groep b streptokokken (GBS), help!

<p>Hoihoi</p><p>Ik ben nu 33 weken zwanger en gisteren te horen gekregen dat ik groep B streptokokken infectie heb. Ik had namelijk al een week lang erg last van buikpijn en rugpijn waardoor de verloskundige dacht dat ik blaasonsteking had. Dus ik mijn urine ingeleverd,  konden ze eerst niets vinden dus uit voorzorg antibiotica gegeven en mijn urine op kweek gezet. Pas een week later zou ik de uitslag krijgen. Antibiotica moest ik innemen als de pijn erger werd. Na een paar dagen ben ik toch begonnen met de kuur vanwege de pijn. Na 3 dagen de kuur te hebben genomen belde de huisarts assistente met de uitslag. Verloskundige gebeld en die deed er erg luchtig over. Ik heb gegoogled (is misschien niet altijd handig maar wat moet ik anders) en ik maak me nu wel erg zorgen.  Waarschijnlijk heb ik een kolonie en blaasonsteking,  want hoe konden ze anders zien dat ik het heb? Ik heb pas over een week een afspraak met de verloskundige en dan gaan we het erover hebben.   </p><p>Zijn hier dames die hier ervaring mee hebben? Ik lees graag wat ervaringen.. bv Welke klachten hadden jullie en de kleine? Ik ben nu wel bang voor de bevalling geworden. Ik las ook als je het eenmaal heb dat je bij elke bevalling risico loop.. </p><p>Alvast erg bedankt voor de reacties, hoop dat iemand kan helpen.</p>

Hallo.

Ik ben ook streptokokken draagster.
En ik had het extreem hoog, wat hier inhield dat ik met antibiotica moest bevallen. 
3 kuren van 4 uur.
Dus zodra de bevalling begon was het gelijk naar het ziekenhuis en aan het infuus.

Dit ging allemaal goed. De kleine heeft hierdoor ook nergens last van gehad. Paar uur na de bevalling mochten we lekker naar huis.
Me 3e bevalling een uitstrijkje gehad en toen was alles rustig. Dus ook thuis bevallen.

Ik ben nu 31 weken zwanger van nr.4. Volgende week mogen we ook weer voor een uitstrijkje. Om te kijken of de streptokokken actief zijn.

Hoi Hannah,
Ik heb ben ook GBS draagster, ze zijn erachter gekomen doordat mijn kind ziek was na de bevalling. Gelukkig weet jij het al voor de bevalling en zal je kind niet ziek worden. Omdat ik een ziek kind gehad heb moet ik voordat het kind geboren is 2 giften antibiotica via het infuus gehad hebben, ook als de bacterie niet actief is. Nu 23 zwanger van de derde dus sowieso weer antibiotica en bevallen in het ziekenhuis.

Hoi,
’Toevallig’ ben ik er met 13 weken zwangerschap achter gekomen dat ik ook gbs heb. Ik heb geen klachten en de gynaecoloog deed er vrij luchtig over. 
Mijn verloskundige stelde voor om binnenkort, bij 34 weken, opnieuw te testen. Als ik het dan nog steeds heb, moet ik sowieso in het ziekenhuis bevallen met antibiotica en 2 dagen blijven omdat de baby dan nog 2 dagen antibiotica moet krijgen. 
Ik heb zelf helemaal geen klachten, maar het kan dus wel zijn dat de bevalling even wat anders gaat dan normaal gesproken. Maar ik ben blij dat ik het weet, blijkbaar heeft 20% van de vrouwen dit, maar weten ze het vaak niet. Nu je het weet, kan antibiotica jou en je kindje helpen. 

Hoi Ecm,
Wat raar dat jou is verteld dat je 2 dagen in het ziekenhuis moet blijven en dat je kindje nog 2 dagen antibiotica moet krijgen. Als jij voldoende giften antibiotica hebt gehad kan je kindje niet ziek zijn en waarom zouden ze dan onnodig antibiotica geven. Zelf mocht ik de volgende dag gewoon naar huis. Ik zou het nog even goed navragen want er zijn dus blijkbaar verschillen in de manier van behandelen.

Bedankt voor de reacties, ben al iets gerustgesteld.? Hadden jullie verder geen klachten/symptomen of was er verder extra risico? Bv blaasonsteking,  vroeggeboorte, vliezen lang gebroken..

@sylvia. Wel veel zeg 3 kuren van 4 uur. Wat als de bevalling korter duurd? Moest je toen je weeen had wel gelijk naar het ziekenhuis denk.. Ik heb nu ook een grote actieve kolonie, maar morgen hoor ik meer. Gelukkig waren je vorige bevallingen goed gegaan, hoop dat je volgende week ook goed nieuws krijg. 

@Danah, zo dat lijkt me wel heftig geweest zijn. Hoop dat je kleine wel helemaal ervan is opgeknapt? Gelukkig weten ze het nu wel. Moet je dan 2 giften van elk 4 uur? Ik las op internet wel dat na de geboorte je baby het ook op kan lopen, misschien daarom de antibiotica voor de baby? Vind het ook niet zo n fijn idee dat zo n klein mensje al antibiotica moet, ga ik volgende week bij de vk eens navragen.  Als t moet, dan moet t maar..

@ecm zeker geluk dat je het weet. Daar ben ik ook blij om. Veel hebben er idd geen klachten van. Daarom vraag ik me af of mijn klachten wel daardoor kwamen. Ik hoop dat uitslag goed is en ieder geval fijn dat ze je goed in de gaten houden. 

Hey ik had verder helemaal geen klachten of symptomen. Ze houden de baby sowieso goed in de gaten maar 2 giften om de 4 uur is voldoende zeiden ze. Mijn baby was eigenlijk meteen ziek ervan en heeft zeker nog 1,5 week in het ziekenhuis gelegen, maar gelukkig niks aan overgehouden. 

Wow 1,5 week is nog best lang. Maar gelukkig niks aan over gehouden! 
Ik kan online ook geen symtomen van de moeder vinden. Dus was misschien de blaasontsteking of iets anders. 

Terug
Bovenaan