handen wassen eerste 6 weken na geboorte baby

Hoi,

Ik vind het absoluut niet overdreven, om je handen te gaan wassen voordat je een baby vastpakt. De meeste mensen zullen inderdaad wel schone handen hebben, maar er zitten ongetwijfeld mensen bij die dit niet hebben. Stel dat zo iemand net met bijvoorbeeld kip bezig is geweest thuis, en die heeft zijn/haar handen niet gewassen, je moet er toch niet aan denken dat zo iemand het handje van een pasgeborene beetpakt? Zo'n kindje wordt daar erg ziek van (e-coli), dus waarom niet gewoon je handen even wassen? Zelf zul je ongemerkt ook wel es je hand bij je neus langsvegen, als je verkouden bent. Voor zo'n klein murmeltje is het echt niet prettig om dan al verkouden te worden. Natuurlijk "moet" ieder kind z'n imuunsysteem opbouwen d.m.v bacteriën en virussen, maar zó jong echt nog niet hoor...........!
 
Ik heb een dergelijk advies ook niet gehad. En ik ben van mening dat er ook niet te strikt met zulke regels om gegaan moet worden. (Als je kindje gaat kruipen is het handig als het al een beetje weerstand heeft, zoveel vuil als ze dan tegenkomen!!!)
Ik heb er wel voor gekozen om zo'n pompje disinfecteerspul in de box te leggen, in het zicht, zodat mensen wanneer ze de kleine op wilden tillen eerst even hun handen schoon konden maken. Ik vergeet het zelf echter ook heel vaak... en niet alle gasten deden het. Toch is mijn kleine ventje supergezond!!!
(Maar je moet doen waar je jezelf goed bij voelt, het JOUW kindje en niet die van je moeder of zus...)
Rita
 
Hoi

Wij hebben zo'n advies totaal niet gehad. Moet dus ook zeggen dat we er helemaal niet op hebben gelet. Moet eerlijk zeggen, dat ik niet wist wat ik las. Moet zeggen nu ik erover nadenk zit er wel wat in. Aan de andere kant vind ik het ook wel wat overdreven.

Maar het is het belangrijkste om te doen waar jij je het prettigst bij voelt. Dat hebben anderen te respecteren. Maar het is wel vervelend als je jezelf moet verdedigen.

Succes.

Groetjes Jannie
 
Bedankt voor al jullie reacties, ik heb ze met veel belangstelling gelezen.



Wat me opvalt is dat blijkbaar niet alle kraamhulpen hetzelfde zeggen, waardoor ook de meningen erg uiteenlopen.

Zelf ben ik van mening (maar natuurlijk ook beïnvloed door het advies
dat mijn kraamhulp gaf) dat een baby de eerste zes weken nog wel
beschermd mag worden tegen allerlei bacteriën en virussen van buitenaf.
Het heeft nog de rest van het leven daarna om weerstand op te bouwen.



En zoals één van jullie heeft opgemerkt: ik vind ook dat sommige mensen
echt onwetend/onnadenkend zijn wat jonge baby ´s betreft: snipverkouden
op kraamvisite gaan (gelukkig niet bij mij, want dan had ik ze niet bij
de baby gelaten), vingers in de mond van de baby (daar zeiden we ook
wat van als mensen aanstalten maakten) om over goedbedoelde ongewenste
adviezen nog maar te zwijgen. Nou ja, ik dacht altijd dat je als
kraamvrouw het voor het vertellen had, dat mensen naar je luisterden
wat jij wilde, jij hebt tenslotte een kind gekregen en niet zij, maar
iedereen schijnt eigen ideeën te hebben over wat wel goed is en wat
niet.

Ik voel mij door jullie reacties in ieder geval gesteund dat ik vooral
moet doen wat ik wil en dat moet de rest maar respecteren. Neemt niet
weg dat ik, als mensen bellen voor een afspraak, wel zal afwegen of ik
deze persoon de eerste zes weken wil ontvangen of pas daarna. Hoewel ik
daar met mijn moeder en schoonzusjes niet onderuit kan natuurlijk, maar
die zijn het nog niet vergeten neem ik aan.



groeten Irma

 
Terug
Bovenaan