groenten eten

Hallo dames,

Ik hoor hier nog helemaal niet thuis, maar ik heb een vraagje/probleem. En ik hoop dat jullie mij gerust kunnen stellen, kunnen helpen of tips voor mij hebben.

Het zit zo:
Mijn vriend en ik willen graag kinderen en hebben besloten dat ik in december/januari stop met de pil. Maar…………….ik lust/eet geen groenten. Ik heb tot mijn 11de jaar alles gegeten. Daarna ben ik me er tegen gaan verzetten en nu “lust” ik niets meer. Het zit heel erg tussen mijn oren hoor, dat weet ik. Ik heb laatst wel sla gegeten zonder te kokhalzen (sorry) en ik vond het zo waar nog lekker fris ook. Maar andere groentes kan ik niet naar binnen krijgen. Mijn ouders hebben vroeger alles geprobeerd, maar niets heeft mij tot groenten eten aangezet.
Ik moet mezelf ook dwingen om fruit te eten, terwijl ik dat wel weer heel erg lekker vind. Ik ben gek van galia meloenen. En ik lust gewoon appels, bananen, kiwi’s, aardbeien, druiven. Maar weer geen sinasappels en mandarijnen.
Ik ben toen ik 16 was (ben nu 27) eens met mijn moeder naar de dokter geweest hierover. De huisarts zei dat de vitamine pillen die als “100% dagelijks aanbevolen hoeveelheid” voor mij niet genoeg zijn en wil ik alles binnen krijgen dan zou ik 17 (!) pillen op een dag moeten gaan slikken! Ik slik wel die “complete” vitamine pillen, maar dus niet die 17 op een dag.
Voor mezelf ben ik niet bang dat ik te kort krijg. Ben niet extreem overgevoelig voor griep verkoudheid of wat dan ook.

Maar nu ben ik bang dat ik (mocht het lukken zwanger te worden) het ongeboren kindje heel veel schade aan ga doen omdat ik geen groente eet. Is dat zo? En zijn de “complete” vitamine pillen niet schadelijk als je zwanger bent? Zijn er meer (zwangere)vrouwen die niet graag groenten eten? Is er per ongelijk iemand die dit probleem kent of ook heeft? Heeft er iemand tips om me wel aan het groente eten te krijgen?? Help me!!!

Ik schaam me best wel hoor, dat ik geen groente eet. Vooral als je uiteten gaat of bij iemand gaat eten.

O, ja voor dat de vraag komt “wat eet je dan wel?” Ik eet wel: vlees, pasta’s, rijst, melkproducten, aardappels (maar dan het liefst opgebakken of als rösti). En voor mijn vriend maak ik ook gewoon groente klaar.

Wilma78
 
Hallo!

Ik ben een slechte warm-eter. Ik eet juist geen aardappels en jus. Ik moet groenten eten omdat ik nu een dochter van 3 heb die veel ziet. Tuurlijk is het gezond om groenten te eten als je zwanger bent. Maar fruit  helpt ook. Zo heb ik het mijn eerste zwangerschap ook gedaan. Al moet ik wel zeggen dat er als je zwanger bent een knopje omgaat en dat je goed gaat zorgen voor jezelf. Deze zwangerschap geef ik veel over, ik hou weinig binnen. En ik moet zeggen dat ik mee naar voel. Ik voel me niet topfit. Ik slik speciale zwangervitaminen, maar ik merk dat mijn lichaam groente en fruit wil, en daar moet je naar luisteren. Tegen de tijd dat je zwanger bent kan je raadt vragen aan je verloskundige. Ik hoop voor jullie dat jullie snel zwanger zijn!!! Enne... wel alvast beginnen met het slikken van foliumzuur-tabletten!! Greetz Patries
 
Hallo Wilma,

Ik kan me wel voorstellen dat je daar zorgen over maakt.

