grote verschillen per land....

Ten eerste wil ik gelijk zeggen dat ik met deze topic NIEMAND willen aanvallen en dat niemand zich aangevallen moet voelen....maar wil even mijn ei kwijt over de verschillen..

Iedereen is al zo beetje begonnen met groente en fruit of zijn al langer bezig..
En ook lees ik over (dik)sap, liga´s, en danootjes enz....dit heb ik eens voor gelegd bij de ka van Noa, waarom dat hier niet is?
Toen ik haar dit vertelde ging gelijk haar wenkbrauw omhoog..(zo van heb je haar weer met haar Nederlandse ideeen hahaha heb ik wel vaker hier)
Waarop zij antwoorden dat volgens Spaanse richtlijnen niet goed is en als je kind echt dorst heeft gewoon water drinkt en het niet gelijk moet verwennen met sap of siroop in het water.
En het belangrijkste is dat ze nu fruit en groente eet en pas met 8 maanden mag ik danootje geven en over brood(korstjes) hebben we het nog niet eens gehad...

Ik weet niet wat goed of slecht is, dat bepaal je als moeder zijnde zelf voor je kind.., maar ik hou me wel aan de richtlijnen van de ka, verwennen met zoetigheid komt later sowieso...

Dit is Noa der schema:
08.00 uur papfles
10.30 uur fruit en water
13.00 uur groente
14.30 uur beetje water
17.00 uur melkfles
20.30 uur melkfles

daarbij moet ik zeggen dat de temperaturen hier nu rond de 35graden liggen en ze daarom veel extra water drinkt..
ik hoop dat iedereen begrijp dat dit mijn mening is en ik niemand voor het hoofd wil stoten...maar moest het even kwijt.

Had in duitsland voeding bijgehaald omdat ik net 1 voeding te kort had. Zit de rijstebloem dus gewoon al doorheen. Vanaf dag 1. Het is overal verschillend. Ik ben op aanraden van de kinderarts heel vroeg met fruit en groente begonnen. Hij was er echt aan toe volgens haar. Maar of het nu per land zo verschillend is? Bij het cb zit al een wereld van verschil.

het verschild zeker met nederland
maar goed als de ka daar zo over denkt
dan is dat zijn mening
ik heb ongv het zelfde schema
alleen geen puur water maar met een drup
diksap en dit alleen omdat ik het eens gekocht
had nu het in de reclame is
anders alleen fruit en als het errig warm is
beetje water. en fruit is bij mij alleen voor de
smaak als ze laat wakker is krijgt ze niet
en denk ook iedereen doet wat ze zelf goed is voor hun kind toch?
en danone begin ik helemaal niet aan
de outste ook niet gewoon vla of yochurt

Ik denk dat het ook per persoon verschilt, hier( ik woon ook in Nederland) adviseert het consultatiebureau ook nog gewoon te wachten tot 6 maanden met bijvoeden en dan rustig aan te beginnen met wat fruit of groente. Pas van af 7 maanden echt pas wat meer eten. Tot die tijd is alles eigenlijk gewoon bijvoeding. Micah heeft tot nu toe net als m'n dochters de eerste 6 maanden alleen borstvoeding gehad en dat is voor hem ook voldoende. Hij krijgt nu 4 voedingen per dag, en hij heeft gisteren voor het eerst een beetje banaan gehad( hij vond het trouwens helemaal niks, hahaha, je had z'n gezicht moeten zien). En, ik heb m'n meiden toen ze nog geen jaar waren ook altijd water te drinken gegeven en daarna pas diksap. Ik denk dat het ook is waar je zelf voor kiest en dat doet iedereen weer op z'n eigen manier.
Groetjes

Hier mag ik ook nog geen broodkorstjes geven hoor en het cb raad ook hier danone af tot 6 maanden, dan zou je het eventueel als toetje mogen geven)
Ik denk dat het vooral ook persoonlijk is wat je je kind geeft of niet.
Jorn krijgt s'ochtends ong. 150 gram fruit
en eind van de middag een potje groente.
Drinken extra krijgt hij eigenlijk niet. Dit omdat ie daar heel erg van moet spugen. Ook ivm zijn reflux denk ik dat ie daar niet goed tegen kan. Ik probeer wel eens wat te geven maar dat is nooit een succes.
Zo nu en dan krijgt hij in de middag een half liga koekje. maar ook niet elke dag. Iedereen doet het op zijn eigen manier, en wat voor diegene goed voelt.
Per land verschillen de richtlijnen enorm. In het olvarit boekje wat ik heb gekregen staat overigens wel dat ze vanaf 6 maanden brood mogen hebben. ik denk dat zo nu en dan een korstje dan geen kwaad kan.

En water is toch goed zat?????

Hoi Nicole,
Het verschilt zeker per land, maar ik denk ook per persoon!
Ook de cb en zelfs ka vinden hier vaak dat je vroeger met dingen kan beginnen en producenten maken daar handig gebruik van als ze maar een maasje kunnen vinden zetten ze er al bijv 4mnd op!

Ik ben zelf helemaal geen voorstander van zoetigheid uberhaubt voor het 1e jaar
Je hoort/ziet ook steeds vaker dat kinderen al vroeg overgewicht hebben en laatst zag ik een stuk waarbij een kinderkaakchirug aan de bel trok door de grote stroom kinderen waar hij delen en soms het hele gebit eruit moest halen, wat te wijten is aan zoetigheid en icm met speen/flesje is dat helemaal funest voor een kinder gebit!

Alles moet tegenwoordig snel en simpel, kijk die kant en klaar maaltijden van nutricia, heb je nu zelfs complete peutermenu´s van, hoeven de ouders niet meer te koken!

@anna, ik heb laatst nutricia aan de lijn gehad over zo´n boekje, dat was dan een voedingsdeskundige, maar kan zeggen dat het duidelijk was wie haar loon betaald ;-x

Maar goed hier dus ook gewoon water als ik moest kiezen, maar is nog niet nodig door de bv
Ook danoontje komt er hier zowiezo niet in, puur suiker als je het mij vraagt, beetje yoghurt met wat vers fruit tegen de 8-10mnd!

grts

mj, wat het danoontje betreft ben ik het zeker
met je eens nog nooit gekocht
duur ook nog eens wat is er mis met yochurt
doe nu nog potjes maar zodra het een maaltijd
word en de fles vervangt gaat ze met de pot mee eten
potjes zijn eignlijk duur en die peuter maaltijd
is zeker onzin.

Terug
Bovenaan