gister 1e afspraak voor gynaecoloog gemaakt ppff moeilijk!!

Wat was dat een grote stap zeg!!

Gister naar de huisarts gegaan omdat we al zeker een jaar proberen zwanger te worden maar het niet wil lukken :(

Ze heeft het zaad van mijn manneke bekeken onder de microscoop en het zag er levendig uit (hihi heb hetzelf ook mogen zien best lache).
Maar waarom lukt het dan niet?

Afspraak gemaakt bij gynaecoloog maar nog even een maandje gedult hebben voor we erheen kunnen.

Wie zou mijn kunnen vertellen wat er ons allemaal te wachten staat?

Dank je!!

Hallo schuerka,

Bij ons ging het als volgt.
Na een jaar proberen ook naar HA gestapt.Deze stuurde ons ook door naar gyn.1ste afspraak bij gyn was een kennismaking.Daar werd ook direct in afgesproken dat ik 1 maand moest tempen om eisprong bij te houden (en dit ook op een grafiek te scoren zodat er een piek te zien zou zijn) dit moest ik bij volgend bezoek dan meenemen.Zodra mijn temp steeg moest ik bloed prikken daarna moest ik diezelfde maand op enkele dagen nog eens bloed prikken om te kijken of eisprong goed was.Mijn vriend moest 2x zijn zaad laten controleren.2de keer na 3mdn van 1ste keer.ook dit bleek goed te zijn, omdat mijn partner en ik beide nog jong zijn (27) werden we weer voor 3mnd naar huis gestuurd om het te proberen.

Ja ze zijn erg van uitstellen het zh wel vervelend,maar aan andere kant ook wel logisch.Ze zitten ook aan bepaalde protocollen vast.
Na die 3mnd kreeg ik een (hsg)doormiddel van contractvloeistof lichten ze je eileiders door en dan kunnen ze tegelijkertijd op echo zien of ze goed doorgankelijk zijn.OOk dit was goed.
Daarna moesten we weer half jaar op eigen kracht,omdat de kans na hsg vaak vergroot is om zwanger te worden.Je eileiders zijn dan goed schoongespoeld door vloeistof.
Helaas na half jaar weer bij gyn.
Daarna 2x samenlevingstest gehad.Dit houdt in dat je rond eisprong dag voor bezoek zh gemeenschap moet hebben en dan gaan halen ze door uitstrijkje de zaadjes weg uit je baarmoedermond om te kijken of ze dan leven.
Dit onderzoek is heel moeilijk plannen en erg belastend moet ik zeggen,want je vrijt dan toch op commando.
Helaas waren deze testen niet goed getimed.Dus waren beide testen negatief.

Deze test inmiddels nu zo'n 4 maanden geleden.
Afgelopen maand kijkoperatie gehad.
Dit gebeurd onder algehele narcose en het is een dagopname.Ze maken 2sneetjes in je buik (1 navel en 1aan zijkant net boven schaamstreek) en kijken dan met camera aan buitenkant van je eileiders,eierstokken en baarmoeder of er verklevingen of cystes zitten.
Ze hebben bij mij een lichte vorm van endometriose gevonden.Dit is direct weggehaald.
Dit zou de oorzaak kunnen zijn bij ons,maar is nu weer afwachten.Volg. maand terug komen bij gyn en dan gaan we binnen 3 maanden starten met IUI.
Ze spuiten dan door soort lange catheter de zaadjes voorbij de baarmoedermond.

Nu dus al met al 2 jaar verder eerder we echt zekerheid hebben waarom het niet lukt.
Hopen we dan, want het is nu afwachten of ik zwanger wordt.

Ik hoop je een beetje te hebben geholpen met het vertellen hoe het bij ons ging.
Wel beetje uitgebreid,maar heb het proberen kort en bondig te houden.
Sommige termen zijn mischien nog wat onduidelijk voor je. Ik wens je heel veel sterkte,want het blijft moeilijk.Het is een lang traject waar je door heen moet.
Ieder zh werkt anders natuurlijk,maar ze hebben zicht wel aan bepaalde protocollen en vooronderzoeken te houden.

Ik hoop dat je snel zekerheid krijgt en dat je zwanger raakt.

Gr susie

Hoi,

Schuerke en Susie, ik (wij) zijn ook al meer dan een jaar bezig om zwanger te worden. Omdat ik weet dat ik een zeer onregelmatige cyclus heb, ben ik al 2 1/2 jaar geleden gestopt om te ontpillen. We zijn er nu een jaar bewust mee bezig, daarvoor waren er veel problemen in de familie waardoor ons libido erg laag was maar een spontane zwangerschap welkom was.

Ik ben ook inmiddels bij de HA geweest en ik ben meteen doorverwezen. Nu heb ik een afspraak gemaakt maar dat kon pas 2 maanden later. Eind augustus is onze eerste afspraak. Nu wilde ik net ook op het forum dezelfde vragen stellen maar je was me voor Schuerke. Bedankt voor het beantwoorden Susie en ik duim voor dat het nu wel snel lukt.

Schuerke laat je even weten als je geweest bent? En wat ze allemaal vroegen?

