Gewacht tot 6 maanden: hoe nu starten met bijvoeding?

Ik vroeg mij het zelfde af. Mijn zoontje is nu 5 maanden, maar ook wij willen tot 6 maanden wachten met hapjes. En dan..........langzaam introduceren of met het versneld, hoe zit het met opvolgmelk????????????? Veel vragen.

Vandaag bij het cb geweest. En het gevraagd aan onze wijkverpleegkundige. ZIj is echt top, onze arts vind ik erg onzeker en onduidelijk. Maar goed, de wijkverpleegkundige zei gewoon hetzelfde doen als dat je met 4 maanden zou doen. Ze hebben echt nog voldoende aan de melk. Dus beginnen mett groente of fruit en dit langzaam opbouwen. Een paar dagen hetzelfde geven om te laten wennen en daarna iets nieuws introduceren. Als je dan rond de 7 maanden een flesje weg kunt laten, dan pas opvolgmelk geven. Je hoeft dus niet direct met 6 maanden met opvolgmelk te beginnen. Want van opvolgmelk mogen ze maar 600cc. En als je 4 flesjes geeft redt je dat niet met 600 cc.
Wij hebben nu dit voedings-schema:             8.00-12.00-16.00-20.00
Met 6 maanden ga ik langzaam aan fruit en groente aanbieden. En rond de 7 maanden wordt het flesje van 16.00 vervangen door de warme maaltijd met als toetje bijv. yoghurt. En als mijn zoontje dan nog 3 flesjes heeft krijgt hij opvolgmelk.

Anne

Ik zou het gewoon net zo opstarten als je anders met 4 maanden zou doen. Dus gewoon beginnen met fruithapje. Dit eerst tot 2 eetlepels opbouwen. Dit dan gewoon precies tussen 2 flessen geven. Als dit goed gaat, dan tot 2 eetlepels groente erbij doen.
Gaat dit goed. Dan dit opbouwen tot een volledige fruithap (100 gr.) en groente (100 gr. maar mag ook meer) en dan mag 1 fles afvallen.
Hier geven we    Quinn nu als laatste pap. Maar dan wel met een lepel en niet uit de fles want dat lust hij niet.
Quinn heeft hier niet echt hoeven wennen aan het lepeltje. Gewoon meteen fruit ermee gegeven en dat ging meteen goed. Niet te veel bij nadenken, maar gewoon doen wat je goed vind.
Groetjes Veerle

Terug
Bovenaan