Hallo meiden,
Ook hier iemand met endometriose én ook in dit geval een succesverhaal.
Bij mij is achteraf gebleken dat ik al sinds mijn 16e endometriose heb (doordat ik toen ineens van de ene op de andere menstruatie ernstige pijnklachten kreeg).
Het is bij mij in 2006 ontdekt. In november ben ik toen geopereerd aan een grote cyste in mijn linkereierstok. In mei 2007 heb ik een buikoperatie gehad waarbij alle verklevingen zijn weggehaald. Gelukkig voor mij zaten er geen plekjes in andere organen en waren alleen baarmoeder, eierstokken & eileiders aan elkaar verkleefd.
Omdat wij vanuit geloofsovertuigingen tegen IVF zijn, kregen wij in juni 2007 groen licht om zelf te proberen zwanger te worden. In 2006 had ik Lucrin injecties gekregen om in de overgang te komen en die waren nog niet uitgewerkt, maar zodra dat zou zijn mochten we. In juli was ik voor et eerst weer ongesteld en in augustus niet meer: zwanger! Ben nu inmiddels 38 weken zwanger en alles gaat wat endo betreft goed.
Maar bij mij was het dus een 'milde' vorm van endo als ik het vergelijk met sommigen van julie. Hoewel ik degene in de familie ben die het het ergste heeft. Moeder, 2 zussen en in ieder geval 1 nicht heeft het ook.
Nu wilde ik ook nog een succesverhaal wat pijnbestrijding betreft delen met jullie. Wellicht kennen jullie of hebben jullie gehoord over de geboortetens. Dit is een apparaatje zo groot als een walkman. Deze is met draadjes verbonden aan gel-pads op je lichaam waardoor stroomstootjes gaan. Deze zijn volkomen onschuldig voor je lichaam (maar niet op de zwangere buik!) en worden door je hersenen omgezet in enforfine: je eigen pijnstilling. Hierdoor wordt je pijn gestild zonder al die troep van pijnstillers in je lichaam. Via de pijnpoli/je gyn kan je vragen om een 'gewone' TENS zodat je deze bijv. van de verzekering vergoed kan krijgen. Ik heb er zelf een aangeschaft samen met mijn moeder omdat wij hem voor meer dingen gebruiken dan alleen die endopijn.
Ik heb voor de operatie in mei minimaal 2 weken thuis gezeten van de pijn. Ik kon alleen maar op de bank zitten, zelfs brood smeren of drinken pakken was teveel. NÃks van de voorgeschreven medicijnen werkte. Maar ik moest nog wel wachten tot 1 mei...
Toen heeft mijn moeder dr TENS dr maar weer bijgepakt en na een week kon ik weer normaal lopen, werken en daarnaast mijn huishouden doen.
Mijn moeder is een jaar invalide geweest ivm versleten ruggewervels en reuma. Ze kon niks meer. Na een week zelfde verhaal: ze stond ineens de ramen te lappen toen ik thuis kwam! De geboortetens is oa te bestellen bij www.geboortetens.nl én www.babybeats.nl. Maar ik zou het ook zeker ter sprake brengen bij je arts omdat je hem misschien wel volledig vergoed krijgt. Het apparaatje kost bij BabyBeats maar 70 euro, maar toch.
Daarnaast wil ik jullie ook wijzen op een fijn forum voor endometriosemeiden: http://groups.msn.com/Endometriose/forum.msnw
Ik heb hier heel vaak opgezeten vanaf toen het ontdekt werd, nu kom ik er wat minder vaak.
Én ik wens jullie natuurlijk hetzelfde geluk toe als ons is overkomen en ontzettend veel sterkte met deze ziekte die ons levenslang in de greep houd.
Liefs Joke