hoi ponyville,
het betekent niet dat je kind voorligt hoor, of dat je misschien al langer zwanger bent dan je denkt. Het betekent dat jouw kind gewoon dezelfde afmetingen heeft als een gemiddeld kind bij een zwangerschap van 39 weken. Hij is dus aan de grote kant. Je zult op de echo ook zien dat er een marge bij staat van +- 4 weken, dus in feite kunnen deze afmetingen voorkomen bij een zwangerschap van 35 weken tot 44 weken.... De echos in het begin zijn veel nauwkeuriger, afhankelijk van het apparaat volgens mij een marge van 1 week. Later wordt dat groter omdat je nou eenmaal grote babies hebt en kleine babies.
Mijn zoontje had een groot hoofd: bij 35 weken gaf de echo aan dat ik 40 weken was! zijn benen waren wel de normale lengte. En die arts snapte maar niet waarom ik dat liever andersom had gezien ;-))). Los daarvan is hij trouwens supersnel geboren, ondanks dat grote hoofd (heeft hij nog steeds), dus dat zegt ook niet alles.
Dat ze de groei in de gaten willen houden kan ik me voorstellen. Bij een proefinleiding word waarschijnlijk met prostaglandinen gekeken of ze de baarmoedermond kunnen verweken. Zo niet, dan laten ze hem waarschijnlijk nog even zitten. Zo ja, dan beginnen waarschijnlijk de weeen. Ik ben bij de tweede ingeleid, maar alleen met prostaglandine tabletten, nooit een infuus gehad. Maar goed, bij mij waren ze ook allebei over de 41 weken.
Groetjes,
Ellen