Grijpen/speelgoed vasthouden

Hallo!

Pakt jullie kindje al speelgoed vast? En wanneer zijn ze daarmee begonnen? Senne is nu 12 weken en begint te grijpen. Ze pakt haar kleertjes vast, of mijn kleding, tijdens het drinken de fles of mijn handen en ze begint nu de speeltjes van de babygym te pakken. Echt gericht naar iets grijpen doet ze nog niet, het is meer toevallig ertegenaan komen en dan grijpt ze het vast.

Ik ben heel geinteresseerd in de ontwikkeling, waarschijnlijk vanuit mijn werk als(kinder)ergotherapeute. Ik probeer Senne niet te veel te stimuleren hoor, ze ontwikkelt zich maar lekker op haar eigen tempo, maar ik kan echt zitten kijken naar de manier waarop ze zichzelf en  haar omgeving ontdekt.

Groetjes,
Dionne

Mijn dochtertje is al wat ouder, dik vier maanden, maar pakt nu bewust lichte dingen (doekjes, zachte boekjes) op en stopt ze in haar mond. Voor een paar weken terug begon ze met per ongeluk dingen pakken. Ik heb het idee dat ze wat motoriek betreft niet echt vlot is, ze is meer kletserig en maakt enorm veel contact.
Gr Irene

boas is nu 17 weken en begint het sinds vorige week opeens te doen.hij zit nu echt middenin een sprongetje.het begon met proberen dingen te pakken,toen ging hij mee de fles vasthouden en een paar dagen geleden was hij opeens een slag gedraaid in de box.iets pakken lukt nog niet echt goed,maar hij is druk aan t oefenen.
groetjes kari

Hoi,

Joshua nu 16 weken, grijpt al een tijdje dingen. Speentje doet hij zelf al 2 weken weer terug in zijn mond. Spuigdoekje blijft favoriet. Maar nu vind hij 'gele' speeltje erg leuk, hij tijgert (op zijn rug  dan, buik vind hij niet leuk) er al na toe als het te ver weg ligt om te grijpen. En alles gaat direct in zijn mond!!!. Het leukste vind ik dat hij me vast houd om mijn hals al ik hem draag hihii. (zo voel ik echt de mama). Hij kan nu ook al zitten (mag dan eigenlijk nog niet hoor, maar liggen wil hij niet) voor 1 minuutje. Staan doet hij tegen de rugleuning van de bank ook voor 1 minuutje dan. Staan vind hij erg leuk schaterlach dan... Ik vind het allemaal wel erg snel, maar zelf deed dat ook (ik liep met 7 maanden)

grt suuz mv joshua 8-2-07

Marieke (3 mnd) wil dolgraag alles vastpakken! Met dingen die smal zijn (bijv. een dunnen rammelaar of zo'n knisperknuffel) lukt dat ook al erg goed! De fles houdt ze ook vast. Maar alles gaat nog niet gecontrolleerd. Ze laat het na een tijdje ook weer zo vallen en dan laijkt ze te denken : waar is het nou gebleven???
Leuk om te zien h`e?

groetjes,
Sabine

Christian pakt sinds een week of 2 ook van alles vast. Bij voorkeur zijn truitje, slaapzak of deken/omslagdoek (belandt steevast in zijn mond, ja, ja, met prachtige kwijlvlek  ), vingers van anderen, spuugdoekjes/slabbertjes, de fles, de speen, mijn kleding...
Maar al die vrolijke kleurrijke speeltjes??? Ho maar... Soms aait hij ze even of zwaait of slaat er onwillekeurig tegen aan, maar echt pakken of grijpen, nou nee!
Ik wacht geduldig af. Het zal nog wel komen.

Groetjes, Karin
Mama van Christian (13,5 weken)

Sanne pakt ook sinds een week ofzo dingen bewust vast. Ze is nu 15 weken oud. Alles gaat direct richting haar mond en ze  laat het wel weer snel los, maar ze pakt wel iets aan als je het haar geeft en ze pakt ook zelf haar spuugdoekje en sleutels vast. Echt leuk om te zien, dat kleine meisje!

Groetjes, Tess.

Zijn er mensen die dit herkennen: zo rond de 12 weken greep Esther dingen echt gericht vast. Ze kon zich er letterlijk uren vermaken met pogingen de speeltjes van haar babygym vast te pakken en gilde van plezier als het lukte. Maar nu...is dat helemaal over! Speeltjes pakken is niet interessant meer. Alleen spuugdoekjes en badcapes zijn leuk om over je gezicht te wrijven en op te sabbelen, maar bewust proberen speeltjes te pakken doet ze niet meer. Zou de lol er ondertussen vanaf zijn? Staat ze stil en wacht ze op het volgende sprongetje?
Volgens mij heeft bewegen gewoon haar interesse niet zo. Esther is ook een echte kletskous, de mevrouw van het cb moest er erg om lachen. Esther praatte de hele tijd terug en trok daar een erg serieus fronsend gezicht bij. Die gaat dus later ook in het onderwijs, haha!

Groetjes,
Eveline

Terug
Bovenaan