Half volle melk of groeimelk?

Stefan Kleintjes, kinderdiëetist van het UMCG te groningen adviseerd volle melk voor kinderen vanaf 1 jaar.

http://www.network54.com/Forum/382080/

mama van Rêve

Ilse ik ben een beetje blonT (haha)
Maar waar vind ik zijn argumenten? Heb zitten kijken, maar kon niets vinden

Wij hebben Roos vanaf 1 jaar gewone halfvolle melk gegeven en ik ga dit bij Linde ook doen. Met toevoeging van vit. D druppels (even weer wennen maar dat wordt vanzelf een dagelijks ritme bijv. als je het geeft na het aankleden 's morgens)
Ons cb promoot dit ook en vindt groeimelk onzin, duur en te zoet van smaak.
Ik denk dat als je kindje gewoon fruit, brood en een goede maaltijd eet daar voldoende vitamine uit haalt.
Nu maar hopen dat Linde het lekker vindt! Ze is nu 10 mnden en ik ga nu nog even door met opvolgmelk tot ze 1 jaar is.

groetjes Danielle.

Op voedingscentrum staat;
Kies bij voorkeur voor halfvolle of magere melk.

De meningen zijn dus verdeeld, net als de CB's

hoi Pauline,

ik moest ook even zoeken, het stond alweer op pagina 2 op de site, een vraag over halfvolle of volle melk met een verwijzing naar de faq's.

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/
faqs_bijvoedingsforum/faq_3.html
sorry, de link is in twee delen, vanwege de lengte, zelf even achter elkaar zetten

Ik ben zelf van mening dat je voor jonge kinderen zoveel mogelijk voedingsmiddelen moet gebruiken waar zo weinig mogelijk aan gedaan is. Kleine kinderen hoeven niet op dieet, dus die eten gewoon normaal. Volle melk is normaal. Half volle melk is volgens mij voor volwassen mensen die af willen vallen/niet te veel aan willen komen.
Dus als je het mij vraagt: is halfvolle melk slecht,... neuh denk het niet, maar ik denk dat volle voor een beebje beter is.

groetjes

mama van Rêve (die nog steeds volle mamamelk krijgt hihihi)

He Pauline,

nog een keertje dan,... las net te laat dat je nog een berichtje had.

Het voedingscentrum.... tja, die geeft adviezen die in strijd zijn met de adviezen van de WHO, zoals het beginnen met bijvoeden voor de 6 maanden.

Voor een jaar geven ze (het voedingscentrum)  aan beter geen gewone koemelk, maar groeimelk.

Ach tis maar net wat voor draai je er zelf aan geeft. Ik kreeg zelf als baby gewone melk en zou nu met mijn dochter ook eerder kiezen voor gewone melk dan nog aan de kunstvoeding te beginnen. Maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik in de gelukkige positie ben dat ze tot nu toe nog borstvoeding krijgt.

Ik lees veel op het bijvoedingsforum en kan me daar goed vinden in de meningen van Gonneke (lacatatiekundige) en Stefan Kleintjes (kinderdiëtist), geloof dat zij een min of meer antroposofische denkwijze erop na houden en alhoewel dat niet mijn levenstijl is, heb ik wel een hele boel dingen die ik er prettig in vind. hoop dat ik het zo goed uitleg

mama van Rêve

Goed punt.
Hoeveel melk ga je je kind geven. Ik ben zeker niet van plan alle voedingen met melk te vullen. Dus dat beetje melk wat ie wel krijgt wordt volle melk of volle yoghurt voor de vetten. Als je verder goed eet kom je aan voldoende eiwitten en calcium. Als je de hele dag door melk drinkt (wat ik niet zou aanraden) dan misschien liever halfvol.
De laatste tijd is het een discussiepunt, melk. Dat ‘melk is goed voor elk’ is wel achterghaald inmiddels. Alleen zit dat bij onze generatie nog zo ingestampt...

Hoi,
Ik lees inderdaad ook regelmatig artikelen die gaan over het 'nut' van melk (van koeien). Is melk wel echt nodig? In sommige artikelen wordt heel positief geschreven over geitenmelk. Heb er al eens mee in m'n handen gestaan, maar toch durf ik niet zo goed.
Als Skip aan zou geven dat hij het niet goed verdraagt vind ik het anders. Maar hij vindt het heerlijk en geeft geen reactie. De laatste tijd wordt wel steeds meer aandacht besteed aan melk in relatie met oorontstekingen e.d.
Kinderen die hier vaak last van hebben (evenals veel klachten aan keel en ademhalingsorganen) zouden niet zoveel melk moeten drinken.
En daarbij vind ik de reactie van het kind ook heel belangrijk. Ik vond vroeger, en nu nog steeds, melk erg vies (en dan druk ik me zacht uit), heb het zelden tot nooit gedronken. Ik denk dat dit ook een signaal is van je lichaam, je lichaam geeft niet voor niks aan dat het geen melk wil. (dit kan voor allerlei voedingsmiddelen gelden)
Ik geef Skip nu niet veel melk, hij krijgt ook vaak water of verdund vruchtensap. Misschien dat ik nu ook wel overstap op volle melk. Ik heb hier thuis het boek van Stefan Kleintjes, staan inderdaad goede dingen in (vind ik).
Groetjes, Noortje mv Skip

Terug
Bovenaan