Hoi hoi,
Ik hoop dat de reacties van hierboven je een beetje hebben gerustgesteld. Probeer te vertrouwen op je verloskundige die je van a - z begeleidt tijdens je bevalling. Daarbij is je lijf hier ook voor gemaakt. Heb er ook vertrouwen in dat jouw lijf dit kan.
De meeste baby's worden gelukkig gezond geboren. De ene moeder komt er met weinig kleerscheuren van af en de andere moeder is nog een paar weken kreupel. Ik ken vrouwen die een uur naar de bevalling alweer op de been waren. Ongelooflijk, ik kan het mij nog niet voorstellen maar het kan echt.
Ik wil mijn ervaring ook wel delen. Mijn oudste is met 37.1 geboren. 51 cm en 3290gram. Bijna 2 uur moeten persen omdat, bleek achteraf, het hoofdje schuin in het geboorte kanaal lag. Met een knip is mijn zoon gezond op de wereld gekomen. Een klein blauw plekje had ik, geen zwellingen, wel giga aambeien. Ik kon de eerste 4 á 5 dagen amper mijn bed uit. Alsof ik door een vrachtauto was overreden. Maar met de dag ging het herstel beter. Uiteindelijk goed herstelt en niets aan overhouden.
De tweede was een ander verhaal. Bij de 20 weken echo bleek het kindje al groter maar blijkbaar niets zorgelijks. Met 27 weken een baby die inderdaad aan de grote kant was. Maar misschien net een groeispurt gehad. Bij 31 weken stak de meting ver boven de bovenlijn uit. Toch maar even een suiker test. Bleek gelukkig niet het geval. Met 35 weken was de baby weer veel te hard gegroeid. Hij zat toen al op een gezond geboortegewicht (3.3 kg). Baby leek het verder goed te hebben, met mij ging het ook goed dus verder niets doen. Mocht ik met 38 weken nog niet zelf zijn bevallen, moest ik wel door naar het ziekenhuis. Deze baby liet maar op zich wachten. Met 40.1 ben ik gestript. Een dag later bevallen. De bevalling werd goed begeleid. Na 6 uur werd onze tweede zoon geboren van 5kg.
Het herstel van deze bevalling vond ik wel heftiger. Hoewel het langer duurde, is ook dit weer goed gekomen. Ik heb alleen meer tijd nodig gehad voor het herstel.
Alles is goed gekomen. Met rust, geduld en acceptatie.
Geniet nog van het getrappel. Binnenkort mag je je kleine heerlijk op de borst omarmen. Veel geluk ?