Gezond eten lukt niet

<p>Hoi dames! De titel klinkt wel heel dramatisch zo. Toch wilde ik even herkenning zoeken. </p><p>Ik ben normaal iemand de graag gezond eet, dat kost me weinig moeite. Hoewel ik ook graag snoep. Zeker op werk staat vaak iets lekkers en dat kan ik moeilijk laten staan. Gelukkig laat mijn figuur dit prima toe. </p><p>Maar nu, mijn 2e zwangerschap, heb ik echt slechter gegeten dan normaal. En vooral meer! Ik ben nu halverwege, en het 1e trimester was ik echt niet lekker. Dit heeft tot 16 weken geduurt en in die tijd heb ik mezelf meer comfort food gegunt (lees: m&ms, mc Donalds op weg naar huis, koekjes, snoep). Ik merk nu dat ik wel weer gezonder kan eten, maar toch wel 3 dagen per week verval in het 'ach ik ben zwanger, Who cares' gevoel en dan niet 1 handje chocolade pepernoten pak op werk, maar met gemak 6. </p><p>Ik zie het echt al op mijn heupen terug. </p><p>Hoe zit het bij jullie? Kan je jezelf goed inhouden? Hoe doen jullie dat? </p><p>Ik ben echt een beetje bang voor de post-zwangerschaps kilos die ik er nu aan eet. </p>

Ik heb me er in geremend ik kreeg eerste jongen wilde echt alleen maar gezond had zin salade groente alles bij deze juni food patat groente bleef niet in. Later pas bij 18 weken wel. Tot die tijd at ik brood soep dingen die ik kon verdragen maar nog beetje gezond waren. Nu liefst een ik koek en taart maar doe echt gezond ochten lekker yogert met crusli en middag crackers avond eten en fruit .

De reden dat je aankomt is het "meer"-stukje. En dat komt neer op discipline hebben, net als normaal. Het is simpel: als je normaal die discipline wel hebt, is dat o.a. omdat ie gezond wilt zijn denk ik, en je gewicht op peil wilt houden. Die 2 dingen zijn nu toch nog steeds belangrijk? Het is ellendig om na de zwangerschap nog extra kilos te moeten kwijtraken, zoals je al zegt. Denk daar dan aan.

Ik eet ook anders nu ik zwanger ben, heb sterke voorkeuren. Ik was het eerste trimester tot 12wk ook erg misselijk dus toen at ik echt alleen wat ik goed weg kreeg. Nu is dat weg maar nog steeds sterke voorkeuren, zoals voor patat, kroketten, maar juist moeite met iets als pasta wat we normaal wekelijks eten. Ik maak meteen gebruik van waar ik trek in krijg; soms is dat wel bijv. stamppot, dan wel met spekjes (sowieso eet ik aanzienlijk meer vlees nu, daar ga ik dan maar wel in mee, is later wel weer veel minder), maar dan krijg ik iig nog wat aardappelen en groente binnen dus dan maak ik dat meteen die avond.

Verder compenseer ik bijv. voor de wekelijkse patat en kroket bij de lunch, door die dag wat minder te eten over de hele dag heen. 'S ochtends maar 1 broodje ipv 2 plus wat fruit, en smiddags geen tussendoortjes. Op die manier was ik nog niets aangekomen iig tot vorige week (13wk) voor zover ik weet.

Een hele zak pepernoten of soortgelijke dingen zijn echter wel moeilijker te compenseren in die hoeveelheid. Wees je ervan bewust dat het probleem vooral ligt in hoeveel je eet. Is het geen optie om dan je eigen snacks mee te nemen, iets wat je ook lekker vindt, maar niet zo enorm calorierijk?

Hier ook iemand exact hetzelfde. Bij nr 1 ant opletten en gezond eten en ook ik vindt bak sla erg lekker. En bij nr 2 was het ook who cares. Kwam ruim 25 kg aan bij de 2e. En ook ik kan het prima hebben. Toen ik weer moest werken na mijn verlof heb ik nog een maand of 2 strerch broeken aangehad maar nu is hij bijna 8 maanden en loop ik weer in broeken van voor beide zwangerschappen dus als je er geen aanleg voor hebt blijf je echt niet heel veel zwaarder. Merk wel dat het kleine buikje er slecht afwil maar goed. Je hebt dan ook 2 kids gedragen.

Ik ben nu 37 weken zwanger van de eerste, in het begin heb ik me ook laten gaan en ging mijn gewicht best snel omhoog. Hier toen best een beetje van geschrokken en een beetje op de rem gaan staan. (Dat wil zeggen niks geks in huis, maar bij anderen en op het werk at ik wel gewoon lekker mee met wat er was, vanwege veel sporten heb ik dat ook altijd kunnen doen zonder problemen). Verloskundige gaf in het begin aan; je zal het wel nodig hebben, dit stabiliseert nog wel later in de zwangerschap. Dat is precies wat bij mij gebeurde. Vanaf 30 weken ging mijn gewicht veel minder snel, nu staat het al een paar weken bijna stil terwijl ik genoeg eet. Het ligt natuurlijk aan je bouw en je lijf hoe het zich straks herstelt.

Heel herkenbaar maar dan meer dat ik nu niet w er zo aan wilde komen (15kg) als bij zwangerschap 1. Zit nu op 10kg en ben 24 weken dus het gaat weer hard. En voel me ook niet best dat ik iedere dag wel over de schreef ga met koek of hartig.

Helemaal niet gek! Ik heb er zelf ook veel last van. Voor de zwangerschap lukte het me altijd heel goed om van ongezonde dingen af te blijven. Nu lukt dat me vaak niet. Ik vind het gewoon heel moeilijk te negeren wanneer het voelt alsof mijn lichaam schreeuwt om iets lekkers. 
Daarnaast; er zijn al zo veel dingen die niet mogen of kunnen tijdens de zwangerschap. Door energie gebrek of misselijkheid kan ik heel veel dingen die ik graag doe niet doen, en sommige dingen die ik graag eet moet ik laten staan. Soms voel ik me even niet meer mezelf omdat ik zo veel moet 'inleveren'. En dat hoort er natuurlijk bij en is maar tijdelijk, maar maakt het niet makkelijk. Dus kan ik ook niet anders dan denken: ik kan zo veel dingen niet, als ik dan nu zin heb in een reep chocolade, dan néém ik een reep chocolade. 
Tuurlijk is het een goed advies erop te letten en dat probeer ik ook heus wel, maar als het niet lukt, nou, dan lukt het niet. 

Terug
Bovenaan