Grote Zus of Broer bij de bevalling?

@dotjuh, die opvang in het ziekenhuis in Rotterdam, bijv. het Zuiderziekenhuis is maar heel beperkt open. Als je kindje 's avonds op 's nachts geboren wordt heb je een probleem.

Is het de bedoeling dat je moeder ook echt bij de bevalling aanwezig is? Anders kan zij misschien tijdens  de geboorte met je dochter op de gang wachten, iets eten of spelen. En daarna snel weer naar binnen. Zo is je dochter in de buurt. Maar hoeft ze niet alles te zien en kan je altijd nog beslissen om haar erbij te laten zijn.

Ik zou er echt niet aan beginnen om een kind bij mijn bevalling te hebben. Ik heb eens iemand gesproken (zij was 17) die is bij de bevalling van haar moeder geweest, zij was toen 10ofzo toen haar zusje geboren werd. En zij was ervan overtuigd dat ze geen kinderen wilde om wat ze toen heeft mee gemaakt. Het heeft haar min of meer getraumatiseerd. Het is natuurlijk echt je eigen keuze!

Succes ermee!

Groetjes Sandra

Ik ben ook bij de bevalling van mijn broertje geweest was toen net 9 jaar en heb er geen problemen mee gehad,t is hoe je er als ouders mee omgaat als jij bang bent is je kind het ook.
Maar ieder voor zich.

Je oudste bij de bevalling: wel of niet doen?
Als je al kinderen hebt, kun je ervoor kiezen  hen bij de bevalling van  de baby  te laten zijn. Jonge gezinnen.nl zette de voors en tegens hiervan voor je op een rijtje.

Als je bevalt van een tweede of volgend kind moet je een keus maken: wil je je oudste kinderen wel of niet bij de bevalling hebben?

Kunnen kinderen het aan?
Veel ouders vragen zich af of het voor een kind niet te heftig is om een bevalling te zien. Vaak heeft dat te maken met hoe je er zelf mee omgaat. Als je een bevalling zelf ziet als een heel gewone gebeurtenis die erbij hoort en dat ook zo brengt  aan je kinderen, dan zullen ze dat moeiteloos aannemen. Zie je er zelf echter enorm tegen op of ben je bang voor de bevalling, dan is de kans groot dat je dit (onbewust) overbrengt op je kinderen. Dan zullen ze de bevalling ook eerder zien als iets ‘engs’.
Overigens vinden oudere kinderen het vaak toch iets griezeliger dan kleuters en peuters. Oudere kinderen zijn zich iets meer bewust van het hele gebeuren en vooral van de pijn van hun moeder. Overleg dan met je kind of hij of zij erbij wil zijn.

Praat erover
Als je graag wilt dat je kinderen bij de bevalling zijn, is het verstandig om ze al tijdens de zwangerschap het een en ander te vertellen over de bevalling. Maak  hen duidelijk wat er gaat gebeuren of speel het desnoods een beetje na. Maak er ook wat geluiden bij zodat je kind daar straks niet van hoeft te schrikken en vertel dat pijn en bloed erbij horen. Ook kun je uiteraard wat leuke boekjes voorlezen over bevallingen.

Wat wil je zelf?
Met kinderen om je heen kan het iets rumoeriger zijn dan wanneer de kinderen uit logeren gaan. Als je het gevoel hebt dat je je moet inhouden vanwege de kinderen of te snel wordt afgeleid, kan de aanwezigheid van je kinderen een vlot verloop van de bevalling tegenhouden. In dat geval is het handig als er iemand is die de kinderen mee kan nemen. Overigens gebeurt het ook heel vaak dat de weeën pas écht doorzetten als je kinderen liggen te slapen.

Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn zoontje bij de bevalling is. Moet ik zeggen dat het bij mij ook een keizersnee wordt, maar buiten dat. Ik vind dit gewoon een moment dat ik samen met mijn man deel. Eerst even lekker samen genieten en dan pas de rest erbij. Maar goed dat is mijn mening. Ieder moet dat natuurlijk voor zelf weten.

Succes met je beslissing.

Claudia

Hoi hoi dames,

ik vind het gek dat jullie geen blijf weten met jullie oudste dochtertje of zoontje.
Er zullen toch zeker mensen zijn die hiervoor kunnen zorgen. Daar ben je toch een beetje op voorbereid. Dat het nu al dan niet 's nachts is.

Lijkt me hier echt geen probleem... Mensen genoeg. Ik wil mijn mama hiermee zeker niet lastig vallen. Voor haar moet alles een verrassing blijven.
Buren, vrienden, .... mensen genoeg e ! Niet dan?

Liefs,
van ons...

quote: Febeke reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('20-08-2008 13:55:48'));

Hoi hoi dames,

ik vind het gek dat jullie geen blijf weten met jullie oudste dochtertje of zoontje.
Er zullen toch zeker mensen zijn die hiervoor kunnen zorgen. Daar ben je toch een beetje op voorbereid. Dat het nu al dan niet 's nachts is.

Lijkt me hier echt geen probleem... Mensen genoeg. Ik wil mijn mama hiermee zeker niet lastig vallen. Voor haar moet alles een verrassing blijven.
Buren, vrienden, .... mensen genoeg e ! Niet dan?

Liefs,
van ons...

Hoi hoi
Als je hele familie bestaat uit een zus en een moeder, dan heb je niet veel keus, mijn dochtertje is erg veel ziek geweest vanaf 4 maanden oud tot ong 8 weken geleden ( is nu 5 en half)   altijd oorontstekingen en daardoor keelontstekingen enz enz nu is ze 2 juli geopereerd aan der keel en neus amandelen en moet zeggen t gaat de goede kant op.... maar hierdoor wilde ze altijd alleen bij mama zijn,.... heeft nog nooit bij iemand anders geslapen etc. mijn zus heeft zelf 2 kids en is dus niet in staat om erna gelijk naar het ziekenhuis te komen, mijn moeder is erbij.... mjijn buren geen goede contacten mee alleen hoi en doei en daar ga ik dan dus echt mijn kind niet brengen.... er is nueen kleine kans dat een vriendin van mij in het ziekenhuis komt en ik maak dan een rugtasje met lekkere dingetjes en spelletjes, en dan wachten hun met de spelletjes en zodra de kleine is geboren gaat papa hun halen en is mijn meissie er toch gelijk bij, en nog prettiger als ik daar 'bezig 'ben lekker bij mij in de buurt!!

Groetjes Rachel

Hallo Rachel,

Volgens mij moet het prima kunnen kinderen bij de bevalling. Ik las laatst een hoofdstuk in het boek "veilig bevallen" van Beatrijs smulders over kinderen bij de bevalling. Zij stond daar absoluut niet negatief tegenover. De uiteindelijke beslissing hangt volgens mij het meeste vanaf wat jij wilt tijdens de bevalling en natuurlijk wat er mogelijk is qua opvang. Ik zou eens kijken of je dat hoofdstukje niet eens kunt lezen (bijv. in de bibliotheek). Het zou je misschien wat geruststellen. Veel succes met de keuzes en beslissingen.

Groet,

Moeder van Anna!

Terug
Bovenaan