mij nog niet mijn ouders 
Ik vind het ouderschap echt fantastisch  nooit gedacht dat ik het zo leuk zou vinden daarom zijn we ook super blij dat er in juli (alsaalles goed mag gaan) een tweede bij komt ?

Herkenbare vragen en emoties voor mij (helaas)  Ik heb er dan ook lang en hard overnagedacht of kinderen krijgen wel zo'n goed idee zou zijn. Wij zijn op een bepaald moment vanuit gegaan dat we ooit kinderen wenste en ik ben toen hulp gaan zoeken  Ik was nog niet in therapie of ik was zwanger ?. Zij heeft mij tijdens de voorbereiding en ook nu nog (dochter van 13 maanden) heel goed geholpen  Wat voor mij heel belangrijk is dat ik niet doorsla in het tegenovergestelde doen maar een mooie middenweg vind want niet alles was slecht en een opmerking die ook uit de mond van mijn ouders had kunnen komen maakt mij nog niet mijn ouders  Ik vind het ouderschap echt fantastisch  nooit gedacht dat ik het zo leuk zou vinden daarom zijn we ook super blij dat er in juli (alsaalles goed mag gaan) een tweede bij komt ?

Herkenbare vragen en emoties voor mij (helaas)  Ik heb er dan ook lang en hard overnagedacht of kinderen krijgen wel zo'n goed idee zou zijn. Wij zijn op een bepaald moment vanuit gegaan dat we ooit kinderen wenste en ik ben toen hulp gaan zoeken  Ik was nog niet in therapie of ik was zwanger ?. Zij heeft mij tijdens de voorbereiding en ook nu nog (dochter van 13 maanden) heel goed geholpen  Wat voor mij heel belangrijk is dat ik niet doorsla in het tegenovergestelde doen maar een mooie middenweg vind want niet alles was slecht en een opmerking die ook uit de mond van mijn ouders had kunnen komen maakt mij nog niet mijn ouders  Ik vind het ouderschap echt fantastisch  nooit gedacht dat ik het zo leuk zou vinden daarom zijn we ook super blij dat er in juli (alsaalles goed mag gaan) een tweede bij komt ?

Terug
Bovenaan