gezin met 1 kind

Hoi,
Ik ben een moeder van een dochter van 3 jaar. Zij is een heerlijk en gezond kind.
Wij zijn tevreden met ons drietjes. Na de geboorte is er een erfelijke ziekte bij haar opa geconstateerd. Om deze reden willen wij niet aan een tweede zwangerschap beginnen.
Het probleem is de buitenwereld. Reacties als: alleen is maar alleen en 1 kind is zielig.
Hierdoor voel ik mij soms ontzettend rot.
Welke ouder(s) met 1 kind wil reageren.?
 
Hoi,

Ik heb wel meer als 1 kind maar ik wilde toch graag reageren.

Ik geloof namelijk dat het ideale gezin bestaat uit de keuzes die jullie samen nemen. Wel of geen kinderen, 1 of meer, oneven aantal of even.

Het blijft jullie keuze en daardoor het beste dat je jezelf kan geven!!

Kop op en laat maar praten!

liefs lin
 
hallo
ik heb ook 1 dochter van 9 mnd en wil zeker nog een tweede (als het kan)
maar wij zijn van mening dat je je heel gelukkig moet prijzen dat je een kindje mag krijgen,dus ik bedoel als het niet zou lukken dan ben ik toch heel happy . mijn vriend zijn moeder is 6 jaar geleden overleden ook aan een erfelijke ziekte zijn broertje heeft het dus ook maar hij niet en hij heeft jaren van onderzoek achter de rug om te weten te komen of hij het gen ook had en gelukkig heeft hij dit niet dus hij is niet een drsger of gever......... vandaar dat wij gewoon kinderen kunnen krijgen maar ik wil wel zeggen dat ik het heel goed van jullie vind dat jullie dit besluiten heb er alleen maar respect voor   en laat anderen maar kletsen die weten het toch altijd maar beter
succes gr debbie
 
Hai,

ik ben dan wel geen moeder met 1 kind maar met 2

ik vind dat een ieder voor zichzelf uit moet maken wat hun ideale gezin is. Je kan ook niet in de medische, financiele etc. situatie van een ander kijken en dus ook geen oordeel vellen over hun keuze.

1 kind is zeker niet zielig als de ouders ze de ruimte geven om met andere kinderen om te gaan. En als je meer kinderen hebt is het niet altijd gezegd dat ze met elkaar op kunnen schieten.

Wij zijn gezegd met 2 kinderen. Die keuze hebben wij kunnen maken en die wens is in vervulling mogen gaan. Onze reden was dat we nog heel graag een keer dat eerste lachje, dat eerste tandje, dat eerste stapje etc. meer wilde maken. En niet eens zo zeer dat ze met elkaar kunnen spelen etc. mijn man heeft 2 broers en die gaan nou ook niet zo heftig met elkaar om....

Dus ik zou me niks van een ander aantrekken en lekker je eigen keuze maken. Het is jullie leven en jullie moeten voor het kindje zorgen.

succes ermee
 
hallo,
 Hier een vader en moeder met maar 1 zoontje van bijna 3 en al met al heel gelukkig.... Wij zijn net zoals vele aan het nadenken  over nu wel of geen tweede kindje....
Ik herken de vraag heel sterk ... komt er nog...????? Helaas maakt dat me heel boos en verdrietig net alsof je niet maar van 1 kind mag en kan genieten...

Is een broertje of zusje wel zo leuk voor jouw kind... misschien kunnen ze elkaar niet uitstaan???? maar dat weet je niet van te voren...

De vraag alleen al dan gaan mijn   haren staan.. na twee miskramen na 16 weken en een gezonde zoon denk ik dat ik mijn portie zwangerschap wel heb gehad...

En toch kan ik nog niet voor 100% zeggen dat er geen tweede meer komt.....

Ik geniet van elke dag met zijn drieen en ga niet mijn leven laten beheersen over wat een ander van ons vindt... wij zijn gelukkig en mijn zoon heeft genoeg lieve vriendjes om zich heen waar hij zich mee vermaakt en of nummer twee komt ik laat het jullie weten??????

Suc6
 
Hoi,
Wij hebben 1 zoontje van 3. En zijn hier ook ontzettend blij mee. De gedachte speelt wel om nog een kind proberen te krijgen. De twijfel heeft bij ons verschillende oorzaken.
Maar als mensen mij ernaar vragen of er nog een 2e komt hangt het sterk af van wie de persoon is, hoe ik reageer.
Het meest irritant vind ik namelijk mensen die je nauwelijks kent en daar heb ik het volgende antwoord voor: "weet je wel dat je je nu schuldig maakt aan ongewenste intimiteiten?!" meestal schrikken ze daar heel erg van en zullen ze er nooit meer naar vragen.
Bij goede kennissen en familie wil ik nog wel serieus antwoord geven.
 
Hallo,
Ik zag je berichtje en dacht effe reageren....
Wij hebben  BEWUST voor 1 kind gekozen en moet zeggen het bevalt prima. Onze zoon is net 4 jaar, zit pas op de basisschool en het gaat goed.
Zelf heb ik een spieraandoening dus we waren al blij dat er een kindje kon komen, maar meerderen nee dat zagen we echt niet zitten.   Ik ben zelf ook totaal geen type voor twee of meer kids, ben soms best opvliegerig en zou echt totaal "gek"worden als er twee kids( of meer) tegelijk zouden huilen, saampjes zouden zeuren en ga zo maar door....
Wij vinden het echt niet zielig dat hij "alleen"is, hij heeft vriendjes en vriendinnetjes zowel op school als in de buurt. Kan afspreken wanneer hij wil, en ja ook financieel gaat alles best makkelijker dan als je meerdere kids zou hebben.
En het voordeel is dat onze zoon zich uitstekend alleen kan vermaken,kan uren alleen spelen, maar gelukkig ook samen met vriendjes.
Nee nogmaals 1 kind vind ik totaal niet zielig!!!!
 
Hoi,

Ik wil zelf even reageren. Ik ben zelf enig kind. Ik ben nu 34 jaar en ik heb zelf twee dochters (bijna 4 en 10 weken).

Ik heb het enig kind zijn nooit als een nadeel ervaren. Ik heb altijd vriendinnen etc. mee naar huis mogen nemen, had het financieel goed, kon studeren, had en heb altijd de aandacht van mijn ouders etc.

Het enige nadeel is, dat als je ouders iets ergs mankeren (en dat heb ik meegemaakt) je er helemaal alleen voor staat. Vandaar dat ik zelf gekozen heb voor twee kids.

Voor de rest kan ik geen nadelen bedenken, want je weet niet beter.

Groeten Veronique
 
Terug
Bovenaan