Groep 1 - inzamelen bij school in Corona tijd

<p style="text-align: center;">Mijn dochter gaat sinds afgelopen lente naar school. Ze vind het over het algemeen  leuk en maakt rustig aan steeds meer contact met haar klasgenootjes. Maar bij het brengen ochtends zie ik haar volledig dichtklappen en is ze erg gespannen. Mij nieuw want bij de opvang op peuterspeelzaal had ze hier, op een slechte dag na, eigenlijk nooit veel last van. </p><p style="text-align: center;">Maar juf heeft de regel dat ze hand in hand moeten verzamelen en dan wachten tot de klas compleet is voordat ze naar binnen gaan. Klinkt logisch want zo blijven de drie kleuterklassen van elkaar gescheiden en hoeven bij een corona besmetting niet alle groepen in quarantaine. Maar dit betekend in de praktijk dat ze minstens zo’n 10 minuten moeten wachten, want elke dag is er wel iemand die, begrijpelijk, z’n kleuter niet op de minuut af op tijd zover heeft gekregen. En in de tussentijd ontstaat er bij (niet alleen mijn dochter) stress, want ‘ wie wil mij een handje geven!?’ Bij sommige kinderen komt dit namelijk erg precies en die wijzen dan mijn dochter af omdat ze liever even wachten op een vriendinnetje die ze beter kennen of ze durven geen handje te geven en staan met tranen in hun ogen naar hun ouders te kijken want het moment van afscheid, van hun ouders die buiten de hekken al 10 minuten staan te zwaaien, komt er aan. Ik zie bij al die kinderen stress door deze manier verzamelen sochtends. En mijn dochter krijgt hier steeds meer last van. </p><p style="text-align: center;">Ik heb bij de juf na een maand benoemd wat ik zag en zij gaf aan het al in de klas te hebben besproken dat kindjes mijn dochter niet af moeten wijzen want dat is immers niet aardig. Ook zou zij er even op letten en mijn dochter meer begeleiden bij de zoektocht naar een handje. Maar in de praktijk heeft juf het vaak erg druk met huilende kinderen of kinderen die voor het eerst zijn. Mijn dochter deed inmiddels uitspraken dat kinderen haar niet aardig vinden en ik zag haar soms wel twee of drie keer afgewezen worden in haar zoektocht naar een handje. Ik heb dus (in de laatste week) voor de zomervakantie via een mail aangegeven dat ik nog steeds dit probleem zie en moeite heb met deze werkwijze. En ik graag in gesprek wil met de juf. Helaas heb ik hierop geen  reactie gehad, juf zal die week wel erg druk zijn geweest dus alle begrip. <br />Maar ik zag vanmorgen op de eerste schooldag in een nieuwe samenstelling van de kleuterklassen het probleem zich gewoon weer herhalen. En ik weet niet goed wat te doen, moet ik het even aanzien? Toch weer bij juf aankloppen? Eens met de directrice mailen? <br />Maar ik ben ook wel benieuwd hoe dit moment bij andere scholen georganiseerd wordt. Ik snap ook wel dat ze niet willen dat alle groepen door elkaar gaan spelen, of dat er al kinderen naar binnen gaan want daar is geen toezicht.  <br />Wat zijn jullie ervaringen??</p>
 
Hier een kleuterjuf! Ik zou morgen even kijken hoe het gaat. En anders zou ik vragen of er een vaste rij gemaakt kan worden. Dat is handig voor je kindje dan hoeft ze niet te zoeken naar een handje en handig voor de juf die ziet gelijk wie er niet is!
 
Ik zou als je weer ziet zelf er wat van zeggen en de juf er op aanspreken kijk dit gebeurt er dit is niet leuk hoe lossen we dit op duidelijk en recht leinig ik bedoel je kind zit daar hele dag zonder de juf of iets af te kraken he
 
Nog een kleuterjuf hier! Bij mij op school mochten de kinderen alvast naar binnen gaan, daar wachtte de onderwijsassistent op de leerlingen. Ikzelf bleef buiten om de verlegen kinderen op te vangen van de ouders. Die bracht ik dan naar binnen en ging zelf weer snel naar buiten voor de volgende :) wij zijn ook een wat kleinere school, dus dit was mogelijk bij ons
 
Bij mijn zoontje (van dezelfde leeftijd als jou dochter) gaat het als volgt. De onderwijs assistente wacht de kinderen op het plein op. Als de kinderen de weg weten naar hun eigen klas mogen ze zelfstandig naar de klas lopen. En anders loopt de onderwijs assistente mee. Soms moet je dan even wachten tot de onderwijs assistente er weer staat om je kind mee te nemen. Maar dan sta je in ieder geval te wachten met je eigen kind.

Mijn zoontje vond het in het begin wel fijn om met de onderwijs assistente mee te lopen, maar al snel wist hij zelf prima de weg. Of liep hij mee met een klasgenootje wat toevallig gelijk met hem aan kwam.

De juffrouw wacht de kinderen dan gewoon op in de klas en start om half 9 met de les.

De kinderen mogen om 8:15uur ‘afgeleverd’ worden op het plein.
 
Op mijn werk verzamelen de klassen ook buiten. Bij ons heeft ieder kind een VAST MAATJE (dit wisselt om de zoveel weken). Dus is dit probleem, van meerdere keren afwijzen, niet aan de orde en zie je daarnaast snel of er nog een kind mist wanneer je een kind alleen in de rij ziet staan.

Hopelijk vind je een oplossing!
 
Misschien voor de hand liggende oplossing, maar ik geloof dat ik dit ook niet aan zou kunnen zien en gewoon zou wachten in de auto tot de groep compleet is en haar dan pas sturen. Dan is er altijd een handje over of mag ze meteen doorlopen. Snap jouw gevoel helemaal. En als de juf het ritueel niet wil aanpassen, dan moet je op deze manier een beetje creatief zijn. Succes!
 
Veel antwoorden zijn groepsgericht. Ik denk dat de leerkracht het niet fijn vind, als je gelijk op dag 1 met iets komt waarbij de gehele groep iets anders moet doen.

Ik zou vragen of jouw dochter een maatje kan krijgen. Een kindje waar zij zich prettig bij voelt en dat ze tot dat kindje komt even bij de juf gaat staan.
Of een maatje die ook altijd vroeg is.
 
Terug
Bovenaan