Graag tips bij het vroeg wakker worden van 1 jarige zoon

Bedankt voor jullie reacties! Ik snap ook heel goed dat je het niet kan sturen en dat hij een ritme heeft. We gaan het ritme nu gewoon wat aanpassen, we gaan hem later op bed leggen! Kijken of dit werkt. Nogmaals bedankt
 
Ik heb een tip voor je. Dit gaat werken. Je moet de aankomende weken alleen wel consequent blijven in je handelen en niet afwijken van je plan. Want dat maakt de situatie onvoorspelbaar.
Voor jouw zoontje is het namelijk interessant om vroeg wakker te worden. Want dán krijgt hij een fles, dán wordt hij uit bed gehaald, dán komt er niemand. Hij begrijpt niet waar hij aan toe is en wat de bedoelding is. Dus als je dit vroege wakker worden (of bijvoorbeeld wanneer hij in de nacht gaat spoken) aan wil pakken, volg dan de instructies op uit de slaapbrochure van opvoedingsvragen.nl.
In het kort betekent dit het volgende. Je bepaalt vooraf met je partner wat jullie een schappelijke tijd vinden om de dag op te starten. Een tijd die ook voor je dreumes haalbaar is. Ik zou zeggen dat je dreumes pas uit bed wordt gehaald ná 6.30. De keren dat hij hiervoor wakker wordt, troost je de kleine op een consequent en kordate manier.
Dat betekent dat je een kort riedeltje bedenkt wat je elke keer weer toe past. Dit is volgens de kiekeboe methode uit de slaapbrochure; Je troost je kind,  wanneer hij blijft huilen, blijf je dit herhalen. Hij leert dan dat je terug komt wanneer hij je nodig heeft maar dat er verder geen gezellige dingen gebeuren. Door elke keer op dezelfde manier te regeren maak je de situatie voorspelbaar voor je zoontje. Plus, hij leert dat het niet echt de moeite meer waard is om vroeg op te staan want mama en papa doen niet echt gezellig.
Je zegt bijv. 'Het is te vroeg, je moet nu gaan slapen (aai over bol, knuffeltje geven, neerleggen o.i.d.), mama komt zo terug'. Dan kijk je het een paar minuten aan (niet op de klok kijken, gewoon even aanhoren wat hij doet). Blijft hij huilen dan herhaal je dit. Het kan goed zijn dat de eerste nachten/ochtenden even doorbijten zijn maar je zal echt al heel snel verschil gaan zien.
Later op bed leggen zou ik niet doen. Vaak werkt dit averechts. De natuurlijke bedtijd van kinderen rond deze leeftijd ligt tussen 18.30 en 19.00. Ik zou dit zeker niet aan gaan passen. Kinderen doen het goed op ritme en regelmaat. Probeer dat ook zo vast te houden. 
Ik ben moeder van 2 kinderen. Mijn jongste heeft veel gehuild de eerste 6 maanden. Hij sliep niet langer dan 2 á 3 uur achter elkaar in de avond in de nacht. Dan was het huilen en werd hij alleen stil als hij mocht drinken aan de borst (gewoonte geworden). Toen hij bijna 6 maanden was, was ik hier klaar mee. Ik was klaar met elke keer maar 2 uur slapen en al die nachtvoedingen. Ik ben op internet allerlei sites en slaapcoaches tegen gekomen maar de website opvoedingsvragen.nl heeft ons leven veranderd. In de slaapbrochure staat beschreven hoe je 'slaapproblemen' van baby's en jonge kinderen aan kan passen. Kost €6,- Ik heb inmiddels 3 vriendinnen met deze brochure geholpen om weer hun nacht terug te krijgen. 
Vergeet niet, wat je ook doet, het maakt niet uit als je maar consequent en kordaat handelt zodat je baby weet wat hij kan verwachten.
Succes er mee! En uiteraard ook als je voor de andere tips gaat ?
 
Ik zou ook een tijdje proberen slaaptraining toe te passen in de ochtend.. Ons zoontje had dit ook een tijdje, rond 14 maanden, toen hebben we hem een week consequent pas om 06.15 uit bed gehaald. Niet laten huilen ofzo, maar vanaf het moment dat hij wakker werd (05.00), een minuutje laten jammeren, naar hem toe en hem weer laten liggen, weggaan, repeat. En dat tot 06.15. Kostte ff wat moeite, maar het had wel echt snel resultaat hahah. Na 3 dagen sliep hij al tot 5.30, na een week tot 06.00/6.30. Zonder drama! Waarschijnlijk is het gewoon ff een fase, die van ons slaapt nu bijv weer tot 7.00/7.30, maar ook een fase kun je soms aanpassen :) Zo niet, dan komt het waarschijnlijk vanzelf ook wel weer goed!
 
Mijn oudste zoontje is nu twee en ik ben al veel vergeten haha.. maar ik weet nog héél goed dat hij elke dag rond 5u wakker was rond zijn eerste verjaardag. We hebben toen van alles geprobeerd, maar achteraf bleek het gewoon een (hele moeilijke) fase! Het duurde echt wel een week of 4, maar daarna sliep hij vanzelf weer langer! Het hoort er gewoon bij! Zet 'm op mama!
 
Hier een dame die altijd rond 5/5.30 wakker is. Vroege vogel. Maakt niet uit hoe vroeg of laat je haar op bed legt, hoeveel slaapjes ze overdag doet, hoe lang haar laatste wakkertijd was, hoeveel ze buiten is geweest, hoe actief haar dag was of hoeveel ze at en dronk. 
Mijn tip: accepteren en vroeg naar bed. Bij de meesten gaat het beter als ze naar 1 slaapje over gaan en goed rond lopen/rennen, heb ik me laten vertellen. En anders wel als ze nog iets groter zijn en je moet ze uit bed sleuren voor school haha!
Wij gaan gewoon zelf ook vroeg naar bed. Het is niet anders. En ik ben geen ochtendmens, dus zag het ook graag anders.
 
Terug
Bovenaan