Gewoon nieuwsgierig, klein onderzoekje

Hallo,

Ik heb even iets wat ik me al tijden afvraag. Ik wil allereerst graag duidelijk stellen dat ik hier niemand mee wil kwetsen en dat ik er niet op uit ben om mensen een rot gevoel te geven.

IK ben heel nieuwsgierig of er een verband is  tussen thuisblijfmoeders/ werkende moeders, borstvoeding/ flesvoeding, potjes/ zelf gemaakt eten.

Zelf ben ik een half half moeder: ik werk 2,5 dag per week en ben de rest van de week thuis. Ik begin heel enthousiast aan borstvoeding, maar ben bij Stijn na 16 weken gestopt en bij Jojanneke na 14 weken. Ik vond het zeker geen walhalla, ik vond het zwaar en eigenlijk niet zo leuk om te doen. Ik wil wel zelf eten maken, maar meestal grijp ik bij Jojanneke naar een potje, wel zo makkelijk. Af en toe eet ze wel met de pot mee.

Nou ja ben benieuwd of er hier verbanden tussen zitten.

Nogmaals ik ben niet uit op een discussie wat wel en niet goed is voor jezelf en voor de kinderen. Ik ben echt gewoon nieuwsgierig of er een verband is.

Ik hoop ook echt dat iedereen die reageert dit netjes doet, zonder een ander te veroordelen!!!!

Carina

Hey Carina!

Ik vind het een interessant onderzoekje van jou! Ik weet niet wat je verwacht. Denk jij dat thuisblijfmoeders meer borstvoeding/zelf gekookt eten geven? Zou logisch zijn, omdat je "meer tijd" hiervoor zou hebben als thuisblijfmoeder... We gaan het zien, als iedereen hier reageert!

Ikzelf werk 32 uur, geef flesvoeding vanaf dag 1, en ben weer van plan om zelf te koken voor m'n a.s. dreumes (heb ik voor Lara ook gedaan).

M'n man is de afgelopen 2 jaar thuis geweest bij Lara, maar dat heeft niets met het zelfkoken te maken. Hij heeft wel inspraak gehad in de keuze borst- of flesvoeding. Hij zag borstvoeding absoluut niet zitten (lastig uit te leggen) en dus hebben we beide kids vanaf dag 1 op flesvoeding. Dus ook als ik thuisblijfmoeder zou zijn zou ik wel flesvoeding geven.

Hahahaha, dit kan nog een ingewikkeld onderzoek worden!

Jacoline mv Lara (30-11-06) en Mika (4-9-08).

Ik werk drie dagen en ben twee dagen thuis met Hannah.

Hannah (nu 23 maanden) krijgt nog steeds borstvoeding (ok, is niet veel meer, ca 1x per week, maar ze is dus nog niet volledig gestopt) en heeft (op één dag in de kraamweek na omdat ze teveel afviel) nooit flesvoeding gehad. Ik heb op m'n werk gekolfd ongeveer tot haar 1e verjaardag. Daarna dronk en at ze genoeg andere dingen overdag om zonder gekolfde borstvoeding te kunnen als ik aan het werk was.

Verder heeft ze nog nooit in haar leven een potje fruit of groenten gekregen. Altijd alles vers en a la Rapley (zelf eten, dus niet voeren met lepeltje).

Ben helemaal tevreden met onze aanpak en ben van plan het bij de tweede precies zo te gaan doen.

Groetjes,
Karin mv Hannah (20-11-2006) en 15 weken zwanger (ETA 8-4-2009)

Hoi Carina en anderen!

Ik ben een half/halfje maar dan niet over de week verdeeld maar over t jaar...
Ik werk van april t/m oktober 8uur p dag 7-15 0f 15-23 met ca. 6 vrije dagen in de maand. De kids gaan in de uren dat ik werk naar kdv. (ook m'n 15-23 dienst, tot 22:00 is de kdv open en dan haalt m'n man ze op)
Van eind okt t/m begin april ben ik fulltime mama zonder kdv.
Ioannis de oudste is 3 (16-2-05) Billy bijna 2 (28-11) en Domenikos 49 dagen.
Ioannis heb ik een jaar bv gegeven, Billy fv en ik heb bijna 3wk gekolfd om Domenikos bv te kunnen geven maar ik moest t helaas na 3dagen opgeven omdat ik oververmoeid enzo was. Ik vind bv zoveel makkelijker, altijd bij de hand, juiste temperatuur. Nu zit ik te mieren met flessen wassen/steriliseren, busje van 400gr kost 11,50euro ca. 2dgn.
Maar qua groei en gezondheid is t volgens mij t zelfde, bv of fv, ik zie anyway geen verschil tussen m'n kids. Ik vond bv heel mooi en vond t heel erg dat ik moest stoppen.
Eten voor de kids heb ik meestal zelf gekookt. Je krijgt hier instructies van je kinderarts. Eerst een paar lepels verse jus d orange. Toen de soepen: gekookte courgettes/wortels/aardappel olijfolie en citroen. Later kwam er rundvlees bij of kip.
Fruit en yoghurt (is hier vrij dik en romig). Ik kookte een pannetje en vroor de rest in. Potjes heel af en toe als ik ergens heenging. Potjes (Nestle) zijn vrij duur en weinig keuze. Toen ik in Ned. was op vakantie heb ik heeeel veel potjes uitgeprobeerd.
Nou, dat was t zo'n beetje...
Ik moet r weer vandoor, de kids zijn uitgespeeld zo te horen....
groetjes,Priscilla

Ik ben het eerste half jaar na de geboorte van Elsa thuisgeweest omdat ik geen werk had. Toen kreeg ik werk voor in de avond/nacht en weekend uren dus overdag ben ik altijd thuis. Ze heeft ruim 10 maanden borstvoeding gehad, fruit heb ik eigenlijk altijd zelf gemaakt en als we eens weg gingen dan kreeg ze een potje. Warm eten heeft ze veel met ons meegegeten behalve als het bijvoorbeeld te pittig was, dan kreeg ze een potje.

