Gewoon een vraag!

Geloof dat jullie niet goed lezen,.. Ik heb niet gezegd dat het erg is als papa een andere manier toepast als mama. Ik zeg alleen dat wij wél dezelfde  regels/manieren toepassen en voor ons, én kind veel rust brengt. Ik zou het niet fijn vinden als Kay altijd iets van papa mag en bij mij niet. Dan krijg je dat gejengel van "Ja maar van papa mag dat weeeeeeelllll",.. Nou dank je de koekkoek... Andere manieren van doen is geen probleem,.. Maar bij ons  is regels zijn regels welke bij mama en papa hetzelfde zijn!!

Net als Phira zullen bij ons de dingen die anders lopen dan gewenst achteraf besproken worden. Zeker niet waar de kleine bij is..

Maar eh,. We zullen zien wie wie spreekt tijdens het "echte" opvoeden..
Wist niet dat ik dat nu nog niet deed..

Esmé mv Kay

De grote lijnen zijn we het met elkaar eens. Af en toe wel kleine dingen waar we het niet over eens kunnne worden. Zo is er het probleem met de kleine meid die uit boosheid der bed onder spuugt... .hij vind laat maar even in liggen .. zal ze het wel afleren. Ik vind dat smerig dus haal   ik haar eruit. Of wat er aan dingen afvalt (privileges) als mijn zoon niet luisterd....mijn vent schrapt er soms 2 in 1 straf. Vind ik niet eerlijk. Maar als mijn zoon van net 3 1 keer piept omdat hij zijn schoenen niet aankrijgt staat manlief al klaar, terwijl ik toch echt vind dat hij dat heel goed zelf kan.

Daarbij "echt" opvoeden begint al bij het baby zijn,.. De kleintjes snappen en begrijpen meer dan je denkt en  kun je al een kleine basis leggen.  Als je het dán al op z'n beloop laat gaan dan kom je inderdaad achteraf "nog echter" aan het opvoeden,..

Maar goed, gelukkig doet iedereen het op zijn manier waarvan ze denken dat het goed is en bij ze past. Daar zijn we mensen voor!

Leuk, weer een echte discussie....

Wij zijn het geloof ik overal wel redelijk over eens. We hebben het er ook regelmatig over. En dan inderdaad in het bijzonder dat als we het ergens samen niet over eens zijn, dat dit besproken wordt als Stef in bed ligt. Niet waar hij bij is.

Het enige wat is soms jammer vind, is dat Arno het eens is met wat ik doe, maar het niet uit zichzelf zal doen. (als ik er bij ben) Bijv: Ik zeg nu al regelmatig nee tegen STef omdat ik wil dat hij weet wat dat betekent en omdat ik vind dat hij dat al nodig heeft soms. Arno vindt dat ook, maar als we dan samen aan tafel zitten en Stef sputtert met zijn eten, wacht Arno tot ik nee zeg. Daar hebben we weleens discussies over, want ik wil niet straks gezien worden als de "nee-mama" maar hij zal het vast vanzelf ook wel gaan doen...hoop ik..hihi

Liefs Annet

Wij denken wel het zelfde over dingen maar wel met verschillen. Vult elkaar goed aan denk ik. Wel is het zo dat ik meer de grote lijn trek en dat Remco volgt. Maar over de belangrijke dingen zijn we het echt eens en dat is wel lekker.

Annemieke

quote: Esmeeke reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('26-04-2007 16:16:52'));

Geloof dat jullie niet goed lezen,.. Ik heb niet gezegd dat het erg is als papa een andere manier toepast als mama. Ik zeg alleen dat wij wél dezelfde  regels/manieren toepassen en voor ons, én kind veel rust brengt. Ik zou het niet fijn vinden als Kay altijd iets van papa mag en bij mij niet. Dan krijg je dat gejengel van "Ja maar van papa mag dat weeeeeeelllll",.. Nou dank je de koekkoek... Andere manieren van doen is geen probleem,.. Maar bij ons  is regels zijn regels welke bij mama en papa hetzelfde zijn!!

