GROOT probleem met poepen... Tips???

Mama`s

Tja..... Als laatste redmiddel voordat ik het cb of de ha ga bellen eerste even jullie om raad vragen.

William is vanaf begin juli van de een op andere dag dag èn nacht zindelijk, hier ben ik natuurlijk sùper trots op!
Dit heb ik hem ook goed laten merken door een stickerbeloning en veel complimentjes, maar dat zindelijk worden hield alleen in dat hij àl zijn plasjes op de wc deed.

Maar het probleem zit hem erin dat hij absoluut nièt kan poepen op de wc. We zijn nu een maand aan het modderen, maar hij "weet" gewoon niet hoe hij het moet doen.
Hoe ga ik dit oplossen? We hebben al met boekjes erbij gedaan, ik heb het al proberen "aan te wijzen" wààr hij mee moet poepen en we hebben het door een verhaaltje proberen te doen...
Het probleem is gewoon dat we 20x per dag op de wc zitten als hij moet poepen, want dat zit gewoon niet lekker! Maar als hij op de wc zit, is het huilen hoeffe niet plassen en nèèè ikke kan nieeeet poepen! Uiteindelijk bij de zoveelste keer komt het gewoon vanzelf en als ik geluk heb ben ik nèt op de wc, en anders zit het in z`n onderbroekje, en ach dan wordt ik ook niet boos ben dan al lang blij dat hij weer een keer poept (want 1 a 2x per week poepen is niks te veel..)

Hebben jullie nog tips?

Ik begin er ondertussen zelf ook onderdoor te gaan ben ik bang voor....

Alvast super bedankt voor jullie tijd.....Liefs van,

Wendy mama van William (25-08-06) en Lianne (24-01-09)

We hebben met poepen in het begin gewoon bij haar een luier aangedaan.
Niet te veel op in gegaan dat ze bang was om op het potje te doen.
Ik had haar beloofd als ze zou poepen op het potje dat ze naar het zomerfestival mocht gaan.
Na 3 dagen poepte ze op het potje
En riep heel hard Mama we gaan naar K3 he?
Sindsdien was haar angst over.

Misschien hoe meer je zelf een probleem ervan maakt dat William dat ook aanvoelt dat je er zelf door gestrest raakt.

Gewoon een luier aan doen en iets leuks in het vooruitzicht stellen en niet er al te veel nadruk op leggen dat hij moet poepen daar.

Het komt vanzelf

Liefs Ilse

Sommige peuters zijn idd bang om op de wc te poepen. Ze zien poep als een deel van zichzelf en dat wordt dan door de wc gespoeld.
Dit is wat ik eens ergens gelezen heb. Daarom ging ik met Julian in het begin meestal poep uitzwaaien (Daaag, daar gaat ie en dan doorspoelen).

Wat Ilse idd zegt, een luier aandoen om te poepen, lijkt me het beste. En misschien is een potje minder bedreigend, daar komt immers niet opeens een grote hoeveelheid water de boel wegspoelen.
Het komt vanzelf hoor!

Succes,
Ellen mv Julian

Wat je misschien ook kan doen (als hij het tenminste wel wil poepen) is hem op de rug van zijn hand te laten blazen. Dit is een truukje wat je kan gebruiken als je moet persen en niet weet hoe dat moet. Je spant dan automatisch ook de persspieren aan.

Zo heb ik Lukas in elk geval leren poepen op de wc. Maar Lukas was/is niet bang voor poepen.

Annemieke

Nynke heeft hetzelfde probleem. Inmiddels gaat het goed, maar soms houdt ze 'm toch nog op.

Ik heb ook een tijdje als ik zag dat ze moest een luier om gedaan en dan meteen weer uit als ze klaar was. Dat werkte goed. Toen we opeens bij mijn oma waren en ze met mijn zus aan het spelen was. Toen moest ze poepen en mijn zus zette haar op de wc...het ging goed!! Sindsdien is ze niet zo bang meer. Soms duurt het wel een paar dagen (nu al dag 5) voordat ze moet, maar dan krijgt ze zakjes Movicolon en dan gaat het vaak goed (ze heeft al vanaf baby af aan obstipatie).

Succes, probeer er niet teveel aandacht aan te besteden, dan komt het vanzelf goed!

@Annemieke...die tip van het blazen ga ik ook probeeren!

Groetjes,
Patty

Hier het zelfde "probleem".
Ninthe poept ook niet op de w.c.
Ze vraagt altijd om een luier als ze moet poepen.
Ik heb de hoop dat het van zelf goed komt.
En maak er zeker geen probleem van.

Groetjes Vano

jeetje lastig hoor..
Mila plast vanaf Juni op de wc,ze geeft het zelf aan en we hebben er eigenlijk geen omkijken naar.
Maar ook hier vraagt ze nog om een luier als ze moet poepen.Ze poept nooit in de onderbroek maar altijd netjes in de luier of in het luierbroekje in bed.ik vraag me ook af waneer ze nou op de wc gaat,maar maak er geen strijdt van.ik blijf het avontoe proberen en dan zien we wel.Lijkt me trouwens nooit verkeerd om tips van het cb te vragen,ben daar ook wel benieuwd naar!
succes!

Ik ben er elke x bij gebleven en heel erg overdreven aangemoedigd. " Kom op je kunt het! Ik weet dat je het kan!" Enz. Uiteindelijk is het gelukt. Dit heb ik 3 dagen moeten doen en toen was het klaar.

Terug
Bovenaan