Grenzen (schoon)ouders, onzekerheid

<p>Hoi allen</p><p>Ik zou graag een vraag voorleggen aan andere ouders. Wat zijn jullie grenzen als het gaat om baden met baby door opa en oma?</p><p>Onze baby, nu 10 maand gaat niet dagelijks in bad. Dat heeft meerdere redenen</p><p>- gevoelige eczeem huid waarbij verergering optreedt na water</p><p>- überhaupt vind ik het niet goed voor de huid of nodig dat hij elke dag in bad gaat</p><p>1 dag per week past schoonmoeder op bij ons thuis. Super fijn, dankbaar voor laat ik dat voorop stellen! Daarnaast gaat hij 2 dgn naar de kinderopvang helemaal fijn en heb ik verder ook geen moeite mee. Om de week gaat hij logeren bij opa en oma de avond er voor. Scheelt hun weer een dag heen en weer rijden, prima.  </p><p>Ooit is de afspraak gemaakt dat het in bad gaan bij ons zelf gebeurd. Wij doen dat maar enkele keren per week en daarnaast vind ik dat iets voor de ouders zelf. </p><p>Afgelopen week verteld ze achteraf dat zoon met haar in bad is geweest. Ik schrok hiervan. Sowieso is het niet gevraagd en ik vind het zelf not done dat hij met een ander dan zijn ouders naakt in bad zit. Haar argument was omdat ze dit normaal vind voor het slapen gaan, deed ze met haar kinderen ook. En ze zag dat zijn huid ook rustig was na het baden (ze hebben geen middelen in huis natuurlijk wat het eventueel rustig zou moeten maken)</p><p>Ik gaf aan dat dit niet de afspraak was. Direct werd ik door 3 personen die er bij zaten (mijn vriend!! ,zij zelf en vriend v mijn zus) uit gelachen en aangegeven dat ik nogal overdreef. Eigenlijk einde gesprek.</p><p>Ik ben hier echt verbaast over. Natuurlijk er over gesproken met mijn partner want zijn reactie vond ik echt beledigend. Hij is t ermee eens achteraf en snapt mij wel.. maar toch staat hij er anders in.</p><p>Ik besef me dat ik met ook andere zaken  soms anders denk dan mijn familie. Zij zien mij wel vaker als de zeikerd.. bijvoorbeeld qua eten en slapen, ik ben hierin vrij duidelijk en consequent. Dit is voor mij heel lastig omdat ik het gevoel heb niet helemaal serieus genomen te worden als moeder.</p><p>Hoe kan ik hiermee omgaan?  Ik wil me ook niet overalllll maar druk om maken! </p><p>Excuus voor t lange verhaal .. dank jullie wel. Groetjes!</p>

Wat vervelend dat dit is gebeurd zonder met jou te overleggen en de familie op zo'n nare manier reageerde. 
Persoonlijk heb ik er geen problemen mee als 1 van de opa's of oma's met onze zoon in bad zou gaan, mits dat vooraf gevraagd zou worden. Dat is natuurlijk persoonlijk. 
Ik kan me jouw standpunt ook goed voorstellen, zeker omdat je zoontje eczeem heeft. Dat heb ik zelf ook en daar kun je flink last van hebben als je het niet goed verzorgd. 
Als je je niet serieus genomen voelt, zou ik kijken of je partner eens kan gaan praten met zijn ouders. Misschien kan hij jouw standpunt beter overbrengen, omdat het zijn ouders zijn en hij het waarschijnlijk wat rustiger kan bespreken dan jij. 
En je moet je geen zeikerd voelen! Het is jouw kind en jij bepaalt hoe je het wil doen. Tuurlijk, opa en oma zullen daar wel eens een beetje vanaf wijken en dat is niet erg. Maar als het je te ver gaat, dan is dat je goed recht. 

