Gynecoloog / verloskundige

Hallo Dames,

Ik zit even met een aantal vragen.
Ik ga 20 dec voor de eerte keer naar de gyn, dit moet ivm mijn schildklier aandoening etc. maar moet ik niet nu ook nog een afspraak maken met een verloskundige of is dat dan weer dubbel? dus kom ik alleen bij een gyn te lopen of ook bij een VK.

En als ik straks bevallen ben wie komt dan de hielprik geven lijkt mij niet iemand van het ziekenhuis toch ?

Bedankt alvast voor jullie antwoord.

 
Hi,

Ik denk dat je nu onder controle gaat bij de gyn en als die het geschikt acht, zou je terug kunnen naar de vk (maar ik weet dus niet of dat met jouw ziekte kan). De gyn bepaalt wat het beste is.

De hielprik wordt sowieso niet door het vk of het ziekenhuis gedaan. Dat is weer een apart iemand. Die komt als je kindje een paar dagen oud is. Als je in het zkh moet bevallen en je moet daar langer blijven, dan zal het in het zkh gebeuren, maar mag je gelijk naar huis, dan is dat thuis en zal de kraamzorg je daar bij begeleiden.

Geniet van je zwangerschap.

Gr. Tamara.
 
Hier deed de verloskundige wel de hielprik, maar dat moet je gewoon even na vragen bij de gyn. Als je snel na je bevalling naar huis mag, moet een verloskundige de zorg overnemen voor jou en de baby. Het is dan handig om wel van te voren even kennis te maken en afspraken te maken over bijv. die hielprik.
 
Ik ben zelf d.m.v. ivf zwanger geraakt.
Ik loop nog in zh,maar heb mij ook maar aangemeld bij verloskundige en daar ben ik afgelopen week voor het eerst geweest.
Dit vond de verloskundige ook prima.
Ik krijg nu toch extra controle en ben inmiddels nu 16wk zwanger.

Gr wonder2011
 
Hoi!

Ik dacht hier moet ik even op reageren! Ik ben inmiddels 5,5 weken zwanger en ben zelf geboren zonder schildklier. Ik ben hier voor onder behandeling bij mijn internist, Die heeft mij op een gegeven moment aangegeven dat ik stabiel genoeg ben ingesteld en dus zwanger mocht raken. Wij hebben afgesproken dat ik zou bellen zodra ik zwanger zou zijn. Dus dat heb ik gedaan en ik ben afgelopen vrijdag bij de internist geweest (eerst weer donderdag bloed geprikt). Omdat ik pas na anderhalf jaar zwanger ben geraakt, liep ik ook al bij de gyneacoloog. Deze kijkt alleen naar mijn zwangerschap, voor mijn schildklierfunctie heb ik de internist.
Had jij altijd al een schildklieraandoening of is deze ontstaan in je zwangerschap? Als je die altijd al gehad hebt, dan blijft deze behandelaar in principe jou behandelen omdat deze ook op de hoogte is van jou verleden inzake schommelingen etc. Mocht je nu pas last krijgen van je schildklier dan is het wel logisch dat de gyneacoloog dit doet. Vaak in overleg met een internist voor wat betreft de waarden. Maar dan hoef je maar naar één arts toe. De schildklierfunctie is bijzonder belangrijk in je zwnagerschap. Het is zeer specifiek en dient goed in de gaten gehouden te worden, daarom zal een verloskundige dit nooit doen.
Jij zult dus ws. in behandeling blijven van je gyn of internist. En de hielprik; is afhankelijk van je soort aandoening, maar in principe is nog niet wetenschappelijk aangetoond dat er een erfelijk verband is, dus zal dit waarschijnlijk gewoon op gebruikelijke wijze gebeuren. Maar dat durf ik nog niet met zekerheid te stellen.

Ter info; ik zat op 112,5mg en ben nu naar 125 gegaan. En dat terwijl ik al wel zeven jaar op dit niveau zat. Kun je nagaan wat je zwangerschap met je hormoonhuishouding doet.

Succes!!
 
Heey Louise,

Ik heb al vanaf mijn 10de een schildklier aandoening, hij is bij mij agressief en daar bedoelen ze mee dat hij zichzelf aan maakt (dus vergroot) en vervolgens weer afbreekt dus verkleint.

Op mijn 10 de werkte hij veeeeeel te snel, vanaf 16de periode normaal tot aan mijn 18de toen te langzaam. nu al vanaf mijn 18de stabiel.
Ben nu al een jaar of 3 niet meer onder behandeling in het ziekenhuis wel bij huisarts omdat hij zich rustig en stabiel houd.

Toen wij aangaven zwanger te willen worden was dit geen enkel probleem en we waren binnen 3 maanden zwanger. ik merk dat het enorm veeel met mijn hormoonhuishoudig doet, alles waaraan ik normaal kon merken hoe het met mij ging is uit balans.
mijn waardes voor mijn zwangerschap (1 week ervoor) waren T4 21 en TSH 1,64
4 weken zwanger T4 20 en TSH 1,49

Hij is wel iets gezakt maar niet extreem gelukkig.

Ben benieuwd hoe het nu verder gaat. van de week weer even prikken en dan de 20ste mijn eerste echo en gesprek etc.

ik ben nu 9 weken.
 
Hoi,

je zult waarschijnlijk onder controle blijven in het ziekenhuis, wat wel kan is dat je daar afwisselt tussen gyn en vk. Hier komt na de bevalling een vk thuis de hielprik doen (ook als je langer moet blijven, ik krijg namelijk een ks). Dit is een vk uit de dichtsbijzijnde praktijk.

 
Terug
Bovenaan