Grote baby.....jullie advies

Mijn 1 e was 8 pond, mijn tweede 10 pond, bij allebei was ik ook flink overtijd.  Bij de derde was ik heel erg bang dat de baby nu 11 pond zou zijn, en bij de groeiecho bleek het ook een groot kind, maar ik mocht in de eerste instantie niet naar de gynacoloog voor advies, waarop mijn man zo boos is geworden, aangezien de vorige bevallingen superzwaar waren, dat ze uiteindelijk toch gezwicht is.
De gynacoloog  zei gelijk dat hij een inleiding zou doen, en met 40 weken ben ik ingeleid, waar ik hele goede herinneringen aan heb gehad. En al woog ze toch nog 9 pond, het was een mooie bevalling.
Nu ben ik zwanger van de vierde, en ga er steeds meer tegenop zien.
De verloskundige zei dat een vierde er makkelijk door moet kunnen, omdat ik al 3 grote kinderen gehad heb, maar dat vind ik onzin.
Ik zit er hele dagen aan te denken. Ik heb 3 meiden, stel dat het deze keer een jongen is (we weten het geslacht nog niet) en ik beval weer pas met 42 weken, dan is de kans dus heel groot dat hij 11 of 12 pond zou zijn. Brrrrrrrrrr.....
Ik wil zelf het liefst met 38 weken ingeleid worden, mijn man wil maar liever dat ik een keizersnede laat doen, en de verloskundige denkt dat ik het allemaal wel zo moet kunnen. Wat zouden jullie doen?
Overigens denken niet alle verloskundigen hetzelfde, één zei dat ik zeker groeiecho's moet laten maken, en mocht het weer zo groot zijn (dat kon ze dus nu ook al zien) dat ik dan maar moest laten inleiden. Maar die verloskundige is nu net naar een ander werkveld verhuist. Maar het is toch niet meer zoals vroeger dat je maar braaf op moet volgen wat de dokter zegt? Het is toch mijn lijf en onze baby? Als wij een inleiding willen met 38 weken, kan de verloskundige/gynacoloog dat toch niet weigeren?
Wie heeft er advies?

Ze kunnen wel weigeren! Dan kan jij een ander behandelend arts zoeken.
Maar in dit geval zou ik gewoon een afspraak maken bij de Gyn.. Denk niet dat die weigert. En je hebt al eerder ervaren dat die niet weigerd.
Buiten dat zou ik voor de inleiding van 38 weken gaan. Keizersnede heeft een veel langer herstel periode.

Buiten dat is het een keus die ik denk dat jij het beste kan maken samen met een Gyn.
Veel succes!

Liefs Jazzie

Meid, ik kan me voorstellen dat je hier mee zit!
Mijn 1e was 9 pond (ook vet overtijd) en deze 2e is ook al erg hard op weg, wordt nu met groeiecho's in de gaten gehouden (mn om te beoordelen of VK me straks wel thuis durft te laten bevallen). Omdat ik een hele snelle en soepele bevalling heb gehad, maken VK en ik ons zeker geen zorgen.

Maar als je met je grote kinderen ook hele zware, moeilijke bevallingen hebt gehad, dan kan ik me voorstellen dat het heel anders voelt! Er zijn tenslotte grenzen aan wat je lijf, je bekken, aankan, hoeveel kinderen er ook doorheen gekomen zijn.

Ze kunnen weigeren om je in te leiden, dat is namelijk een medische handeling en alleen een gynaecoloog kan die beslissing nemen. Maar ik kan me goed voorstellen dat, met jouw verhaal, een gyn zeker bereid is om met je te praten over inleiden en bij welke termijn. Zeker omdat je al een keer om die reden ingeleid bent! Keizersnede zou ik zeker niet wensen, want het herstel daarvan is vaak moeilijker. En dat zal een gyn al helemaal niet snel doen, daar zitten toch risico's aan, vooral voor de moeder.

Als je nu een VK hebt die gewoon een 'proefbevalling' wil en de natuur zijn gang wil laten gaan, dat vind ik een beetje kortzichtig. Dat zeiden ze bij mijn 1e ook en dat is prima, maar jij hebt inmiddels al 3 keer bewezen grote kinderen te krijgen en er moeite mee te hebben ze op de wereld te zetten! Waarom zou je 4e dan nu opeens 'anders' zijn??

Ik zou proberen een afspraak bij de gyn te krijgen, desnoods via je huisarts, dan je zorgen en angsten bespreken en overleggen over de beste oplossing voor jou en je kind. Tenslotte heeft een gyn de vorige keer toch ook al willen inleiden??

