Grote baby verwacht 8 pond

<p style="text-align: left;">Hey,</p><p>sinds een maand weet ik dat ik een redelijk “grote baby” zal gaan krijgen. Ik heb geen suiker maar de baby is volgens de gynaecoloog aan de grote kant waar ikzelf mij zorgen maak maar hun geen risico zien (gelukkig). <br />toch maakt het mij onzeker omdat het mijn eerste is. Ik ben een redelijk lange vrouw en hou van eten en eet volgens de diëtist die de verloskundige ook nog aanraadde genoeg voedingsstoffen. <br />Ik heb mij heel lang heel onzeker gevoelt omdat ik altijd struggle met mijn gewicht sinds tiener af aan, niet omdat ik toen overgewicht had maar omdat m’n ouders er altijd mee bezig waren. </p><p>hebben jullie ervaring met het verwachten van een “grote baby” denk aan 8 pond…. <br /><br /> <br /><br /></p>

Mijn baby was 4,5 kilo bij geboorte en dat was geen probleem :) Tot 5 kilo maakt het geloof ik niet uit, dat babyvet deukt gewoon in tijdens de geboorte (of misschien is je baby gewoon lang, zoals bij ons het geval was. Meer lengte is ook meer gewicht :)). Pas vanaf ongeveer 5 kilo is de hoofdomtrek vaak ook groter, en dan kan het soms wat lastiger zijn. Maar dat hangt helemaal van je eigen bouw af denk ik :)

Mijn verloskundige zei vorig jaar dat ik groei echo's moest omdat mijn eerste kids 'te klein' waren met 3100 en 3200 gram. Tegenwoordig is richting de 4 kg normaal volgens haar en mocht mijn kindje 'te klein' blijken moest ik aspirine gaan slikken om te zorgen voor meer bloed doorvoer.
Dit niet gedaan. Vond het de grootste onzin.

Dus ik vermoed dat die 8 pond geen probleem is.

Ja ik heb een p97 kindje en een P85 kindje. 
Eerste was dus macrosoom zoals ze dat noemen. De voorspellingen klopten wel. 
Maar de eerste kwam met 35 weken en woog 3450 gram. Voor een bevalling dus niet zo'n groot gewicht. De tweede kwam met 38 weken en was 3650 gram. 
En zoals de voorganger al mooi aan geeft: je kan met een baby van 4,5 kilo zonder scheuren de bevalling doorkomen. Of zoals ik met een kilo minder een totaalruptuur en later een subtotaalruptuur oplopen. 
Het hangt van zoveel meer af dan alleen de maat van de baby.
En ik ben goed hersteld hoor, voelde het scheuren ook niet. De eerste was 3 uur persen en de tweede was een stortbevalling van in totaal 45 min. Ook heel anders dus.

Bij mij hadden ze ook zo'n schatting gemaakt, en ivm dat de eerste met een keizersnede geboren is wilden ze daarom de bevalling met uiterlijk 40 weken inleiden, maar eigenlijk met 38 weken al. Uiteindelijk gekozen voor een inleiding rond 39 weken, waar onze kleinde de 4kg grens al wel gepasseerd zou zijn. Maar hij is geboren met 3780 gram en hij is gewoon vaginaal geboren (wel met kleine knip), dus hij is inderdaad geen kleintje, maar ook lang niet zo dik als dat ze op basis van de echo's telkens dachten. (Ik ben ook meerdere keren gecontroleerd op verdenking van zwangerschapsdiabetes, maar had ik ook niet en ben zelf juist vrij klein.) 

Maar ernaast zitten met de schatting van gewicht kan natuurlijk twee kanten op, het kan ook zomaar zijn dat je kindje nog groter is. 

Hoe dan ook, laat je niet al te bang maken, die baby komt er wel uit, en als daar hulp bij nodig is, dan hoeft dat helemaal niet aan het gewicht van je kindje te liggen (mijn eerste kwam met een spoedkeizersnede maar was lichter dan de tweede). 

Hey! Mijn ervaring is dat dat echt niet goed ingeschat kan worden voor de bevalling! Je kan gewoon een kleine baby krijgen en dan maak je je voor niets zorgen

Eens met de reactie van FunnyFaye. Bij mij zeiden ze bij beide zwangerschappen te verwachten dat baby 7.5 a 8 pond zou zijn. Uiteindelijk zijn mijn beide kinderen geboren met een geboortegewicht van nog geen 6 pond. Compleet wat anders dan voorspeld dus. 

Het blijft altijd schatten wat ze doen. Beide baby's zouden gemiddeld zijn. Eerste 38wk, 3900gr, tweede 39wk en 4200gr. Beide groot dus, maar geen problemen gehad met bevallen. Eerste duurde 6 uur en de tweede 2,5 uur.

Terug
Bovenaan