Gewichtstoename tijdens zwangerschap (nu 34+6)

<p>Ben benieuwd naar jullie ervaringen met het aankomen tijdens de zwangerschap.</p><p>In het eerste trimester van mijn zwangerschap ben ik best veel afgevallen, namelijk 8,4 kg. Ik wist ook pas vrij laat dat ik zwanger was en was net begonnen met een nieuw leefpatroon om gezonder te gaan eten. Let wel, ik heb echt overgewicht, zeg maar 100+ bij een lengte van 1.78. </p><p>Ik heb het laagste gewicht, dus na het gewichtsverlies van 8,4kg, als startgewicht gerekend. Ik had me na mijn zwangerschapstest er op ingesteld dat ik in verband met de zwangerschap zou gaan aankomen en dat ik dit ook zou accepteren.</p><p>Wel ben ik tijdens de gehele zwangerschap nog bewust omgegaan met mijn eten en heb ik geen vreetbuien gehad. Ook ben ik niet misselijk geweest tijdens de eerste weken. De zwangerschap heb ik niet als excuus aangegrepen om dan maar te gaan eten waar ik zin in had. (dat heeft me namelijk mijn overgewicht bezorgd) Ik merk dat ik altijd maar kleine porties kan eten, omdat ik anders echt last krijg van mijn maag, hetzelfde geld voor teveel drinken op 1 moment.</p><p>Nu is het zo dat ik ik vandaag bijna 35 weken zwanger ben. Toen ik vanochtend op de weegschaal stond bleek ik in totaal nog maar 2,7 kg te zijn aangekomen (*gerekend vanaf mijn eerdere dieptepunt). Ik heb nu 3 dagen een verkoudheid, en ben dus 0,8 kg kwijtgeraakt.</p><p>Elke week weer denk ik dat ik vanaf dat moment toch wel zo explosief zal gaan toenemen als voorspeld wordt (bijv. tot een halve kg per week).</p><p>Ik maak me zorgen dat ik door mijn geringe gewichtstoename toch de baby tekort doe.</p><p>Morgen heb ik namelijk een nieuwe groeiecho nadat uit de laatste echo van 6 november  bleek dat het buikje toch iets onder de verwachte groeicurve schoot. De baby zit echter nog wel netjes op de normaalcurve maar zat daar eerst boven. Ze gaan nu controleren of ze de nieuwe lijn van groei aan gaat houden.  </p><p>Maak ik me om niks zorgen, en wat zijn jullie ervaringen met de gewichtstoename?</p>
 
Ik heb geen ervaring. Mijn gewicht voor de zwangerschap was 72kg, mijn lengte 1,73m. Ik ben nu 16+5w zwanger en ruim 13 kg afgevallen. De verloskundige zei dat het niet erg is, omdat ik genoeg reserves heb voor de baby. Het kindje pakt alles wat het nodig heeft. Of je nu een opslag had of niet, de baby red het. Ik heb extra echo's gehad ivm mijn gewicht, en het kindje doet het super goed. Ze verwachten dat ik niet boven mijn oude gewicht ga uitkomen. 
Wat ik hiermee wil zeggen is dat als je niet aankomt het niet erg is. Jouw kindje pakt hetgeen uit je lichaam wat hij nodig heeft. Dus hij heeft genoeg vitamientjes! Je geeft zelf aan dat je wat voller bent, misschien ben je dus wel afgevallen door je gezonde leefpatroon, maar word dit opgevuld door je kindje. Vruchtwater, placenta enz. Ik zou me dus helemaal geen zorgen maken en gewoon lekker genieten!!
 
Ik heb geen ervaring, ben tot nu toe ongeveer 2 kg aangekomen en zit in week 19.
Maar ik denk dat jij je geen zorgen hoeft te maken. Waarschijnlijk was je anders flink afgevallen met dit eetpatroon, omdat het een stuk gezonder is dan voorheen. Zolang je nu genoeg gezonde dingen eet, krijgt je kindje echt wel alles wat nodig is binnen. 
 
Ik heb er wel ervaring mee. Bij 2e zwangerschap maar 4,5 kg in totaal aangekomen. Baby woog 3660 bij geboorte. Nu ben ik zwanger van 3e, 26 weken en 1 kg aangekomen. Vandaag nog eens met gyn gesproken: baby pakt als ‘parasiet’ eerst wat hij nodig herft, rest v voedingsstoffen is voor jou. Zolang je maar geen maaltijden overslaat, ook al zijn ze klein, dan is t niet erg
 
Bedankt voor jullie reacties. Mijn verloskundige noemde de baby ook al een parasiet. Hopelijk zit ze morgen netjes op de verwachte groeilijn en kan ik het dan een beetje loslaten :)
Ik sla geen maaltijden over en slik netjes visolie en multivitaminen. 
Mijn man grapt al dat ik straks een slanke den ben :p. Dat zal nog wel meevallen maar ben ook van plan borstvoeding te gaan geven.
 
 
Ik heb trouwens ook overgewicht. En dan schijnt t ook goed te zijn om minder aan te komen omdat je al reserves hebt. Slanke mensen leggen in 1e trimester vaak wat vetreserves aan. Wij dus niet ;-)
 
Ik ben voor mijn zwangerschap 14 kg afgevallen.
Nu 38 week en zeker 10 kg aangekomen.
Nu hou ik mij niet meer aan mijn eetpatroon en eet ik dus wel veel dingen die ik niet meer at. 
Denk dat je wel genoeg reserves hebt om je kindje te voeden en anders vraag je vk even, hoe en wat als je het niet vertrouwd. Je eetpatroon is nu heel anders natuurlijk
 
@Mamaaatje
 
Dat is niet altijd waar?
Ik ben 65 kilo, 184cm.
Begin wat misselijk geweest en daardoor 3 kilo afgevallen. Nu 24 weken en gewoon 65 kilo.
Nog niks aangekomen dus!
 
Terug
Bovenaan