Glucose nuchter net te hoog en nu?

Ik had in mijn vorige zwangerschap nuchtere waarde van 5,2. Dit was te hoog en werd meteen als zwangerschapsdiabetes gelabeld. Ondanks dat de 2e en 3e meting harstikke goed was. Nu komt het.... 
Had ik elders gewoond, dan was het niet gelabeld als zwangerschapsdiabetes. Dit komt omdat regio's andere waarden hanteren, waarom konden ze me niet vertellen. Vorig jaar liep er nog een onderzoek naar de grenswaarden.  Ik kan helaas de mail met links niet meer vinden anders had ik die hier geplaatst. Je zou kunnen vragen naar dit onderzoek en of er al een uitkomst van is. 
Omdat ik de eerste zwangerschap ook te horen heb gekregen dat ik een bloedstollingsziekte heb en daardoor dus al moest spuiten, heb ik besloten zelf te letten op wat ik eet, en de baby in de gaten te houden tijdens groei echo's. Verder niets mee gedaan. Je bent niet verplicht om de protocollen te volgen. 
En deze zwangerschap 1 tiende te hoog begonnen ze ook meteen over te zeuren (tenminste de verloskundige, de gynaecoloog vindt dat er niks aan de hand is). Ik kan slecht tegen labels.  Maar het is een ieder anzich. Omdat ze nog diverse waardes in het land hanteren vind ik het zo wel best. 
 
 
DKT dank je wel. Gisteren de glucose test set meegekregen... Heb ik ook aangegeven dat ik het vreemd vind dat andere ziekenhuizen mijn waardes wel goed zouden vinden.
Moest uur na maaltijd en nuchter prikken. Mijn waardes gisteren na lunch 4,7 na avond eten 4,2 vanmorgen nuchter 4,1 en na ontbijt 6,2. Zover ik kan vinden wat de waarden moeten zijn is er niets aan de hand.
En wat je zegt meteen allemaal labels en gedoe. Woensdag moet ik naar de diëtist dan ga ik y nogmaals voorleggen en ga er vanuit dat ze met deze waarden zelf ook vinden dat t prima is
 
Nou dat lijken me prima waardes. Ik ben ook best gevoelig voor negativisme en vind de zorg behoorlijk ingericht op ziektes en wat er mis kan gaan ipv de gezondheid. Was laatst nog een heel mooi stukje over op BNR nieuwsradio. 
Ik heb het toch nog kunnen vinden via de mail van mijn man. Er is tot nu toe nog steeds geen bewijs dat de behandeling die ze inzetten helpt met vrouwen met een iets verhoogde waarde. Wordt ook in onderstaand filmpje toegelicht. 
https://youtu.be/evBskyEYhm0
Het onderzoek is al wel geweest en de einddatum van aanpassingen van uitkomsten zal rond 31 december dit jaar zijn.
Zie ook https://www.zorgevaluatienederland.nl/evaluations/tango-dm
Tekst link website;
" Wij onderzoeken of de behandeling bij vrouwen met een licht verhoogde suikerwaarde helpt om zwangerschapsproblemen te voorkomen. Zwangeren met een licht verhoogde suikerwaarde worden in sommige ziekenhuizen in Nederland behandeld, maar in de meeste niet. Omdat bij deze vrouwen de kans op ongewenste gevolgen in de zwangerschap of bij de bevalling laag is. Toch is die kans bij hen wel iets hoger dan bij zwangeren die helemaal geen verhoogde suikerwaarde in het bloed hebben. Daarom zijn er nu nieuwe afspraken gemaakt tussen artsen. In die afspraken staat dat zwangere vrouwen met licht verhoogde suikerwaarden óók behandeld gaan worden. Of deze behandeling ook echt nuttig is, weten we nog niet. Daarvoor is dit onderzoek" 
Maar nog niet alle ziekenhuizen zijn hier blijkbaar van op de hoogte omdat nog steeds de oude situatie er is dat het ene ziekenhuis wel zwangeren met een licht verhoogde waarden willen behandelen en de andere niet. 
Je zou dit voor kunnen leggen.  Ik wil mensen niet aanmoedigen adviezen in de wind te gooien. Zeker hele hoge waardes kunnen schadelijk zijn en dan is het noodzakelijk er wat mee te doen.  Wat ik wil zeggen is dat je niet verplicht bent om protocollen te volgen en dat ook je gevoel mee mag beslissen in het geheel. Doe wat voor jou goed voelt.
 
Dank je wel! Nuttige informatie, nee ik sla adviezen niet zomaar in de wind maar stel wel graag kritische vragen. Na het avondeten was t 5,4 dus mijn dagcurve is zeer netjes. Ook dat ga ik voorleggen, te veel onnodige controle hoeft voor mij ook niet. Het belemmert toch in t genieten.
 
Hoi,

Ik ben 24 weken zwanger en ook nog eens diëtist ?
Nuchtere suiker prikken is een moment opname, op het moment dat je maar iets gespannen bent kan hij al aan de hoge kant zijn!
Het feit dat je thuis zo mooi in de waarden zit zegt genoeg, je hebt daar meer rust. Als je gewoon blijft letten op de voeding en wat oplet met hoeveelheid “lekkers” komt het wel goed! ?
Niet te veel drukte om maken, dit werkt alleen maar averechts!
 
Terug
Bovenaan