gewone melk of opvolgmelk ??

Hallo,

Mijn vriendin geeft haar dochtertje op aanraden van de kinderarts gewone melk, het kindje wordt eind juli 1 jaar. Ik hoor wel vaker uit mijn omgeving dat opvolgmelk onzin is maar hier  zit toch meer belangrijke stoffen in dan gewone melk? Notabene een kinderarts die met 9 maanden al aan geeft gewone melk te geven ...

Ik geef zelfnog opvolgmelk aan mijn dochtertje ... wat doen/vinden jullie?

Gr Esther  

 
 
hoi
in mijn omgeving heb ik het ook gezien, de gewone melk, maar meer uit het oogpunt dat het goedkoper is!
ik zou zeker aan de opvolgmelk gaan!
hier zit zo veel meer in dan de gewone, liever nu iets meer uitgeven dan straks problemen door tekorten!
miranda
 
Ik ben met 11-12 maanden over gestapt op gewone melk, 9 maanden is wel jong vind ik. Rond die tijd liep de rest van voeding (fruit, brood, warme maaltijd e.d.) nog niet zo goed, met 11 maanden stukken beter.
 
quote: esther36 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-06-2009 18:22:40'));

Hallo,

Mijn vriendin geeft haar dochtertje op aanraden van de kinderarts gewone melk, het kindje wordt eind juli 1 jaar. Ik hoor wel vaker uit mijn omgeving dat opvolgmelk onzin is maar hier  zit toch meer belangrijke stoffen in dan gewone melk? Notabene een kinderarts die met 9 maanden al aan geeft gewone melk te geven ...

Ik geef zelfnog opvolgmelk aan mijn dochtertje ... wat doen/vinden jullie?

Gr Esther  

 

Het belangrijkste wat er aan extra zit in opvolgmelk is zetmeel, waardoor je kindje een voller gevoel krijgt (en waardoor kinderen vaak minder goed eten). En vitamine D, maar dat kun je net zo goed zo geven. Al de rest is onzin en reclamepraat. Na 9 maanden is opvolgmelk pure geldklopperij. Die kinderarts heeft dus helemaal gelijk!
 

 
Het belangrijkste wat er aan extra zit in opvolgmelk is zetmeel, waardoor je kindje een voller gevoel krijgt (en waardoor kinderen vaak minder goed eten). En vitamine D, maar dat kun je net zo goed zo geven. Al de rest is onzin en reclamepraat. Na 9 maanden is opvolgmelk pure geldklopperij. Die kinderarts heeft dus helemaal gelijk!






Ben ik het niet helemaal mee eens...
Hier zijn we zelfs na 1 jaar nog verder gegaan met nr 3 (oei das pas geld weggooien dan hè?)
maar mijn voornaamste reden daarvoor was / is dat de maaltijden echt niet allemaal vlekkeloos verlopen, zeker niet in de tandenkrijgperiodes.
In de opvolgmelk 2 en 3 zit ook nog ijzer toegevoegd en dat vind ik wel een heel essentiele toevoeging!
Daarnaast wordt hier nog wel eens een extra papfles geserveerd bij nachtelijk spoken, dus komen wij  dan echt vér boven de 300cc uit, op een normale dag zit hij namelijk al aan 500cc..
Bij gewone melk wordt dit niet aangeraden ivm de belasting van de niertjes door de eiwitten, met nr 3 is dit aangepast op kindjes.
Kortom ik zie wel degelijk voordelen! Maar als ik een kindje zou hebben die ten alle tijden netjes zijn eten zou eten, en gewoon binnen de 300cc zou blijven zou ik er vanaf  1 jaar denk ik ook gewone melk ingekocht hebben...

Groetjes Saskia
 
Bedankt voor jullie reacties ...

Ons dochtertje van 9,5 maanden eet prima dwz brood, groente, fruit, yoghurt, drinkt tussendoor water, roosvicee ... en we zitten op 1 ochtend en 1 avondfles. Voor de zetmeel en de ijzer hoeven we het niet te doen denk ik.

Ik heb nog een nieuw pak staan dus die maak ik netjes op. Misschien kan ik eens een avondfles gewone melk doen?

Kopen jullie dan de goedkoopste melk (die niet in de koeling staat) of van bv de melkunie. Ik ben geneigd voor bv melk te gaan uit de koeling omdat ik denk dat de samenstelling beter is maar wellicht maakt dit niets uit.

Groetjes Es
 
Het minimum van 300cc/maximum van 500cc geldt voor ALLE zuivel, dus ook voor opvolgmelk. De eiwitten zijn namelijk echt niet verschillend van die in gewone zuivel.
Het ijzer in opvolgmelk is echt een probleem. Te hoge ijzerconcentratie in de darmen maakt een kind namelijk gevoelig voor darminfecties en met meer dan 500cc opvolgmelk zit je al snel over de veilige grens heen.

Daarnaast, het ijzer in opvolgmelk is van een soort die heel slecht door het lichaam kan worden opgenomen (daarom zit er in opvolgmelk 6x zoveel ijzer als in moedermelk), maar blijft wel lang in de darmen hangen. IJzer uit groente, vlees  en fruit (abrikozen) wordt veel beter opgenomen.

Het zetmeel in nummer 2 en 3 melk zorgt ervoor dat slechte etertjes nog slechter gaan eten.
 
Terug
Bovenaan