Ik vind ook dat het opvoeden al begint bij het baby zijn, maar moet Nessie ook wel een beetje gelijk geven dat het "echte" opvoeden (tja, ik weet ook even niet hoe je het anders moet noemen) pas begint als ze wat ouder zijn. Ik merk nu aan Merijn (bijna 3 jaar) dat hij me echt aan het uitproberen is en momenteel luistert hij voor geen meter naar me. Hij doet regelmatig gewoon waar hij zin in heeft en gaat ook gewoon door waar hij mee bezig is, ongeacht wat ik zeg. Hij is echt zijn grenzen aan het verkennen en op zo'n moment moet je ontzettend sterk in je schoenen staan en consequent zijn. Ik vind de opvoeding momenteel met tijden best moeilijk en vooral het consequent zijn is zwaar. Mijn huidige privésituatie zorgt er voor dat ik ook weer niet te streng wil zijn, maar door die situatie ben ik vaak wat prikkelbaarder en tja, dan is één en één toch echt twee. Moeilijk, moeilijk!!
Bovendien is het zo dat M. en ik toen we nog bij elkaar waren, altijd op één lijn zaten qua aanpak en opvoeding, maar ik bespeur nu al een ernstige verzwakking van zijn kant. Ik merk dat Merijn ontzettend veel mag bij hem en als ik hem daar op aan spreek, krijg ik steevast te horen dat hij een kind is en kind moet kunnen zijn. Tja, dat is ook mijn eerste uitgangspunt, maar los daarvan moet een kind zich ook aan regels houden en vind ik het ontzettend belangrijk dat hij met waarden en normen opgevoed wordt. Ik leid dat gedrag van M. naar Merijn toe terug naar (hoogstwaarschijnlijk) het schuldgevoel dat hij heeft naar Merijn en Siebe toe, omdat hij ze in de steek heeft gelaten en ze alleen op woensdag en om het weekend ziet. Ik heb hem al een paar keer aangegeven dat ik een gesprek wil, met name over de kinderen, maar hij loopt nog niet zo hard. Ik kijk het nog even aan en als het zo blijft gaan, komt dat gesprek er heel zeker, want ik wil absoluut geen situatie waarbij Merijn en Siebe straks alles mogen bij hun vader en mij zien als de boosdoener waar ze zich aan regels moeten houden en waar regelmatig gemopperd moet worden. We zullen zien hoe het gaat lopen.
Uiteindelijk hoop ik twee mannekes groot te brengen die met respect naar anderen toe en met de voor mij belangrijke waarden en normen, zich overal kunnen laten zien.
Groetjes Fonske.