<p style="text-align: center;">Mijn dochter gaat sinds afgelopen lente naar school. Ze vind het over het algemeen leuk en maakt rustig aan steeds meer contact met haar klasgenootjes. Maar bij het brengen ochtends zie ik haar volledig dichtklappen en is ze erg gespannen. Mij nieuw want bij de opvang op peuterspeelzaal had ze hier, op een slechte dag na, eigenlijk nooit veel last van. </p><p style="text-align: center;">Maar juf heeft de regel dat ze hand in hand moeten verzamelen en dan wachten tot de klas compleet is voordat ze naar binnen gaan. Klinkt logisch want zo blijven de drie kleuterklassen van elkaar gescheiden en hoeven bij een corona besmetting niet alle groepen in quarantaine. Maar dit betekend in de praktijk dat ze minstens zo’n 10 minuten moeten wachten, want elke dag is er wel iemand die, begrijpelijk, z’n kleuter niet op de minuut af op tijd zover heeft gekregen. En in de tussentijd ontstaat er bij (niet alleen mijn dochter) stress, want ‘ wie wil mij een handje geven!?’ Bij sommige kinderen komt dit namelijk erg precies en die wijzen dan mijn dochter af omdat ze liever even wachten op een vriendinnetje die ze beter kennen of ze durven geen handje te geven en staan met tranen in hun ogen naar hun ouders te kijken want het moment van afscheid, van hun ouders die buiten de hekken al 10 minuten staan te zwaaien, komt er aan. Ik zie bij al die kinderen stress door deze manier verzamelen sochtends. En mijn dochter krijgt hier steeds meer last van. </p><p style="text-align: center;">Ik heb bij de juf na een maand benoemd wat ik zag en zij gaf aan het al in de klas te hebben besproken dat kindjes mijn dochter niet af moeten wijzen want dat is immers niet aardig. Ook zou zij er even op letten en mijn dochter meer begeleiden bij de zoektocht naar een handje. Maar in de praktijk heeft juf het vaak erg druk met huilende kinderen of kinderen die voor het eerst zijn. Mijn dochter deed inmiddels uitspraken dat kinderen haar niet aardig vinden en ik zag haar soms wel twee of drie keer afgewezen worden in haar zoektocht naar een handje. Ik heb dus (in de laatste week) voor de zomervakantie via een mail aangegeven dat ik nog steeds dit probleem zie en moeite heb met deze werkwijze. En ik graag in gesprek wil met de juf. Helaas heb ik hierop geen reactie gehad, juf zal die week wel erg druk zijn geweest dus alle begrip. <br />Maar ik zag vanmorgen op de eerste schooldag in een nieuwe samenstelling van de kleuterklassen het probleem zich gewoon weer herhalen. En ik weet niet goed wat te doen, moet ik het even aanzien? Toch weer bij juf aankloppen? Eens met de directrice mailen? <br />Maar ik ben ook wel benieuwd hoe dit moment bij andere scholen georganiseerd wordt. Ik snap ook wel dat ze niet willen dat alle groepen door elkaar gaan spelen, of dat er al kinderen naar binnen gaan want daar is geen toezicht. <br />Wat zijn jullie ervaringen??</p>