@Hannah

Hoi moeders van 4!
Hoe is 't?
Al uit de vakantieplannen, word het toch Italie of nog liever een jaartje wachten...
Vroeg me af, volgens mij zijn mijn oudste dochter en jouw 2e kind (ik meen ook jullie oudste dochter) onlangs 8 jaar geworden?
Ik merk de laatste tijd dat ze echt groter word!
Continu vragen, alleen maar vragen stellen...Tijdens mijn zwangerschap van Luka was 't telkens 'Mam, leg nou eens echt uit hoe die baby in je buik is gekomen.'
Maar ook overal in discussie over willen gaan, ze is niet meer makkelijk onaardig gezegd af te poeieren zeg maar!
Tuurlijk heeft deze leeftijd ook hele mooie momenten, ze heeft haar 1e paardrij-wedstrijd gereden, komt thuis met huiswerk (de tafel van 4!) is opeens heel bewust van wat ze 's morgens aan wil doen, hoe haar haar moet, ik mag haar niet meer in de gang op school een kus geven voordat ze haar klas inloopt hi hi!
Hoe is dat bij jou?
Groetjes Roos.

Haha, wat leuk om te lezen. Goedenmorgen by the way......
Ja, de vakantieplannen zijn concreet. We gaan naar Zuid-Frankrijk en het plan is om volgend jaar naar Italie te gaan. Omdat we dit jaar laat vakantie hebben (we gaan dan ook de laatste 2 weken van de zomervakantie) reed de autoslaaptrein niet meer naar Livorno, tenminste niet meer terug begin september. Nog wel naar Avignon, dus we gaan pal aan de zee zitten bij Valras-Plage (Languedoc). Ik wil graag een stacaravan met 3 slaapkamers, die zijn wat makkelijker in Frankrijk te vinden dan in Italie. Maar we hebben al wel een leuke camping voor volgend jaar gezien, vlak bij het meer van Trasimeno.
En jullie? Al geboekt?? Of nog lekker aan het bladeren? In de meivakantie hadden we ook graag weg gewild, maar mijn zusje trouwt precies midden in de vakantie, dus dat gaat even niet door....

Ja, mijn oudste dochter (onze 2e) is in december (de 27e) 8 jaar geworden. En wanneer is jouw dochter 8 geworden dan?? Groep 4 ook?
Jara is een echte jongensmeid, zeg maar. Ze draagt het liefst jongenskleren en zit al jaren met veel plezier op de voetbal. Ooit heb ik haar op dansen gestuurd, maar dat was een grote aanfluiting, hihi...... Ze heeft haar haar een half jaar geleden kort laten knippen en dat past echt bij haar. De andere meiden, Isa en Leah, zijn weer echte dametjes, die van sieraden en glitters houden, grappig hoor. Maar je hebt gelijk: "ineens" worden ze toch erg groot, ze krijgen een duidelijke mening, moeten op school steeds meer dingen doen, inderdaad komen de tafels voorbij.... En ook hoe baby's worden geboren, dat is zeer interessant.... ik vind het wel een mooie leeftijd ook, maar niet meer supermakkelijk. Jara heeft een lekker eigenwijze kop, dus die weet precies wat ze wil (en vooral wat ze NIET wil, ahum). Het botst hier nogal eens met de oudste (in nov 10 geworden; groep 7) en allebei zijn erg overtuigd van hun eigen gelijk en willen het laatste woord hebben....... gezellig....... :)
Wat leuk dat jouw dochter op paardrijden zit. Daar kan ze zich zeker helemaal in uitleven?
Ook al is het soms even slikken als je ziet dat ze groter worden, ik vind het toch wel erg genieten om te zien hoe ze zich ontwikkelen. Van een heel erg verlegen, stil meisje naar eentje die precies weet wat ze wil en haar mannetje wel staat.......
Nou, ga me hier maar even aankleden, moet ook nog gebeuren......