Maar volgens mij als je wel fruit (appels, bananen, kiwi’s, aardbeien, druiven,galia meloenen) eet dan krijg je toch wel vitaminen binnen.
Ik lust ook geen groenten (soms eet ik wel sla), wel fruit maar ik eet het echt niet  2 keer per dag. Als ik trek heb dan wel, anders niet. Dus eigenlijk zou ik ook vitamine te kort moeten hebben. Maar dat ik gelukkig niet zo.
Ik begin van mijn zwangerschap slikte ik wel vitamine pillen  speciaal voor zwangeren, die zijn helemaal "compleet".   Van de verloskundige hoefte ik het niet meer doen.

Volgens mij als je de hele zwangerschap vitamine pillen (evt  speciale voor zwangeren)  blijft slikken dat dan je kindje geen tekort aan vitaminen zal hebben. Je kan nog altijd advies vragen aan je huisarts/ en straks aan je verloskundige.

Ik ben nu 39 weken en 3 dagen zwanger en tot nu toe heb ik een perfecte zwangerschap zonder maar een probleem.

Ik wens je veel suc6 en hoop dat je straks snel zwanger zal worden.

Groetjes,

Katja  


 
Hoi Wilma,

Ik ben zelf ook helemaal niet dol op groente maar ik eet het wel. Alleen 2 ons per dag lukt me echt niet. In het weekend kook ik zowiezo bijna nooit.
Ik neem elke dag vitamine pillen speciaal voor zwangeren vrouwen ( daar zit ook foliumzuur in ) en ik neem elke dag een flesje Vie van Knor. Daar zit 50 % van je dagelijkse behoefte aan groente en fruit in. ( zeggen ze).
Het smaakt zoetig en je drinkt het in  1 keer op dus dat is wel te doen.
Dan heb ik voor mijn gevoel toch in iedergeval 50 % binnen als ik een keer een dag geen groente eet.
Lust je wel augurk en bijv. champignons en uien. Dat zijn ook groente.

Succes.

Gr. Kim
 
Hoi Wilma..

Je eet wel aardapelen toch? Daar zitten ook veel vezels in en vitamine c.. Je kunt es een keer vragen of je je bloed mag laten nakijken op vitaminen.. daaraan kun je ook zien of je lichaam tekorten heeft hieraan.. En 17 vitaminepillen???? Lijkt mij helemaal niet gezond, omdat je dan van sommige vitamines, bijv A veel te veel binnen krijgt! En dat kan weer lijden tot beschadeging van je ongeboren kind!
Heb je wel eens van die stoomgroenten van Iglo geprobeerd? Mijn dochter eet nl ook slecht groentes.. vind ze vies zegt ze maar ze eet wel in der uppie een heel pakje stoomgroentes op.. Ik denk dat je gewoon es moet gaan proberen wat je wel en niet lekker vindt... zo zijn er idd ook groenten drankjes zoals Vi van Knor, maar ook vruchtensappen waar wortelsap enzo inzit.. Bietensap kan ook maar daar moet je van houden... Zelf denk ik dat we in ons land niet snel een gebrek hebben aan vitamines omdat deze in veel producten zijn toegevoegd (bijv Blue band goede start voor op brood)
Wat je ook nog kunt doen is naar een dietiste gaan en daar advies vragen.. schrijf es een paar dagen op wat je allemaal eet, dan kan zij zien waar eventueel wat toegevoegd kan worden en ze heeft veel lekkere tips!
Wens je veel succes met zwanger worden..

liefs Bats
 
Hai,

Dit is lastig.... De complete vitaminepreparaten mag je niet slikken als je zwanger bent. Wel heb je van davitamon speciaal voor zwangeren, dagravit heeft dat ook.

Ik heb wel gehad dat mijn dochters een periode hun groenten niet wilden eten. Ik ben het toen gaan verstoppen in de gewone maaltijd.... Pastasaus maak ik altijd zelf en doe daar allerlei groenten ook doorheen (helemaal fijn geblenderd...) Je ziet de groente niet, je proeft het ook niet, maar je krijgt het wel binnen...... Risotto was ook altijd wel een succes, deed daar wel mexicaanse diepvriesgroentes in, maar door de overheersende smaak van kaas (wat er ook doorheen gaat) proef je de groenten bijna niet....

