handen wassen eerste 6 weken na geboorte baby

Vorig jaar heb ik een dochtertje gekregen. Toen werd mij door
verloskundige en kraamhulp geadviseerd de eerste zes weken de baby niet
te laten aanraken door mensen die niet eerst even hun handen hadden
gewassen. Leek mij heel logisch eigenlijk: geld, deurknoppen, bloemen,
overal kunnen bacterieën en virussen aanzitten. Dus ik vroeg de eerste
zes weken aan visite als ze haar wilden vasthouden eerst even de handen
te wassen. Ook mijn moeder en schoonzusjes vroeg ik dat. Die namen mij
dat niet in dank af. Vonden dat ik overdreef. Nu ben ik zwanger van de
tweede en ik ik zie de discussie alweer komen.



Mijn vraag: hebben jullie van kraamhulp/verloskundige hetzelfde advies gekregen en hoe zijn jullie daarmee omgegaan?

 
Hoi!
Onze kraamhulp heeft ook geadviseerd handen te wassen voordat ze onze pasgeboren Jamey mochten vasthouden. Zij heeft aangegeven dat de eerste twee weken te doen. Ik vond twee weken ook wel genoeg. Maar als je dat 6 weken wil doen, is dat toch jouw goed recht? Het is jouw (jullie) kindje! Je kan toch aangeven dat het het advies was van de kraamhulp? En zoveel moeite is het toch niet....

Ik heb speciaal van Unicura zo;n pompzeepje gekocht voor de eerste weken, gebruik het nu nog voor  na het verschonen...

Succes !

groetjes, taatje
 
Dat advies heb ik alleen voor mezelf gekregen. Als ik de baby ging verzorgen, niet de visite. Ik vind het ook wat overdreven.
Bovendien heb ik er zelf ook niet echt goed aan gedacht om steeds de handen te wassen. Ik was(te) ze altijd al wanneer ik echt met dingen in aanraking kom die onhygienisch zijn, of waarvan ik het vies vind. Maar zo'n kleintje wordt wel heel 'steriel' gemaakt denk ik... Toch kan ik me in jou inleven, wanneer je zo'n nadrukkelijk advies hebt gekregen, ook voor de visite, dat je dat het liefst wel wilt doen. Ik zou het respecteren als familie/vrienden zijnde.
 

Hoi,

Ik heb ook het advies gekregen van mijn kraamhulp dat iedereen die mijn zoontje vast wilde houden eerst hun handen moeten wassen! Ik vind het ook heel erg logisch.
Iedereen moet dat maar respecteren, het is toch jouw kind?
Heel veel succes ermee.

Groetjes Marmar
 

Hoi,
ik heb dit advies ook gekregen, maar vond het daarvoor al logisch dat je eerst je handen wast voordat je een baby oppakt.
Ik deed dat immers ook als ik elders op kraamvisite ging.
ik stond er echter versteld van dat sommige mensen zo onnadenkend kunnen zijn.
Voorbeeld: een  bekende van me rookt, de een na de ander. Ze heeft zelf een kleinzoon en als die huilt en het speentje is niet in de buurt dan stopt ze dus haar vinger in dat mondje. Nou, ik gind helemaal over mijn nek toen ik dat zag. Ik ben absoluut geen antiroker, hoor, maar dat vond ik gewoon vettig.
Toen ik zelf kindjes kreeg heb ik daar ook heel erg op gelet en mensen indirect en op een humoristische manier erop geattendeerd dat ik er zeer prijs op stelde dat ze hun handjes gingen wassen.
Misschien ligt het eraan hoe je het brengt, maar bij mijn weten  heeft niemand daar problemen mee gehad.
En nu jouw vraag: ik zou toch echt mijn poot stijf houden, hoor! En anders zou ik mijn kindje niet geven, helaas voor wie het is.
Het is toch onvoorstelbaar dat mensen een probleem ermee hebben om even hun handen te "moeten" wassen (en volgens mij zit het m in dat "moeten".)
Probeer er luchtig mee om te gaan ("zoooooo, we gaan eerst even handjes wassen voordat we jou uit je bedje tillen" ik zeg maar wat.) maar geef ook geen ruimte voor discussie, die is er namelijk niet.
Succes ermee! Groeten, Claudia.


 
Ik heb dit advies niet gehad. Zelf wastte ik wel vaak mijn handen in die tijd. maar de visite heb ik dat niet gevraagd. Mijn puk heeft er niets aan over gehouden.

Maar ok mijn stelling is dat door een kind te onthouden van alle 'besmettingen' je juist problemen creeert, maar goed dat is ieder voor zich.
 
Ik zou het dus wel respecteren als iemand dat van mij vraagt.
Maar als je mijn mening dus vraagt vind ik het echt zwaar overdreven.
We leven vergeleken bij 100 jaar terug heel schoon en hygienisch, dan lijkt het me niet nodig om elke keer je handen te wassen. Ze moeten ook met bacterien in aanraking komen. Tuurlijk als je een vies karweitje hebt gedaan, of met rauw vlees in aanraking bent geweest, of na toiletbezoek, dan moet je je handen wassen. Dat doe ik altijd al, maar dan moet je met een pasgeborene er dus wel wat bewuster bij nadenken ja.
Maar het is voor de rest zwaar overdreven vind ik.
 
Ik heb 2 kids en beide kraamverzorgsters hebben het nooit over handen wassen gehad. Ook op kraambezoeken bij familie en vrienden is het me nooit gevraagd.
Zelf heb ik er verder ook nooit over nagedacht, maar als je kind gezond is lijkt het me ook niet nodig. Ik was sowieso mijn handen na toiletbezoek en "vieze" klusjes.
Maar als jij het nodig vind, dan vind ik dat je het wel van je bezoek mag vragen, het is tenslotte jouw kind.

groetjes, Melanie
 
Terug
Bovenaan