Gr. Shaliny

Hoi dames,

ik wil ook graag met jullie meepraten. Wij hebben ook de stap gezet om de MMM in te gaan.
Wij hebben al een zaadonderzoek gehad (helaas hele slechte uitslag). Tijdens het 1e gesprek hebben we meteen een vaginale echo gehad ( ik zat nl. net voor mijn eisprong) en een samenlevingstest (PCT) waarbij ze kijken naar het zaad in het slijm van de vrouw). Na 2 dagen is dit herhaald. Mijn slijm ed. was wel goed maar het zaad dus niet. Nu moet ik over een week bloed laten prikken zodat ze zien of de 2e helft van mijn cyclus normaal is. Zaadonderzoek moet nu nog een keer, maar de arts zei al dat de kans om op natuurlijke wijze zwanger te worden zo goed als 0 was.... Er werd al gesproken over IUI of IVF. Maar over een paar weken hebben we weer een gesprek en dan zien we verder.

Kans om zwanger te worden bijna 0, dat komt wel hard aan. En dat terwijl we al een kindje hebben en toen was ik vrijwel meteen zwanger op natuurlijke wijze. Het kan dus wel! Maar dit is dus echt superveel geluk geweest.

Groet, Janne

Hi lieve dames,

ik wil ook wel even reageren op jullie verhalen en vragen. Ik vind het ontzettend fijn om hier gelijkgestemden te vinden!

Wij zijn inmiddels 2,5 jaar aan het proberen zwanger te worden. Na een jaar proberen zijn we naar de HA gegaan, doorverwezen naar de gynaecoloog en toen begon de molen. Inderdaad: zaadtest (bij ons OK), bloed prikken van mij om hormoonspiegels te bepalen (ook OK), vervolgens röntgenfilm met contrastvloeistof van uterus en eileiders (ook OK). Het temperaturen hoefde ik niet te doen omdat ik dat eerder al gedaan had en daar was niets mis mee. Ik ben daarbij zeer regelmatig ongesteld. Een kijkoperatie heb ik ook niet gekregen.

Daarna heeft de gyn. de follikels met daarin de eitjes op mijn eierstokken gecontroleerd... gewoon actief. Nu gaan we al sinds een half jaar elke maand naar het ziekenhuis. Aanvankelijk om de grootte van de follikels te controleren en indien groot genoeg eventueel de ovulatie hormonaal (injectie met Pregnyl) te stimuleren... en dan in het ziekenhuis de IUI (intrauteriene inseminatie). Eerst moet je man/ vriend dan presteren... naar het lab en dan een uur later ben je zelf aan de beurt: inderdaad een catheter met zaadjes die via je baarmoedermond in je uterus gebracht wordt. Dat kan wat gevoelig zijn. Dan moet je een kwartiertje blijven liggen en dan mag je weer naar huis. Op deze manier wordt het in het ziekenhuis waar wij naartoe gaan gedaan.

Na 3 keer op die manier hebben we nu 1 cyclus gehad met het stimuleren van de follikelgroei met hormonen (iedere dag spuit je 1 injectie in je buik met Puregon... goed te doen overigens). Na 9 dagen wordt dan weer de follikelgroei gecheckt: bij mij waren er 2 follikels gegroeid... dan dus weer Pregnyl spuiten om die 2 follikels te laten ovuleren... en weer IUI. Hiermee heb je dus grotere kans op een meerling. Mijn arts zei dat ze deze manier, mocht het niet aanslaan, ongeveer 6 of 7 keer gedaan wordt.

Nu zijn we dus weer in de afwachtfase... heel spannend! Ik hoop op het beste! En iedereen om ons heen met ons, moet ik zeggen. Onze beste vrienden leven erg met ons mee, en dat vinden we erg prettig!

Ik hoop dat dit, na het vorige al heel duidelijke verhaal, nog wat extra duidelijkheid geeft over wat er mogelijk staat te gebeuren.

Zet m op!
Groeten van Jippie

Hi meiden,

Fijn om jullie verhalen te lezen, ik sta (misschien) aan het begin van alles. Ga binnenkort naar de huis arts omdat het na ruim een jaar nog niet gelukt is. Was erg benieuwd wat me te wachten staat...
Good luck voor jullie!

Groetjes!

Hallo meiden,

Vind het best een stap, maar me toch aangemeld op dit forum, het is toch fijn om deze ervaring te kunnen delen.

Nu bijna 2 jaar bezig om zwanger te worden en in november moeten we terug voor de kijkoperatie, tenzij het voor die tijd raak is natuurlijk.

Bij ons is het proces net zo gegaan als bij susie, behalve dat ze bij ons eerst de samenlevingstest hebben gedaan (moest 5x over ivm timing) en daarna de HSG ipv andersom.
Omdat je na dat onderzoek meer kans hebt op een zwangerschap, moeten we het nu weer een half jaar op eigen kracht proberen.
Hoop zo dat het nu lukt! Tot nu toe waren alle onderzoeken goed alleen tijdens de HSG bleken mijn eierstokken niet goed open en dat hebben ze gelijk verholpen door er extra druk op te zetten met het inspuiten van de vloeistof en dat is uiteindelijk gelukt.

groetjes

He meiden,

Nou vanochtend bij de ha geweest...was nog niet binnen of de tranen vloeide al..had niet gedacht dat ik het zo moeilijk zou vinden.
Na ons gesprek heeft de ha besloten om te beginnen met sperma onderzoek...vanmiddag dus een afspraak maken. Allemaal best spannend!
Hoe staat het bij jullie?

Groetjes!

Terug
Bovenaan