Heel veel succes ermee.

Groetjes, Karin
(29 wkn van 2e)

Hoi,

dat zijn flinke kinderen die jij hebt gekregen. Ik kan me voorstellen dat je er tegen op ziet. Een gesprek met de gyn lijkt mij wel op zijn plaats. En een keizersnee lijkt geen overbodige luxe, alleen je kan de eerste 11 dagen vrij weinig en hebt veel pijn (kan ik je uit ervaring vertellen). Dus als jij het ziet zitten dan zou ik voor een ingeleide bevalling gaan rond de 38 weken. En gewoon op je strepen staan, er zijn grote risico's aan een groot kind baren.

heel veel succes met de gesprekken.

groetjes Belle

Hoi,
pff wat een grote kids heb jij gehad, kan me voorstellen dat je er weer tegenop ziet.
Helaas kun je niet "eisen" om ingeleid te worden, dat is idd een medische beslissing, maar in jouw geval lijkt het me zeker goed om te bespreken.
De vorige x hebben ze je ook ingeleid toch, en ik zou het heel raar vinden wanneer je VK je niet naar de gyn wil doorverwijzen. Hoewel je niets kan 'eisen'   is het ook niet meer zo dat ze je kostte wat kost maar pijn laten leiden en risico's nemen ze ook niet, met de meeste VK's en Gyn's is best wat te bespreken, en zij zullen altijd kijken wat het beste is, voor jou en voor je kindje!

Succes meid!

Hoi,
Mijn 1e was een 9 ponder (jongen) en de bevalling was moeizaam, de 2e ook een jongen was een 12 ponder en die is uiteindelijk met een keizersnede geboren. Na een inleiding wilde het niet lukken,  gek he. Ik had niet vastgestelde zwangerschapsdiabetes.. Ondanks het feit dat er grote kinderen (met groot hoofdomtrek) in de famillie voorkomen  is de gyn. er niet alert opgeweest. Hij dacht dat het wel weer een 9 ponder zou worden en dat zou er wel doorheen kunnen.
Nu ben ik zwanger van de 3e. Mijn angst is dus ook dat het weer een joekel wordt. Ben meteen onder begeleiding van  een gyn. omdat wij dit wilden. En ik krijg een keizersnee. Geen haar die op mn hoofd erover denkt om het het uberhaupt  gewoon te proberen.

Ik snap je angst heel erg goed. Dat je voor een inleiding wilt gaan vind ik bewonderingswaardig! Maar dat je man een keizersnee wilt snap ik ook!! Bij mijn 2e zwangerschap was ik ook bang dat ik weer een groot kind zou krijgen, zo erg zelfs dat ik bij de verloskundige heb  aangegeven dat ik medisch wilde worden en dat de gyn. mij goed ging begeleiden. Dit heeft nog wat voeten in de aarde gehad maar het is dus gelukt (uiteindelijk niet zoals het had moeten gaan maar goed).

Mijn advies: laat je niet overreden door de vk, zorg dat je een doorverwijzing krijgt voor de gyn. Persoonlijk denk ik niet dat de gyn moeilijk gaat doen over inleiden. Deed hij destijds bij mij ook niet.

succes!!

Mijn eerste kindje was 8,5 pond en ik ben nu zwanger van de tweede en ik krijg (omdat ik een hele zware bevalling had) groeiecho's. En als het er maar enigzins op lijkt dat het kindje groter is dan wordt het een keizersnee.
Als het met 34 weken die kant op gaat ga ik om inleiding vragen.

Dus ga op eigen houtje naar de gynaecoloog!

groetjes Maris

Allemaal erg bedankt voor jullie reacties!
Ik ga de eerst volgende keer praten met mijn verloskundige, hopelijk heb ik dan iemand die me wel serieus neemt en een plan opsteld. Ik wil sowieso een groeiecho rond 37 weken, en mocht het kindje weer zo groot zijn vraag ik of ze me naar de gynacoloog wil sturen voor een inleiding.
Ik had bij de vorige zwangerschappen geen zwangerschapssuiker, en ook deze keer was het goed, ik krijg voor de zekerheid nog een glucosedagcurve met 28 wkn.
Maar het zit bij ons echt in de familie   (zelfs 12-ponders.....), en mijn placenta was de vorige keren ook superzwaar, de weegschaal sloeg gewoon door.
Ik hou jullie in elk geval op de hoogte! Bedankt!

Terug
Bovenaan