Grote baby: koolhydraatbeperkt eten?

Hé ik ben op zoek naar herkenning en tips!
Momenteel ben ik 35 weken zwanger van ons tweede kindje. Mijn zoontje van 1,5 was bij geboorte geen kleintje (4140 gram), maar er was geen sprake van diabetes.

Ik heb daar echt best heel veel vervelende reacties op gehad: dat hij zo dik was en dat ik teveel shit zou hebben gegeten in mijn zwangerschap.

Bij deze zwangerschap heb ik daarom ook laten controleren extra op diabetes en toen kwam het er niet uit. Ik ben toch steeds een beetje bang voor die fatshaming van mijn baby. ?

Vandaag had ik een groei echo en blijkt het buikje toch opeens fors te zijn, tegen de bovengrens van normaal. De verloskundige was niet erg onder de indruk en zei dat ik gewoon goed baby s kan maken, dat ze het heel lekker hebben bij me maar dat het wel een klein dikkerdje zal worden. Ze adviseerde toch om suikers wat te laten staan zo in de laatste weken.

Nu heb ik een verleden met een eetstoornis, dus dit triggert bij mij enorm het gevoel dat ik het niet goed heb gedaan. Ook raak ik wat in de war van wat ik nog precies wel kan eten.

Mensen ervaringen met lekkere spekbabies die wat positiviteit te melden hebben en misschien mensen die wat tips hebben voor wat je kan eten binnen een koolhydraatbeperkter dieet?
 
Hier ook een lekkere grote baby!
Ook 4100gr met 38 wkn.. Geen diabetes.. Was zelf ook zo'n flinke baby... 
Hij was er met 9 minuten persen uit.. ??‍♀️ Dus maak je niet te druk!
 
Hey maak je alsjeblieft niet druk! Ik weet het, makkelijker gezegd dat gedaan. Maar sommige mensen krijgen grote baby’s en andere kleine baby’s. Ik ben nu voor de derde keer zwanger en heb twee grote kinderen gekregen hiervoor. Er is nooit iemand die iets heeft gezegd dat ik slechte dingen gegeten zou hebben, of dat ik minder suiker zou moeten eten. Als het zo makkelijk zou zijn, zouden er toch ook geen te kleine baby’s geboren worden? Dan zou de moeder dus gewoon meer suiker moeten eten?

Blijf gewoon lekker gezond en gevarieerd eten, je doet het hartstikke goed! En mensen vinden overal wat van, dus trek je echt niets aan van mensen die je baby te dik noemen, dat slaat echt negens op.

Misschien klinkt het een beetje streng, ik merk dat je verhaal me raakt. Ik word gewoon een beetje boos dat mensen er iets over zeggen tegen je.
 
Wat erg dat mensen je baby fatshamen. Mijn schoonzusje heeft een dunne en dikke baby op de wereld gezet. Volgens mij had ze er nul invloed op. Zolang je gezond blijft eten lijkt me niet dat je iets fout heb gedaan. We kunnen als moeders (in spé) ook bijna niets meer goed doen lijkt het soms. Als ik advies lees van je verloskundige hoor zou ik er niet meer in lezen dan nodig. Als je baby straks blij en gezond is lijkt me het helemaal dat je het goed heb gedaan. Liefs
 
Hier ook heb zelfde, mijn verloskundige zij dat de baby 8 pond kan zijn tijdens het bevaling, dat de baby wat bollig is. Heb zelf een hoge mbi maar heb verder geen suiker.

Moet wel via verloskundige naar de dieetist, maar wat raar is ik snoep niet, ik snack niet, ik eet niet zo veel.

Mijn eerste zoon was tijdens het geboorte 3.250 dus ben zelf ook wel benieuwd hoe het nu verder gaat.

 
Hier eerste baby, dochtertje van 4560kg.(40+1) Heerlijk vond ik het, zo kon ze wat hebben. Wel veel extra controles gehad omdat de baby zo groot zou zijn. Bij nummer 2&3 geen extra controles gehad omdat ik gewoon grotere baby's maak/krijg. Nummer 2 was 3990kg (40+1) en nummer 3 was 3670kg, maar geboren met 37w.
Maak je niet druk!
 
Ach, wat balen dat je zo onzeker bent hierover! Als jij bekend bent met een eetstoornis en hier stress van krijgt, dan vooral zo min mogelijk mee bezig zijn! 4100 gram is een fantastisch gewicht voor een baby; ze kunnen zichzelf sneller warm houden en zijn minder vatbaar voor vanalles. Heel gezond juist! En het zegt uiteindelijk vrij weinig; mijn zoon was 3300 bij geboorte en ruim 4700 met een maand, die van een vriendin is 4 dagen jonger, was 4200 bij geboorte en nu ook 4700, dus zegt niks over de weken erna. Mijn baby werd groot geschat en ik moest ook suikers laten staan, maar ken jouw dilemma maar al te goed en hebbgeprobeerd om me er zo min mogelijk druk om te maken, te genieten van de zwangerschap. Uiteindelijk dus niet ‘dik’ maar vooral lang, en heeeel gezond, dat is wat telt. Of je baby wel of niet groot is, zegt weinig over wat jij gegeten hebt. Je hebt alle energie nodig voor een gezonde en gelukkige baby én mama, dus verspil het niet aan tobben over eten en domme opmerkingen van mensen!
 
Je hebt daar echt zo weinig invloed op. Net als de moeders die kleine baby's maken. 
Mijn eerste woog 3.3 kg met 37 weken. Mijn tweede was een macrosome baby. Hij woog bijna 5 kg. Lekker mollig. Heerlijk. Ik ben er maar al te trots op dat ik hem zelf op de wereld heb gezet. 
Geen suiker, geen (zwaar) overgewicht, wel lekker gesnoept maar niets extreems. Ik was zelf een grote baby en ook mijn man was 9.5 pond bij de geboorte. Sommige mensen maken nou eenmaal grote baby's ?
 
Terug
Bovenaan