Hoi,
hier een ervaren (tweeling)moeder. ik ga ervanuit dat de kinderkamer, maxi cosi, badje en wandelwagen al uitgezocht zijn, dus hieronder vooral de kleinere dingen.
Mijn ervaringen (positief en negatief door elkaar):
- hydrofiel luiers, te gebruiken voor alles en nog wat;
- flanelen luiers, ik heb ze nooit gehad en heb ze ook niet gemist;
- kruiken, heel kort nodig, dus vooral lenen als dat kan.
- zeep, shampoo enz. Koop zeker niet teveel. Mijn tweeling is bijna twee en nog is niet alles op! Zwitsal ruikt erg lekker, maar sommige babies krijgen er een droge huid van.
- sudocreme: fantastisch tegen rode billen, maar ook voor je zelf als je uitslag/kloofjes of iets hebt.
- broekjes met vaste sok eraan: klinkt leuk, maar paste bij mijn tweeling niet goed. Eerst was de broek te lang, daarna de sokjes te klein.
- muziekmobiel, urenlang plezier (hoewel je zelf helemaal gek wordt van eeuwig hetzelfde deuntje...)
- knuffels: niet te veel kopen, je krijgt er genoeg en je kind kiest er waarschijnlijk uiteindelijk 1 favoriet uit.
- tweede aankleedkussen voor beneden: hoef je niet iedere keer de trap op te lopen met je kind als het verschoont moet worden.
- luieremmer: voor ons handig, aangezien we de luiers apart mogen aanbieden bij de stort (en ze dus niet in de container hoeven te gooien). Verder nut heeft het niet.
- zoogcompressen: heel hard nodig bij lekkende borsten.
- draagzak: verschilt per kind of ze het fijn vinden. Zijn goed op marktplaats te verkrijgen.
- badjas: hadden we gekregen, nauwelijks gebruikt. Badcape is praktischer.
- babyfoon: gingen we pas gebruiken toen ze overdag boven sliepen (dat was na een paar maanden), maar nu nog altijd in gebruik.
- LUIERS! Maar koop niet te veel in het begin. Je kind kan luieruitslag krijgen van het ene merk en het andere niet.
- beschuit met muisjes: die gaan er heel hard doorheen ;-)
- flesjes en flesvoeding: ook als je BV gaat geven, voor die momenten dat BV even niet gaat. Elk kind reageert anders op een bepaald merk fles, dus is heel moeilijk te zeggen welk merk je moet kopen.
- sterilisator: als je flesvoeding geeft, is dit ideaal. Ook voor spenen.
- kleertjes: niet te veel kopen, je krijgt veel en ze groeien snel uit de kleinste maatjes. En anders bestel je er zo wat bij (of laat je wat extra ophalen).
Succes en veel plezier met shoppen!
groetjes,
Martine