gewicht kindje

hoi,

Ik heb een dochtertje van bijna 3. Zij is altijd stevig geweest, behalve toen ze geboren werd en ze heeft altijd van eten gehouden. Ze weegt nu ca 16,5 kg bij ca 98 cm.Ik krijg vaak opmerkingen dat ze best stevig is.
Het gekke is dat ik 52 weeg bij 1.66 m en  mijn man 73 kg bij 1.85 m. Ik let ook erg op haar eten. Ze mag maar maximaal 1 keer sap op een dag, de rest water of melk bij het ontbijt of middageten.
Haar schema ziet er zo uit:
*' s ochtends: 1 boterham met lightboter en light smeerkaas of stroop en 1 glas melk, daarna een paar druifjes
* tussendoos: stukje fruit en 1 snoepje en wat water
*'smiddags: 1 boterham met light (smeer) kaas of kipfilet of rookvlees en een halve boterham met zoet beleg, maar meestal geen chocoladevarianten, en een glas melk
* na het slaapje: een koekje en sap
* avondeten: vaak aardappelen (zonder jus) met groenten en mager vlees, 1 a 2 keer per week pasta of rijst. 1 keer in de zoveel weken frietjes
Als toetje magere naturel kwark met wat magere bosvruchtenyoghurt erdoorheen. En water. ze krijgt nooit vla ofzo en als het warm is weleens een ijsje maar alleen een klein waterijsje.

Na het eten nog 1 klein snoepje en wat water.

Ook op feestjes e.d zit ik er bovenop dat ze niet teveel krijgt, de meeste kindjes snoepen dan veel meer. Ook bij opa en oma moeten ze erop letten, alhoewel mijn schoonouders dat weigeren helaas.

Ik wil niet dat ze straks te dik is als ze naar school gaat en gepest gaat worden ofzo. Ik probeer haar ook veel te laten bewegen, maar er verandert weinig. Straks moet ze weer naar het cb en dan krijg ik vast kritiek.

Weten jullie hoe dit kan of wat ik anders kan doen?

Bedankt alvast!

Groetjes
petra
 
Hai,
Ik vind dat het voedingspatroon van jullie kindje er heel verantwoord uit ziet.Het enige wat ze wel mist, en wat echt belanrijk is voor kinderen, zijn vetten. Ik weet dat je hier weinig aan hebt m.b.t het gewicht. Toch is vet goed voor een goede spijsvertering, en niet te vergeten voor de weerstand. Je geeft light producten en geen jus op haar aardappels. Je geeft haar mager vleeswaar. Je zou daar iets van kunnen vervangen door producten met meer vet. Vet staat net zo goed op de lijst van het voedingscentrum, en niet voor niks!

Verder kun je denk ik weinig meer doen. Inderdaad veel bewegen, wandelen, fietsen e.d.
ik heb een goede vriendin die ook heel slank is. Haar dochtertje is wel mollig, terwijl ze ook verantwoord eet. Ze lust bv. graag groenten en eet veel fruit. Probeer je maar niks aan te trekken van de mensen om je heen. Zolang je zelf maar weet dat je goed bezig bent denk ik dat je erop kunt vertrouwen dat ze in de loop van de tijd minder fors wordt.

Groetjes Soela
 
Hoi,
ik weet natuurlijk niet hoe jouw dochter eruit ziet maar mijn dochter van bijna 2,5 weegt ook 16 kilo bij een lengte van ca. 95 cm, en zij ziet er heel gezond uit! Is rond haar middel zelfs vrij smal! Ik krijg juist altijd te horen (ook op CB en ziekenhuis) dat ze zo mooi in verhouding is met lengte en gewicht!
Je schema ziet er volgens mij heel goed uit, alleen wat Soela ook zegt; overdrijf niet met het weglaten van vetten! Die heb je nodig voor een goede spijsvertering.
Mijn man en ik zijn allebei juist wel te zwaar en omdat ik van jongs af aan mijn dochter een goed voedingsschema mee wil geven laat ik bijvoorbeeld banaan weg en drinkt ze karnemelk i.p.v. melk (vindt ze heerlijk!). Snoepen doet ze nog niet; een traktatie voor haar zijn rozijntjes of een stuk ontbijtkoek. Verder houd ik haar ontlasting goed in de gaten; wordt het harder, dan drinkt ze een dagje Roosvicee Laxo.
groetjes, Anet
 
Romy wordt in oktober 3 jaar, ze weegt ongeveer 13 kg, weet niet precies hoe lang ze is ongeveer 95 cm of zo.
ik ben zelf wel te zwaar en hoop voor mijn kinderen dat ze dat niet hoeven te worden.
Nu is Romy niet zo'n grote eter en eet ze wel graag fruit, ze snoept soms wel maar niet teveel.
Anthony is daarentegen wat zwaarder, hij is bijna 15 maanden en weegt nu al ruim 11 kg, maar gelukkig wel ook wat langer (nu 83 cm) hij is dus wel wat steviger maar niet dik (en hij moet nog    leren lopen)
 Ik zou gewoon zeggen hou het in de gaten  en beweeg lekker met haar, laat haar zo veel mogelijk lopen, niet in een buggy ofzo.
Verder zit het ook in de bouw hoor, zeggen ze er iets van bij het cb???
groetjes Martine
 
Hoi hoi,
Mijn dochter is exact even lang en zwaar. Ik heb (afgezien van het eerste jaar) nog nóóit een opmerking gehad dat ze te zwaar/dik is. Dat is ze ook echt niet! Volgens het cb is het keurig zoals ze is. Wat zeggen ze tegen jou dan? Sommige mensen hebben er ook de ballen verstand van hoor! Mijn jongste is bijvoorbeeld vrij dun en lang. En toen ze 6 maanden was, zat ze in de kinderwagen met kussens erachter weliswaar, toen hing er een vrouwtje boven die zat van, zo zo, nou die mag er wezen zeg! Jeetje, hollands welvaren. Toen was ik wel beledigd. Als ze nou dik was, okay, maar dat is ze écht helemaal niet, zelfs geen bolle wangen. Vandaar dat ik zeg, kijk goed wie er iets over zegt, want je hebt ze ertussen zitten hoor...
Groetjes Judith
 
Mijn zoontje van 3 jaar is 98 cm en 17 kg en was wel te zwaar, ik werd heel streng toegesproken op het CB. Hij zou zelfs 'richting obesitas' gaat, aldus de CB-arts. Hij eet bijna altijd zijn bord leeg maar heel gezond; hij houdt erg van groente.  Niet veel tussendoortjes, niet teveel sap. Speelt regelmatig buiten, beweegt volgens mij genoeg. Ik was even van slag van die strenge arts en voelde me een slechte moeder, maar als ik naar hem kijk, zie ik een blij en gezond kind. Gaat het daar niet om?


 
Terug
Bovenaan