Handen wassen tijdens/na verschonen

<p>Hallo allemaal,</p><p>Na het verschonen van je baby is het belangrijk om je handen te wassen. </p><p>Nu vraag ik me af hoe andere ouders hiermee omgaan. Ik vind het namelijk vervelend en niet heel fris als ik mijn zoontje bv ook om moet kleden omdat ie nat is oid. Je zit dan nog voordat je je handen hebt gewassen aan zijn handjes en hoofd, want tussendoor weglopen bij de commode is geen optie. Ik doe mijn handen soms wel een beetje met een billendoekje maar dat is niet echt wassen. En van zo’n flesje ‘wassen zonder water’ drogen mijn handen gigantisch uit met bloedende handen tot gevolg.</p><p>Maar ook na het verschonen als ik hem de fles of borst ga geven. Ik moet hem dan eerst wegleggen om mijn handen te gaan wassen en dan weer pakken. Meestal is hij vrij rustig maar als hij groter wordt en honger heeft, gaat ie waarschijnlijk huilen.</p><p>Ik ben heel benieuwd hoe andere ouders dit doen. </p>

Tja ik was mn handen gewoon later of helemaal niet.. ik ben dr niet zo secuur in eigenlijk en zie het probleem niet zo. Als je een luier netjes verschoont dan zitten je handen toch niet onder de poep ofzo? Zo onhygienisch is een luier verschonen nou ook weer niet vind ik..
Als er wat poep op mn handen terecht komt dan was ik direct mn handen, anders niet.

Precies wat hierboven gezegd wordt, als je het netjes doet zit je zelf niet onder de poep. Ik verschoon, veeg m'n handen grondig af aan een billendoekjes (in principe zijn die gemaakt om poep te verwijderen dus waarom zou het op je handen niet werken) en doe dan evt nieuw rompertje en kleertjes aan.
Als je het echt vies vind om aan te kleden voordat je je handen hebt gewassen zou je je kindje ook even met luier alleen in z'n bedje kunnen leggen terwijl jij je handen wast, en dan daarna aankleden? 

Wat CvB zegt. Ik zit zelf nooit onder, dus ik was mn handen later wel weer een keertje als het wel uitkomt. Ik maak uiteraard eerst zn gezicht schoon en droog en dan pas zn piemeltje. Maar wat ik met mijn handen doe? 
Mocht je dit wel heel belangrijk vinden, ja dan gaat hij inderdaad waarschijnlijk huilen als hij wat groter wordt. Denk niet dat je daar iets aan kunt doen.

Ik leg mijn kindje even weg op een veilige plek, was mijn handen snel en ga dan verder.
Zeker voor voeden zou ik altijd handen wassen. Tja het is niet zo erg toch als je kindje heel even moet wachten en dat vervelend vindt?

Als het aan m'n handen is gekomen en ik moet haar dan nog aankleden dan veeg ik ze schoon met een billendoekje. Ik was altijd mijn handen na het verschonen, maar dat is meer omdat ik dat zelf fijner vindt. Ik zet haar dan vaak even in haar bedje of als we beneden zijn laat ik haar gewoon spelen of achter me aan komen. Ook als ze honger heeft. Ik zeg dan altijd dat ik eerst even mn handen moet wassen en daarna geef ik haar wat. Mijn dochtertje is dan al wel ouder als jou zoontje maar dit heb ik eigenlijk al vrij snel gedaan. Toen ze jonger was ging ze in de box zodat ik m'n handen kon wassen. Tja en als ze echt honger heeft dan huilt ze heel even. Maar vind op dat moment schone handen belangrijker en ze moeten er toch aan wennen dat ze soms even moeten wachten. 

Later handen wassen zoals hierboven gezegd wordt.
Als het echt een ding voor je is kun je ook van die wegwerp handschoentjes aan doen met verschonen? Dan blijven je handen sowieso schoon.

Ik was mijn handen altijd na het verschonen. Bij de eerste ervoor ook wel eens. Maar bij de tweede ben ik al een stuk makkelijker. 
Ook denk ik dat het prima is om een beetje weerstand op te bouwen. Steeds alles desinfecteren is voor de gezondheid ook niet bevorderlijk. Straks naar een kdv en dan weinig tot geen weerstand hebben en steeds ziek zijn lijkt me ook onhandig.
Wil je je handen tussendoor wassen, dan idd van die alcohol gel (met poep aan de vingers lijkt me dit best vies wel) of billendoekjes. Of even in de wieg/ ledikant leggen. Als je dat vanaf het begin doet went je kindje er misschien wel aan. Succes! 

Terug
Bovenaan