gynaecoloog of verloskundige

Ik moet steeds naar de gyn. Ik heb 5 miskramen gehad en ze zijn er achter dat ik FactorVLeiden heb. Iets wat veel mensen hebben maar niet altijd ontdekt wordt. Het is een stollingsaandoening. Ik moet daarom ook iedere dag anti-stolling spuiten om zwanger te kunnen blijven.
Op zich vind ik het wel prima bij de gyn. Ik kan het goed met de man vinden en krijg ook steeds een echo. Ik heb nu al twee echo's gehad. Over 3 weken weer één . Bevallen moet dan ook in het ziekenhuis. We maken een afspraak en dan word ik ingeleid. Dat is altijd prima gegaan. Hmm aan de andere kant heb ik natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal. Ik ben (en mag) niet thuis bevallen. Als ik mijn schoonzus hoor dan lijkt me dat wel prettiger, het is natuurlijk heel steriel in het ziekenhuis. Aan de andere kant is er natuurlijk wel alle expertise mocht er iets mis gaan. Enne, tijdens je bevalling maakt het me geen zak uit waar ik ben als die kleine er maar uit komt, hahaha! Dus het ziekenhuis, tja, het zal wel moeten. Als ik een bloeding krijg en ik heb antistolling gespoten... nou ja je snapt wel dat het dan niet ophoudt met bloeden.

Hoi,

ik zit bij mijn huisarts! Ik woon in canada en er zijn wel verloskundigen maar niet zo heel veel, helemaal niet waar ik woon (platteland). De huisartsen hier in de buurt begeleiden je en doen ook de bevalling in het ziekenhuis.
Er is een kleine kans dat het ziekenhuis hier in de buurt geen bevallingen meer gaat doen, dan ga ik waarschijnlijk over naar een gyneacoloog in een groter ziekenhuis in een naburige stad.
Was eigenlijk wel benieuwd of er in Nederland niemand is die gewoon op controle gaat bij zijn huisarts? waar ik eerder in Nederland woonde zou ik nu ook gewoon onder controle staan bij een huisarts, is dan ook op het platteland.

Groetjes Alberdien

@ Alberdien, Hier in Nederland zijn nog maar heel weinig huisartsen die bevallingen en begeleiding bij bevallingen doen. Ook op het platteland. Het vorige gehucht waar ik vorige zwangerschap woonde moest ik ook naar de verloskundige omdat de huisarts het niet meer zelf deed. Volgens de huisarts kwam het voor hem te weinig voor om er routine in te   houden en ik denk dat het dan heel verstandig is dat ze het aan de verloskundige overlaten.

groetjes Anja

Ik ben bij een gyn omdat ik een wandje in m'n baarmoeder heb wat wrs mijn 3 miskramen verklaard. Ook heb ik hierdoor kans op vroeggeboorte en dat de baby kleiner blijft. Maar dit alles wist ik nog niet bij mijn vorige zwangerschap van mijn nu 2 jarige dochter, waarbij alles gewoon goed ging. Dus wel heel veel ophef nu vind ik. Ze houden het maar vaag wat de kansen zijn op alles. Ik heb daardoor wel lekker veel echo's, nu al 3 gehad, met 6 weken(na een bloeding, dat was minder), 9 weken en 12 weken. Alles gaat gewoon goed nu gelukkig.

Hoi allemaal,

Ik loop sinds vandaag definitief bij de gyn. want ik heb een lichte vorm van crohn en ontstekingen in de liezen daardoor. En nu willen ze mij onder medische indicatie houden. omdat in het verdere verloop van de zwangerschap het nog erger zou kunnen worden en zodat ze de groei van ons babytje bij kunnen houden want het kan zijn dat het langzamer gaat groeien omdat er niet genoeg voeding opgenomen word via de darmen.
Ik ben nu 15 weken en 2 dagen.
Dus het leuke gezellige kletsen bij de verloskundige is afgelopen.

succes allemaal met jullie zwangerschap.

groetjes snoopy

Hoi Meiden,

Ik zit bij een gynaecoloog. Niet door een medische indicatie maar omdat ik in Singapore woon. Daar kennen ze het concept van een vk niet.
Het grote voordeel vind ik dat ik elke keer een echo krijg. Super om de kleine iedere keer te zien!
Bevalling is hier standaard in het ziekenhuis maar dat vind ik niet erg.

Groetjes,
Dile

Hier ook geen standaard controle maar vanaf het begin bij de gyn. Vorige zwangerschap ook al omdat ik toen net een Lisexcisie achter de rug had en er een genetische afwijking in de familie kan voorkomen. Extra voorzichtigheid waar nu nog is bijgekomen dat ik ook een klein bloedstollingsprobleempje heb en bij de eerste het Hellp syndroom had en hij bijna 7 weken te vroeg eruit gehaald moest. Genoeg voer voor de gyn. helaas. Maar ik ga gewoon voor een perfecte zwangerschap van 40 weken!!!  

Terug
Bovenaan