We waren ongetwijfeld praktisch dezelfde periode zwanger,...Noa is 9 januari 8 jaar geworden.
Bij Noa is het precies andersom, heel raar maar tijdens mijn zwangerschap had ik Jade voor haar in gedachte maar vond het een te prinsessen-achtige naam en zoch wat korters en stoerders, want had het gevoel dat dit een stoer meisje zou zijn.En inderdaad, altijd kort haar, broeken aan, geen kettinkjes e.d.Tot aan het einde van de kleuterschool, ze was 6,5 jaar en ging naar grope 3.Ze wilde rokjes aan, haar haren moesten lang worden (het liefst van de ene op de andere dag) en ze wil op turnen...Heel apart...
Ik vond het heel moeilijk toen ze begin 2006 op haar 4e naar de kleuterschool ging.Ze was altijd mijn meissie maar toen had er opeens een kleuterjuf ook van alles over haar te zeggen vond ik dat echt heel moeilijk...Inmiddels heeft ze haar plekje als oudste kind hier in huis helemaal veroverd en geniet ze vooral van de momentjes van met papa en mama alleen zijn.Dus met papa op zaterdagmiddag naar de manege, vaak daarna nog even naar het (sport-) vliegtuigveld, kijken naar sportvliegtuigjes met mensen die eruit springen met paracutes.Of met mama naar de stad, kleren kopen en ergens wat drinken, gewoon een middagje weg zonder de rest.Hier botst het wel eens met Jade, de 2e.Jade is een prinzessen-meisje, en houd van geljk krijgen en als ze dat niet krijgt kan ze gemeen worden, stiekem knijpen e.d, Noa heeft dat heel lang gepikt maar nu slaat ze figuurlijk maar ook letterlijk terug.En da's ook weer niet de bedoeling.Zo grapig, ze kunnen eorm lief met z'n tweetjes spelen, maar het kans ook zomaar omslaan als de een niet haar zin krijgt!!!En Lenthe loopt er dan tussendoor.Vaak gaat het hier het beste als die 3e erbij is.Op zondagochtend worden er wel eens tenten gebouwd in mijn woonkamer, gaan ze 'vadertje en moedertje' spelen ha ha!!En Lenthe is dan de 'baby'.En die speelt dan gewoon mee, zo grappig om te zien!Gaat ze baby geluidjes maken en haar duim in haar mond doen, terwijl ze nauwelijks duimt!Helemaal op in het spel!
Grappig om te lezen dat dat jongensachtige ook bij Jara te merken is, zou ook wat zijn als elk meisje een rose prinsesje zou zijn...Jade hier is dat wel, Lenthe lijkt een combinatie, maar neigt toch wel net als Leah naar het echte meisje-meisje-kind.

Wij gaan in de meivakantie een weekje naar drente (had geen zin om ver te rijden) is vanaf hier hooguit 5 kwartier, zitten we in de buurt van Assen.En in de zomervakantie toch dan waarschijnlijk Italie, aan 't Gardameer.Volgens mij hebben wij vroeg vakantie, (ook al valt het dit jaar best laat) de scholen hier zijn vanaf 10 juli vrij.Vallen nog net bij Noord, erg raar als je in 't Gooi woont, enfin, vorig jaar al in juni vrij, erg raar vond ik dat.

Enfin, manlief zit op de bank naar de film 'It' te kijke...Lenthe heeft vanmiddag een playmobile poppetje in de DVD recorder geduwd dus daar gaat ons plannetje dvd's kijken...doken de kast in op zoek naar ouderwetse videobanden en vonden nog 'It'.Minstens 10 jaar geleden opgenomen toen hier nog niks rondkroop...Zaten echt terug te denken aan toen, woonden nog in Weesp in een 4 kamerflat....Waar is de tijd?

