gewoon langzaam of... (hoe goed (of niet) lopen en praten jullie kids al)

hoi hoi,

Wederom een overbezorgde moeder vraag....
Onze zoon (15 maanden) loopt nog niet en is nog heel erg wiebelig aan 1 handje.
Hij kruipt wel als een speer en trekt zich overaan aan op. Heel perongeluk staat ie wel eens een paar tellen los, om dan snel weer iets vast te grijpen!  maar loopactie is er (nog) niet... hij kan ook nog niet zelfstandig gaan staan in het midden van de kamer bijvoorbeeld (zonder op te trekken)

Wat is een beetje het verloop bij jullie kindjes voor ze gingen lopen? Ik hoor nu al maaaaanden 'nou, dat duurt niet lang meer!' en dat frustreerd me eigenlijk nog meer!

Ik heb gelezen:
- eerst optrekken en langs te tafel lopen
- dan korte stukjes oversteken maar wel iets vast blijven houden
- evenwicht kunnen bewaren zonder vasthouden (hier zijn we écht nog niet )
- daarna 2 stapjes naar het doel toe om dat snel te kunnen vast pakken - dan pas de echte eerste stapjes

het andere dingetje...
Onze kleine vent zegt nog geen woordjes. Alleen papa tegen alles en iedereen.
Er wordt volop gebrabbelt maar woordjes net als mama, opa, oma, bal etc....helaas...
alleen klanken doet hij na (sissen, klakken met de tong, pruttelen)
Ook hier hoor ik alleen maar van andere moeders ; ohhh die van ons die zegt al: (waslijst!! aan woorden volgt) dus daar wordt ik alleen maar depri van en   ondanks dat ik een heerlijk ventje heb kan ik daar dus vaak over piekeren...
(hij kan wel dingen aanwijzen en korte bevelen op volgen(pak de bal... of waar is jouw boek)

Ik weet dat het allemaal vanzelf komt en wil hem zker niet vergelijken met andere kindjes maar soms is het gewoon lastig als sommige zo verbaasd reageren omdat hij nog niet loopt en praat..

Ik hoor jullie graag!

Hoi hoi,

maak je niet druk hoor, elk kind is anders in zijn/haar ontwikkeling. Die van ons is bijvoorbeeld snel in motorische ontwikkeling, hij loopt nu sinds 2 weken(hij is 14 mnd), maar verder dan mama, papa en da(voor dank of alsjeblieft) komt hij ook niet. Op het CB maken ze zich daar absoluut geen zorgen over.....

Dat lopen duurde langer dan verwacht, want hij liep al heel snel achter de loopauto bijvoorbeeld, dus wij riepen steeds, die loopt wel voor zijn 1e.... nou echt niet. Maar ineens gaat het toch heel snel. 4 weken geleden ging hij voor het eerst van tafel naar bank(2 kleine snelle stapjes), 2 weken later deed hij zijn eerste echte losse stapjes en nu loopt hij de hele dag door. En gaan staan zonder zich op te trekken doet hij pas sinds hij kan lopen.
Dus heb geduld, het kan nog even duren, maar het kan ook snel gaan. En allebei is goed!!!

Groetjes, Yvette

Sam (20-11-07) loopt vanaf 5 januari helemaal los..hij liep al vanaf een maand of 9/10 aan de tafel enzo maar van de een op andere dag liep hij zo weg dus dat was wel raar om te zien ineens haha..sinds die dag dendert hij dus ook het hele huis door.

MAAAARRRRRR.....  sam zegt nog helemaal niks..hij brabbelt alleen nog soms iets wat om mamamamamama lijkt en jajajajaja maar hij luisterd nog niet naar zn naam, hij snapt niet als ik zeg waar is de bal of iets dergelijks dus wat dat betreft kun je wel zien dat ze zich allemaal zo anders ontwikkelen!
Toen sam bij 10 maanden al zo vlot langs alles liep zeiden mensen ook dat duurt niet lang meer maar uiteindelijk heeft dat ook nog 4 maanden geduurd.

Heel veel blijven oefenen met ineens hand loslaten enzo en "lokken" met een bal of iets..
Je zult zien dat ie straks ineens wegloopt alsof ie al heeeel lang kan lopen en dan heb je daar je handen weer vol aan haha..

Succes en laat maar weten als ie ineens wegloopt  

Gr an

Hoi hoi,

Nou die van mij is vandaag 15 maanden, maar loopt ook nog niet. Wel aan 1 handje, vandaag voor het eerst na het loslaten stond hij perongeluk een paar tellen zelfstandig, maar wat was dat eng (vond ie zelf). Verder sjeest ie langs de tafel en stapt over naar de bank, maar wel nadat hij zeker weet dat hij de bank vast heeft.
Wat praten betreft, dat is mama en papa, iets wat op oma lijkt. Af en toe zegt ie iets, dat we zoiets hebben, van zei hij dat nou? maar dat is meestal eenmalig.  Oh ja en alles is die of die da.
Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen tempo.

groeten, Kabo

Hoi,

Elk kind ontwikkelt zich zoals hij of zij zelf wil. Mijn zoon, morgen 16 maanden loopt ook nog niet zelfstandig. Ik kan hem echter haast niet bijhouden als hij weer in zijn tijgersluipgang door huis gaat.  Hij wil wel erg graag staan en als je hem bij zijn handjes vasthoudt, kan hij ook wel een paar pasjes. Dan is hij het ineens beu en doet hij de benen naar voren, zodat hij op zijn kont terechtkomt.

Qua praten is hij erg gezellig, als hij 's ochtends wakker wordt vraag ik: "Herald ben je wakker?" Erg dom natuurlijk, want meneertje is al een klein uur met zijn muziekdoosje aan het spelen. Hierop is het antwoord van ons kleine kereltje JAHA. Ook weet hij wanneer hij vies is en zegt dan bah, verder zegt hij beertje, lepeltje (of iets wat daarop lijkt), poesje, broodje en zijn favoriet is toch wel OMA   (wat doen we als ouders toch verkeerd?? HAHA)

Ikzelf maak me totaal geen zorgen over ons mannetje; hij is erg vrolijk en dat lopen??? Nou dat komt vanzelf wel denk ik......

Groetjes,

Rolanda (mv Herald; 21-10-2007)

Mijn dochtertje loopt ook nog steeds niet,ze loopt al heel wat maanden langs de bank en tafel,en een paar stapjes achter haar loopkar.
Moet zeggen mijn oudste dochter die ging pas net voor haar 2de verjaardag lopen.
Dus het is echt bij ieder kindje weer verschillend.
En wat het praten betreft,ze zegt wel heel veel dingen na,is zo schattig om te horen.
Op het cb hebben ze mij trouwens ook verteld dat het heel normaal is dat ze nog niet kan lopen.
Dus ik maak mij geen zorgen,maar zal het wel een stuk makkelijk vinden dat ze kan lopen

Groetjes Hendrika

hoi hoi

ja ook hier nog geen lopen hahahaha morgen wordt sverre 16 maanden en lopen langs de bank tavel en box oke maar los nee ja aan je hand ook slingerent hahhaa hij probeert het wel.

en praten doet hij ook nie ja soms mamamaa en paapap hij probeert wel te praten die dik is dikkie dik
ta is tara en dakk is dank.

hij is nu 12 kilo en zou ook wel willen dat hij gaat lopen maar we zien het wel komt vanzelf wel goed.

doei deoi lucy

Terug
Bovenaan