Net als Phira zullen bij ons de dingen die anders lopen dan gewenst achteraf besproken worden. Zeker niet waar de kleine bij is..

Maar eh,. We zullen zien wie wie spreekt tijdens het "echte" opvoeden..
Wist niet dat ik dat nu nog niet deed..

Esmé mv Kay

hahahha goed visweer niet!
Heb je nooit van uitdrukkingen gehoort????

Opvoeden begint zeker al als ze baby zijn, maar naarmate ze gaan lopen, begrijpen en "hun eigen ik"gaan ontdekken of uitproberen vind ik dat je pas echt kan spreken over een opvoeding. Maar dat is MIJN mening dus ik val daar niemand mee aan....
Een echte discussie doe je ook niet waar je kleintje bij is....maar er zijn ook kleine dingetjes. In het leven en deze verknipte maatschappij is niet allesrozengeur en manenschijn!
Nessie

Hier zitten we wat alle grote belangrijke opvoedkundige zaken op één lijn. En ach ja, het is nu al duidelijk dat mama later van de strengere regeltjes zal zijn als papa. En dat papa nét iets makkelijker zwicht voor die blauwe poppenkijkers als mama...
En ik moet eerlijk zeggen, bij ons thuis was het ook zo. Ik ben nu zelf mama en 30 maar mijn vader stopt me nog steeds graag iets extra's toe met de woorden: niet aan ma vertellen hé?
Zo zie je maar!

-X- marieke

Ik vind ook dat het opvoeden al begint bij het baby zijn, maar moet Nessie ook wel een beetje gelijk geven dat het "echte" opvoeden (tja, ik weet ook even niet hoe je het anders moet noemen) pas begint als ze wat ouder zijn. Ik merk nu aan Merijn (bijna 3 jaar) dat hij me echt aan het uitproberen is en momenteel luistert hij voor geen meter naar me. Hij doet regelmatig gewoon waar hij zin in heeft en gaat ook gewoon door waar hij mee bezig is, ongeacht wat ik zeg. Hij is echt zijn grenzen aan het verkennen en op zo'n moment moet je ontzettend sterk in je schoenen staan en consequent zijn. Ik vind de opvoeding momenteel met tijden best moeilijk en vooral het consequent zijn is zwaar. Mijn huidige privésituatie zorgt er voor dat ik ook weer niet te streng wil zijn, maar door die situatie ben ik vaak wat prikkelbaarder en tja, dan is één en één toch echt twee. Moeilijk, moeilijk!!

Bovendien is het zo dat M. en ik toen we nog bij elkaar waren, altijd op één lijn zaten qua aanpak en opvoeding, maar ik bespeur nu al een ernstige verzwakking van zijn kant. Ik merk dat Merijn ontzettend veel mag bij hem en als ik hem daar op aan spreek, krijg ik steevast te horen dat hij een kind is en kind moet kunnen zijn. Tja, dat is ook mijn eerste uitgangspunt, maar los daarvan moet een kind zich ook aan regels houden en vind ik het ontzettend belangrijk dat hij met waarden en normen opgevoed wordt. Ik leid dat gedrag van M. naar Merijn toe terug naar (hoogstwaarschijnlijk) het schuldgevoel dat hij heeft naar Merijn en Siebe toe, omdat hij ze in de steek heeft gelaten en ze alleen op woensdag en om het weekend ziet. Ik heb hem al een paar keer aangegeven dat ik een gesprek wil, met name over de kinderen, maar hij loopt nog niet zo hard. Ik kijk het nog even aan en als het zo blijft gaan, komt dat gesprek er heel zeker, want ik wil absoluut geen situatie waarbij Merijn en Siebe straks alles mogen bij hun vader en mij zien als de boosdoener waar ze zich aan regels moeten houden en waar regelmatig gemopperd moet worden. We zullen zien hoe het gaat lopen.

Uiteindelijk hoop ik twee mannekes groot te brengen die met respect naar anderen toe en met de voor mij belangrijke waarden en normen, zich overal kunnen laten zien.

Groetjes Fonske.

Terug
Bovenaan