Vind het trouwens wel een leuk onderzoekje!

Hoi hoi,

Grappig zo'n onderzoekje. Wil ik wel aan meedoen. Ze heeft vanaf dag 1 bv gekregen. Zelf heb ik last van allergieen en wilde het daarom 6 maanden volhouden. Ik ben na 16 weken weer gaan werken voor twee dagen en had daarnaast ouderschapsverlof. Op mijn werk heb ik gekolfd tot ze bijna 10 maanden was. Ik deed dit twee  keer per dag. Het is nooit mijn hobby geweest en het koste me best  wat moeite om voldoende melk te hebben. Na 6 maanden ben ik  begonnen met potjes groente. Dit ging best redelijk. Ben ook door blijven gaan met de bv. De vakantie kwam er aan  en ik dacht is wel makkelijk. Uiteindelijk heb ik op haar 1e verjaardag voor de laatste keer bv gegeven. Toen vond ik het echt welletjes.  Ze heeft een hele tijd potjes gegeten tot ze het niet meer  wilde. Ze was toen ruim een jaar. Ze ging toen met de pot mee eten, maar eigenlijk eet ze alleen vlees en af en toe een beetje macaroni.

Bij een eventuele tweede wil ik wel weer bv geven, maar het  is niet zo  dat ik er een roze wolk gevoel bij heb. Ik vond het best bewerkelijk en je zat zelf altijd vast, aan de andere kant kon ik haar op dat moment ook niet uit handen geven.  Ik zie de dingen nu bijna twee jaar later toch anders  dan toen. Daarbij ging het allemaal niet zonder slag of stoot de bv.

Ik denk dat ik bij een volgende wel eerder begin met vers eten.  En dan inderdaad stukjes broccoli, hele wortel enz. In de hoop dat het een betere eter wordt.

Wat ik wel  heel typisch vond, ik heb  een jaar bv  gegeven, maar toen ik gestopt was heeft ze er ook nooit meer naar getaald.

Ben benieuwd wat het onderzoekje opleverd.

Groetjes,

Mama van een lieve meid, 22-12-2006  

Ha Carina,

daar gaan we voor de tweede keer: had net een heel verhaal intypt en dan slaat ie het niet op... grr.

Maar goed, voor  je onderzoekje: Naomi heeft tot ze 8,5 maand was borstvoeding gehad. Met 6 maanden kreeg ze ook ander eten en ben ik heel langzaam gaan afbouwen. Ik werk gedeeltelijk thuis en hoef maar 1 dag per week naar kantoor. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die borstvoeding waarschijnlijk niet zo lang volgehouden zou hebben als ik meer dagen buitenshuis had gewerkt. ik kolfde op die werkdag nooit genoeg en moest dus op andere dagen een voorraadje aanmaken. Ook bij mij was het niet altijd rozengeur en manenschijn. Aan de ene kant ben ik er best trots op dat ik het toch zo lang volgenhouden heb, maar aan de andere kant was het ook altijd best wel een getob: ik was best heel onzeker of ze wel genoeg kreeg enz. enz. Dat kolven vond ik ook best wel een gedoe, ik ging ook niet snel een avondje weg of zo.

Wat zelf fruit/eten maken betreft: dat was ongeveer half/half wat eten betreft. Als we gewoont groente/aardappels/vlees aten kreeg ze zelfgemaakt, maar anders een potje. Fruit maakte ik meestal wel zelf, maar ik deed ook niet moeilijk over af en toe een potje. En eerlijk gezegd: ze krijgt nu soms nog wel es een potje fruit, omdat ze gewoonweg weigert stukjes fruit te eten: hoef nie! (Behalve druiven, die lust ze wel. Als iemand nog een tip heeft...)

Nou, ben benieuwd wat er uitkomt. Bij mij was er dus wel een verband tussen borstvoeding en weinig buitenshuis werken.

Wilmi

Hallo meiden,

Of er een verband is weet ik niet. Ik wilde heel graag bv geven, maar ik had te weinig melk... Jules groeide niet goed. Ik moest extra kolven en bijvoeden met een flesje. Uiteindelijk heeft Jules de eerste 3 maanden (gedeeltelijk ) bv gehad. Toen ben ik 2 dagen gaan werken. De bv was direct over! Er kwam niets meer!

Jules heeft weinig potjes gehad. Ik maakte bijna alles zelf. Vaak voor een paar keer tegelijk en dan bewaarde ik het in de vriezer. (Vanaf een maand of 8 eet Jules met de pot mee! Gewoon met zout,kruiden, alles erop en eraan.)

In januari verwachten we onze tweede. Ik ben wel van plan om weer bv te gaan geven, maar weet niet of het gaat werken...Ik ga niet weer 10 keer per dag kolven om het op gang te houden/krijgen. Wie weet stappen we snel over op volledige flesvoeding.

Het zelf maken van eten vind ik een kleine moeite, dus dat houden we erin.

Groetjes Antoi

Terug
Bovenaan