GRIEP SPUIT

je mag nu ook in de 1e 3 maande de spuit halen!!! was alleen vorig jaar niet.. kan geen kwaad voor ongeboren kind
maaaaaaaaaaaaar luister nar wat je hart je ingeeft en niet luisteren naar wat anderen zeggen
JE EIGEN GEVOEL IS VAAK HET BESTE
 
Ik weet niet wat ik zou doen (ben ook nog niet zwanger helaas). Maar onderschat de griep niet. Van een echte griep ben je meer dan een paar dagen ziek. Dit kan zelfs 2 weken duren en daarna nog een lange tijd dat je niet fit bent. Als je zwanger bent is je weerstand minder (in theorie haha, want bij mijn eerste zwangerschap was ik nooit ziek, maar dat ter zijde) en hierdoor heb je minder afweer tegen de griep. Helaas is de echte griep niet zo onschuldig.
 
Ik moet wel zeggen dat ik elk jaar flink ziek ben geweest na de griep prik vorig jaar heb ikm niet gehad en ben ook niet ziek geweest. Dus ik denk dat ik m niet haal
 
Hangt er denk ik ook vanaf welke indicatie erachter zit, voor mij en kind is het hebben van de griep gevaarlijker dan het krijgen van een prik met antistoffen.

RIVM: Als u de jaarlijkse griepprik heeft gehad, dan is de kans dat u griep krijgt veel kleiner. Als u toch griep krijgt, dan verloopt de ziekte meestal minder ernstig. Bovendien is de kans op complicaties zoals longontsteking kleiner. Verder is door de griepprik de kans ook kleiner dat uw ‘eigen’ ziekte erger wordt door griep.

RIVM over zwanger en griep:
Ik ben zwanger. Kan ik een griepprik krijgen?
Waarom krijgen sommige zwangere vrouwen wel de griepprik en andere niet?
Zwangere vrouwen met een chronische aandoening zoals een hart-, long- of nierziekte, diabetes of een verminderde weerstand tegen infecties (bijvoorbeeld door een ziekte of medicijngebruik), zijn extra gevoelig voor complicaties door de griep. De griepprik vermindert de kans op ziekenhuisopnames en op overlijden bij deze groep. Daarom krijgen zij het advies de griepprik te halen. Voor gezonde zwangere vrouwen (zonder een chronische aandoening) is de gezondheidswinst te gering om de griepprik te adviseren.
Naar boven

Waarom werd vorig jaar aan alle zwangere vrouwen geadviseerd zich te laten vaccineren en dit jaar niet?
Vorig jaar (2009) kregen alle zwangere vrouwen (in het tweede en derde trimester van de zwangerschap) het advies om zich te laten vaccineren tegen Nieuwe Influenza A(H1N1) (Mexicaanse griep). Dat komt omdat er toen aanwijzingen waren dat zwangere vrouwen een groter risico hadden op ziekenhuisopname en overlijden dan niet zwangere vrouwen. Inmiddels zijn er meer gegevens bekend en blijkt dat vooral zwangere vrouwen met een chronische aandoening (zoals een hart-, long- of nierziekte, diabetes of een verminderde weerstand tegen infecties door ziekte of medicijnen) een grotere kans hebben op complicaties tengevolge van griep, ziekenhuisopname en mogelijk overlijden. Daarom krijgen dit jaar, net als in andere jaren, zwangere vrouwen met een chronische aandoening het advies om een griepprik te halen. Dit advies geldt voor de gehele zwangerschapsperiode.
Naar boven

Waarom is het voor zwangere vrouwen met een medische indicatie belangrijk de griepprik te halen?
Zwangere vrouwen met een hart-, long- of nierziekte, diabetes of een verminderde weerstand tegen infecties (bijvoorbeeld door een ziekte of medicijngebruik) zijn gevoeliger voor complicaties door de griep dan gezonde zwangere vrouwen. Zij worden vaker als gevolg van griep in het ziekenhuis opgenomen en hebben mogelijk een grotere kans om te overlijden. De griepprik kan dit risico verkleinen.
Naar boven

Wat zijn de risico’s van de griepprik voor de zwangere vrouw en het ongeboren kind?
U kunt van de griepprik de eerste dag wat pijn, roodheid of een lichte zwelling hebben op de plaats van de prik (de bovenarm). Dit gaat vanzelf over binnen één tot twee dagen. Sommige mensen voelen zich na de griepprik een aantal dagen wat minder lekker. Van de griepprik kunt u geen griep krijgen. Ook in voorgaande jaren kregen zwangere vrouwen met een medische indicatie de griepprik. Voor zover bekend heeft de griepprik geen nadelen voor het ongeboren kind.
Naar boven

Vorig jaar was er toch heel veel twijfel over de veiligheid van het vaccin voor het ongeboren kind. Waarom nu niet?
Vorig jaar werd het pandemische H1N1 vaccin, het vaccin tegen Mexicaanse griep (Nieuwe influenza A(H1N1)), gegeven naast de gewone jaarlijkse griepprik. Het nieuwe H1N1 vaccin bevatte hulpmiddelen die het afweersysteem stimuleren (adjuvantia). Het was niet bekend of deze veilig waren voor het ongeboren kind. Aangezien de eerste drie maanden van de zwangerschap een bijzonder kwetsbare fase vormen, werd besloten deze prik pas na de eerste drie maanden te geven. Ook omdat de kans op complicaties door de griep vooral in de laatste maanden van de zwangerschap groter was. Dit jaar is er een regulier vaccin, waarin dergelijke hulpmiddelen niet worden gebruikt.
Naar boven

In sommige landen krijgen ook gezonde zwangeren de griepprik. Kan dat in Nederland ook?
In Nederland wordt gezonde zwangere vrouwen niet aanbevolen om de griepprik te halen. Als u dit toch wilt, kunt u bij uw huisarts een recept halen voor de griepprik, dat u bij de apotheek koopt. Uw huisarts kan het vaccin toedienen. U betaalt in dit geval zelf de kosten van de toediening en het vaccin.
Naar boven

Kan ik griep krijgen van de griepprik en wat betekent dat voor mijn ongeboren kind?
De griepprik kan geen griep veroorzaken. U kunt van de griepprik de eerste dag wat pijn, roodheid of een lichte zwelling hebben op de plaats van de prik (de bovenarm). Dit gaat vanzelf over binnen één tot twee dagen. Sommige mensen voelen zich na de griepprik een aantal dagen wat minder lekker. Voor zover bekend heeft de griepprik geen nadelen voor het ongeboren kind.
Naar boven

Is de griepprik niet gevaarlijk in de eerste drie maanden van de zwangerschap?
Nee. Vorig jaar werden vrouwen in de eerste drie maanden van de zwangerschap niet gevaccineerd met het pandemische H1N1 vaccin (wel met het seizoensgriepvaccin) omdat niet bekend was of de toegevoegde hulpmiddelen (adjuvantia) een effect hadden op het ongeboren kind. Het vaccin dat nu gebruikt wordt bevat dergelijke hulpmiddelen niet. In voorgaande jaren kregen zwangere vrouwen met een medische indicatie de griepprik ook in de eerste drie maanden van de zwangerschap toegediend.
Naar boven

Maar het kan natuurlijk zijn dat zij onzin verkopen.... En wij hier allemaal de wijsheid in pacht hebben ;-)
 
Terug
Bovenaan