Als de sla je redelijk goed bevallen is, zou je ook eens kunnen proberen om rauwe andijvie stamppot te maken. Dit vind ik zelf een stuk beter smaken dan gekookte andijvie... Ook veel uitgebakken spekjes erdoorheen en een scala aan kruiden.... andijvie proef je amper meer.

Hartige taart is ook een goede verstopplek, groentes kan je weer helemaal pureren en erdoorheen doen.... Bijna met alle groentes te combineren.

Lijkt me toch verstandig om op deze manier je groentes binnen te krijgen en misschien langzaam de stukjes wat groter laten.... Als jij geen groentes eet, kan je van je kindje later bijna niet verwachten dat deze het wel gaat eten......... En aan je verhaal te horen, weet je dat het voor je kind wel belangrijk is, dat deze wel groentes gaat eten.....

Succes!!!!
 
Hai dames,

Bedankt voor jullie reactie's. Gelukkig ben ik dus niet de enige die niet zo wild is van groentes. Dat is wel een opluchting om te horen hoor!

Patries, het knopje gaat nu al een beetje om! Ik probeer in iedergeval al 1  stuk fruit per dag te nemen. En de foliumzuur-tabletten zal ik niet vergeten! Dank je!

Katja, fijn om te horen dat je "ondanks dat je geen groente eet" een perfecte zwangerschap heb. Ik zal in november/december eens naar de huisarts gaan. Bedankt voor je advies!

Kim, die knor vi zal ik eens proberen! Zoetig zei je?! Meestal als het zoet is lust ik het wel!! ha ha! En helaas ik lust geen augurk, champignons en uien. Maar ik eet wel heel graag witte bonen met opgebakken spekkies en een beetje stroop !

Bats, die 17 pillen zijn dan wel voor verschillende soorten vitamines hoor! 17 pillen van die "complete" zou zeker niet gezond zijn!!! In 10 jaar tijd is er natuurlijk een hoop veranderd, dus misschien zijn die "complete" pillen nu wel goed genoeg!! Bedankt voor de tip dat ik mijn bloed kan laten nakijken. Ik ga dat zeker aan mijn huisarts vragen! En die stoomgroente.......... Ik vind het al moeilijk om een stukje wokgroente weg te krijgen  Maar ik ga het wel proberen! Bedankt voor de tip!

Mama Bal, zolang ik de groenten "verstopt" zijn en ik niet weet dat ze er in zitten is er niets aan de hand! Maar zodra ik me ook maar bedenk wat er inzit......... dan gaat mijn strotje op slot. Maar ik ga het wel een keer proberen met de pastasausen. Heb ik trouwens nog nooit zelf gemaakt. Ik ga het internet eens afsnuffelen naar resepten!
Ik kan het later van mijn kindje inderdaad niet gaan verwachten dat het wel de groentes eet. Mama eet ze ook niet dus waarom ik wel, krijg ik dan natuurlijk gelijk te horen. Had gedacht dat ik mischien wel met de babypotjes mee kan groeien, maar mijn schoonzusje zegt dat die potjes helemaal niet lekker zijn en dat ik daardoor zeker niet aan de groente ga! ha ha

Dames bedankt voor de tips! Ik ga ze zeker allemaal gebruiken/proberen. Het heeft me wel een stuk geruster gemaakt!

Liefs
Wilma78
 
Hoi!

Ik lust wel groente, maar het komt me wel regelmatig de neus uit, altijd maar weer die aardappels, groente en vlees. Ik maak dan ook regelmatig ovenschotels klaar of doe ik van die kruiden over de groenten. Of misschien kan je groenten verwerken door de pastasaus, doe ik ook wel eens. Krijg je in ieder geval iets binnen.  

Misschien ook een idee voor jou om te proberen? Misschien vindt je dat ook niks hoor, maar misschien heb je er wel wat aan.

Groetjes,

moeder van elin
 
Terug
Bovenaan