gewoon langzaam of... (hoe goed (of niet) lopen en praten jullie kids al)

Hoi,

ons meisje is juist erg snel wat lopen betreft. Ze is nu 15 maanden. Ze trok zichzelf al op met 7 maanden en met 8 maanden liep ze al overal langs. Ze liep uiteindelijk los toen ze 11 maanden was. Heeft z'n voordelen, maar zeker ook wel nadelen.
Verder is ze met praten niet zo snel hoor. Enige wat ze zegt is "papa" en "op" bij alles wat op, klaar, uit enz. is. En dan ook met zo'n "op-gebaar" erbij, als jullie begrijpen wat ik bedoel. En met "auw" bedoelt ze de poes...En verder vertelt ze héle verhalen in haar eigen taaltje. Erg vermakelijk. En ze kan er dan ook zo bij kijken van "snap je dat dan niet".
Wat ons wel opvalt is dat ze bijna alles snapt wat je zegt. Als je vraagt of ze iets in de prullenbak wil doen, dan doet ze dat (moeten wij wel eerst de kast open doen waar die in zit) en als ik zeg dat ik zo ga plassen maar niet meteen ga, dan staat ze op om me naar de wc te duwen. Erg grappig, maar je moet soms dus wel oppassen met wat je zegt.
Ik heb geen idee wat normaal is wat ze nu al zou moeten kunnen. Maar zoals er al meer hebben geschreven, is ieder kind anders en moet je je er vooral geen zorgen over maken als ze iets nog niet kunnen. Het lijkt mij in ieder geval wel heerlijk als ze eindelijk kan praten en duidelijk kan maken wat er toch aan de hand is als ze weer 's een enorme huilbui heeft.

Groetjes Janneke

Hoihoi,

Ons menneke van 17 maanden is al een stukkie verder. Hij loopt (rent) volop sinds hij 14,5 maand is. Verder snapt hij al erg veel. Wijst naar zichzelf als we zijn naam noemen en kan al veel woorden praten. Het CB was over dat laatste afgelopen week erg verbaast.

(Hij zegt oa: papa, mama, auto, slapu, trinke, bah, au, dagdag, paard, tiktak (=klok), tikketak (=teletubbies of bumba)

Maak je geen zorgen wat je kind nog niet kan. Ieder zijn eigen tempo.

Hoe snel was je zelf? Of de vader? Dat heeft vaak ook nog invloed.

En als een kind sneller is in bepaalde dingen, dan blijven toch bepaalde dingen nag wat achter. Ons ventje wil absoluut niet van de gewone fles af en eet met z'n handen. Als ik dat vergelijk met het dochtertje van vrienden van ons, dan zou ie daarmee ontzettend achter liggen!

Geniet van je kindje en de dingen die hij/zij wel kan en probeert om te doen!

X Els, mama van Quentin en 7,5 weken zwanger

Ha ha, schrijf ik vrijdag nog dat ie nog niet los loopt. Zet hij dit weekend zijn eerste stapjes en met de dag gaat het beter en het gaat echt heel snel als ze het door hebben. Eerst was het alleen na aanmoedigen naar papa of mama, maar vandaag liep hij naar me toe en hij was al halverwege voor ik het door had..... En dat in 4 dagen tijd.

hoi

bente loopt sinds de dag dat ze 1 jaar is geworden,
haar praten vind ik iets minder..ze is 15 maanden kan papa mama
ja zeggen en ex (onze hond heet mexx) en aaien zegt ze!

zo zie je wat het kan verschillen per kind,
wel leuk om te lezen wat ieder kind wel en niet kan.
ik maak me zelf niet zo druk om haar woordjes
terwijl het cb zo iets had van ze zou eigenlijk wel wat meer mogen zeggen.

ze is 15 maanden nu heb zo iets de rest komt van zelf wel

suc6 iedereen

liefs moon

Sinds 11 februari loopt Kyan los (op 3 dagen na 15 maanden toen)
En vandaag kon hij vanaf de grond opstaan ipv eerst iets vast te pakken en weg te lopen.
Hij zegt papa, mama, auto, aai (als hij bij de poes staat) auw als hij jou of zichzelf  zachtjes knijpt , "kaar" als we klaar zijn op de commode, en vandaag ging
hij in een stoeltje zitten en zij hij iets wat op zitten leek!

Het gaat op het moment wel heel snel vind ik. Sinds 2 weken loopt hij, kan hij zelf in en uit stoeltjes, hij laat zichzelf van de bank glijden, danst, hij knikt door zijn knietjes alsof hij heel hoog wil springen en begint steeds meer verstaanbaar te worden!

Superschattig lekker genieten!

Groetjes Saskia

Hoi,

Onze zoon is vandaag precies 16 maanden en loopt ook zeker nog niet los! Hij loopt wel overal langs, langs de bank, overstappend naar de tafel etc, maar als hij niet verder kan (of ergens anders heen wil dan waar hij is...) dan is het huilen, want hij kan ook nog niet zelf weer gaan zitten of op zn knietjes terechtkomen. Soms laat'ie zich wel s vallen, maar is volgens mij meer per ongeluk.
Hij kletst wel aan een stuk, maar ook zeker niet veel herkenbare woorden; papa en opa is favoriet, op en uit, en heeeeeel soms mama.... haha.

Het is verder een heel vrolijk en gezellig ventje en iedereen zal leren lopen, dus hij ook, al is dat gewoon per kindje verschillend!! Maak me er echt niet druk om, komt vanzelf hoor!!

Enne, voordat je het weet rennen ze je voorbij, en wenste je dat ze nog maar in de kruipfase zitten haha....

Groetjes, Tineke

Hoi Hoi

Mijn zoontje van 14 maanden loopt ook nog niet. Hij vind het wel gemakkelijk zo lekker schuivend als een soldaat door het huis.
Wel loopt hij vanaf11 maanden langs de salontafel en begint zich nu op te trekken aan de keuken kastjes.  Hij is de hele dag aan het brabbelen zo lief. En het snuitje van oh oo is zo grappig.

Weet je wat het vaak is diep van binnen weten we wel dat het goed komt.
Maar we moeten ons zo vaak verdedigen naar andere toe van waarom loopt of praat hij nog niet. Altijd weer die zin "oh die van mijn liep al met" Elk kind is anders en ze geven vanzelf wel aan wanneer ze iets wel of niet kunnen.

Groetjes Lil

Hoi,
Mijn dochtertje is nu ook 15 maanden en loopt ook nog lang niet. Ze is een billenschuiver dus optrekken doet ze ook nog niet echt, alhoewel ze nu wel heeft ontdekt dat benen ook gebruikt kunnen worden om op te staan.

Verder is haar fijne motoriek wel heel goed en zegt ze ook al een aardig woordje als papa, mama, koekoe (= haar broer koen), opa, oma, poes, wafwaf (hond), kwakwa (eendje), kaar (klaar), aai, eten, bed en ze zingt en danst de hele dag als het aan haar ligt. Vooral bibaboerderij en bumba zijn de favorieten.

Ach het komt vanzelf wel. Mijn zoontje liep al met 15 maanden helemaal los en mijn dochter trekt zich nog niet eens op.

Terug
Bovenaan