Ik kan me heel goed voorstellen dat je t niet okee vind dat een ander naakt in bad gaat met jou kind. 
Ik vind dat ook echt niet kunnen!  En al helemaal niet zonder overleg.
Zo irritant dat mensen bepaalde dingen in opvoeding van andere voorbij lopen. En vooral zoiets als dit. Ivm eczeem. Ik vind t maar raar dat ze ook nog eens zelf met hem in bad gaat. Waarom in godsnaam? 
En reactie van jou man vind ik ook niet kunnen. Ik herken dit wel hoor. Ik vind ook dat mijn schoonouders niet altijd even fijn met onze dochter om gaat.  Hoe goed t ook bedoeld is. Maar mijn man laat dit gebeuren en als ik er wat van zeg mag dit niet.  HALLOOO t is mijn dochter. En echt hoor prima dat de regels bij opa en oma iets anders zijn maar bepaalde dingen moet wel in grote lijnen na gegaan worden. 
Als ik jou was zou ik t eens goed bespreken met je vriend en dat hij dit bespreek met zijn ouders. 
Begrijp je onzekerheid ook want dat heb ik ook in dit soort situaties. Maar je mag best opkomen voor je kind en je zelf! 

Ik kan me heel goed voorstellen dat je t niet okee vind dat een ander naakt in bad gaat met jou kind. 
Ik vind dat ook echt niet kunnen!  En al helemaal niet zonder overleg.
Zo irritant dat mensen bepaalde dingen in opvoeding van andere voorbij lopen. En vooral zoiets als dit. Ivm eczeem. Ik vind t maar raar dat ze ook nog eens zelf met hem in bad gaat. Waarom in godsnaam? 
En reactie van jou man vind ik ook niet kunnen. Ik herken dit wel hoor. Ik vind ook dat mijn schoonouders niet altijd even fijn met onze dochter om gaat.  Hoe goed t ook bedoeld is. Maar mijn man laat dit gebeuren en als ik er wat van zeg mag dit niet.  HALLOOO t is mijn dochter. En echt hoor prima dat de regels bij opa en oma iets anders zijn maar bepaalde dingen moet wel in grote lijnen na gegaan worden. 
Als ik jou was zou ik t eens goed bespreken met je vriend en dat hij dit bespreek met zijn ouders. 
Begrijp je onzekerheid ook want dat heb ik ook in dit soort situaties. Maar je mag best opkomen voor je kind en je zelf! 

Ik vind het een beetje vies eerlijk gezegd... in bad met opa/oma...de viezigheid van hun dwarrelt ook door dat bad en daar zit jou kind dan in hhmmm.. ik snap je dus daarin volledig!
en tja het is jullie kind, dus jullie normen en waarden en dat hebben andere te accepteren. 

Ik zou me er eerlijk gezegd niet zo druk om maken. Aangezien je het wel een punt vindt, zou ik duidelijkheid scheppen en echt afspraken maken. Nogmaals, ik zou me er niet druk om maken. Ik stond vroeger ook met mijn ouders onder de douche hoor en ik geloof dat mijn oma mij ook gewoon in bad deed. Is toch juist goed voor de band met opa en oma? Je kunt je kind ook thuis dan even niet in bad doen en dat dan een keer aan opa en oma overlaten.

Als je het echt vervelend vind (ik zou het ook raar vinden trouwens!) dan is het heel makkelijk. De eerst volgende keer zeg je heel rustig met bloed serieuze toon "ik heb er over nagedacht, er zijn afspraken gemaakt en beloftes gemaakt, ik verwacht dat men zich hier aan houdt. Anders komt mijn kind niet meer hier naartoe want dan is het vertrouwen weg."
Kom vooral voor jezelf op. Het is jouw kind. Niet dat van je ouders of schoonouders. 

Ik zou er persoonlijk ook echt problemen mee hebben als mijn schoonmoeder met zijn zoontje in bad zou gaan. Ik zou zeggen: ga het gesprek aan. Leg uit dat je het niet prettig vindt (evt met de redenen waarom, maar dat zou in mijn ogen niet eens nodig moeten zijn; jij bent de moeder! Als je iets niet wilt, wil je het niet, punt!). Als je schoonouders daar anders tegen aan kijken, zal je denk ik toch echt heel duidelijk de grens moeten trekken. Succes! 

Terug
Bovenaan