Groeiecho

Heyhey!
Vanmiddag had ik voor de eerste keer een groei echo, de kleine groeit goed. Alles was gemiddeld dus dat is helemaal top. Nu lees ik overal dat je een P(cijfer) krijgt die dus de groei aanduidt. Maar ik heb dat niet gehoord, dus alleen opgemeten en dat ze prima is voor dit termijn.

Hebben jullie ook wel eens gehad dat je dan niet exact de P + dat specifieke cijfer te horen krijgt? Ben daar gewoon nieuwsgierig naar, ook al weet ik dat het goed zit.
 
Ja hoor, dat verschilt per echo bureau. En wellicht sturen ze de p-waarde wel naar je verloskundige, maar zeggen ze het niet tegen jou, om te voorkomen dat mensen gaan googlen en zich onterecht zorgen gaan maken. Soms wordt het ook aangeduid als bijv: 'meting conform 28+5' bijv. Als je 28 weken zwanger bent, klopt dat dan dus. Zodra de meting 2 weken afwijkt van je daadwerkelijke termijn (zowel minder als meer), is de groei niet meer goed. Dan is de baby dus te groot of te klein.
Of wellicht hebben ze alleen gezegd dat het goed is? Waarschijnlijk om zelf-dokteren te voorkomen ?
 
Hoi, zelf geen ervaring maar als je de exacte maten hebt dan kan je via deze website het gewicht en p waarde uitrekenen: https://www.omnicalculator.com/health/fetal-weight-percentile
 
@Tesssa,

Mijn eigen verloskundige deed de groei echo, en ze kent me dus om het ‘zelf dokteren’ te voorkomen zou een hele goeie reden kunnen zijn nu je het zegt? Ik kreeg inderdaad op het scherm 28+1 dag te zien, en ik ben exact 28 weken vandaag. Dus dat is voor mij in principe genoeg info maar ik hoorde iedereen over die P dus was even nieuwsgierig? Thanks voor je reactie!
 
Is dat niet alleen als je baby te klein of te groot is? Mijn dochter groeide ook perfect en ook nooit p waardes gehoord, dus opzich zou dat dan logisch zijn. Geen idee of het ook zo is haha
 
@Nmwjg,

Ja zou best kunnen denk ik, wellicht als ze wat te klein of te groot is dat er dan meer wordt nabesproken? Na de meting zei ze dus gelijk dat alles goed is en ze gemiddeld is en leek het meer op een pret echo eigenlijk en niet echt nabespreken verder
 
Terug
Bovenaan