Nog een vraagje, met welke leeftijd ben jij begonnen met je kids op zwemles te doen?Iedereen hier begint rond 4 jaar, praktisch elk vriendinnetje van Noa heeft haar zwemldiploma al, hier had ik het idee om het niet in het 1e kleutershooljaar te doen, leek me zo druk voor haar, ook was Jade toen 1,5 jaar en had mijn handen vol aan haar.Stelde het een jaar uit, toen lag ik in het ziekenhuis en heb een half jaar moeten herstellen van een darmziekte.Daarna gingen we trouwen en volgde de zwangerschap van Lenthe, 10 maanden daarna Luka in mijn buik, en zo was er telkens wat zodat ik nog geen mogelijkheid zag om 1 of 2 keer per week heen en weer te scheuren naar een zwembad.Nu moet het dan maar, heb de oudste 2 net ingeschreven bij het zwembad om de hoek hier.Kan ik tussendoor misschien even naar huis, en over 5 jaar herhaal ik dit nog een keer maar dan met de jongste 2 kinders.Het blijft allemaal plannen he met de buitenschoolse activiteiten..Hoe gaat dat bij jou?

Nou, tegen mannetje aankruipen op de bank en hopen dat ik vannacht slaap...'It', ....vond hem toen zoooo eng, maar ja, 'toen' was ik 20.....ha ha!!!
Ben nu natuurlijk een grown up mom, en moet hem wel aan kunnen he!!!
Groetjes Roos.

Hihi, nou, dan waren we inderdaad tegelijk zwanger in 2001..... Ik was eigenlijk op 16 januari uitgerekend van Jara! Maar ze wilde graag eerder komen..... Dus ook net haar verjaardag gehad???

En heb je nog 'It' kunnen kijken???? Enne... eng??

Zeer herkenbaar, hoe het er bij jou thuis aan toe gaat. Samen heel goed kunnen spelen, maar het kan ook zomaar omslaan, en dan zijn het gemene 'krengetjes', inclusief slaan,schoppen of lelijke gezichten trekken (of gebaren). Pfffff.....
Echt meiden eigen misschien, dat felle??
Hihi, hier ook veel rollenspellen thuis. Dat Leah de baby is en mee 'moet' doen (en het vol overgave doet; 'baby huilt, wheh wheh wheh'). Ze bouwen hier ook huizen, tenten en alles waar ze maar plezier mee kunnen maken. Het lastige hier is dat de oudste een aan autisme verwante stoornis heeft en dus heel graag het hele spel wil bepalen. Dat pikken de dames (inclusief Leah) niet meer, en het gaat dus vaak een tijdje goed, maar dan vliegt de vlam in de pan. Het is zaak om dat moment dus voor te zijn.....

Oh, jij hebt dus in Weesp gewoond? Hihi, manlief en ik zaten 10 jaar geleden ook nog gezellig eerst in Amsterdam (de Pijp, op 3 hoog) en in Diemen (Ruben is in het AMC geboren en Jara thuis in Diemen dus). Gek idee he, dat je ineens ergens anders woont, lekker huisje-boompje-beestje, zelfs getrouwd (wij zijn getrouwd toen Ruben 4 mnd nog veilig in mijn buik zat), en met een 'groot' gezin..... nooit gedacht vroeger zeker? Ik niet tenminste....

Tja, zwemles. Hier begin ik rond 5 jaar met zwemles (Isa mag volgende week op voor diploma B, ze wordt 7 in april). Niet eerder. Dat wordt hier ook afgeraden door het zwembad. Op 4-jarige leeftijd, zeggen zij, hebben kinderen meer moeite met tegelijkertijd luisteren en de bewegingen uit te voeren. Zij vinden dat je dan vaak veel langer bezig bent.
Ik zit hier dus al jaren op het zwembad. Ruben en Jara hebben A t/m C gehaald en zitten nu bij de zwemvereniging hier (ik woon op loopafstand van het zwembad!), echt superleuk om te zien hoe goed ze kunnen zwemmen, daar ben ik jaloers op, kan nog niet eens fatsoenlijk borstcrawlen of onder water zwemmen zonder mijn neus dicht te houden, haha......

Oh ja, gisteren definitief de vakantie geboekt, heel gewaagd zonder babybedje, dus Leah zal op een groot bed moeten gaan slapen dan (past toch geen babybedje in zo'n kleine stacaravan). Voor de zekerheid maar een bedrek/uitvalrek meenemen.....
Vallen jullie nog in de regio Noord? Dat klinkt gek, ja.... misschien gelijk op vakantie, zodat je niet helemaal in het hoogseizoen zit??? Leuk hoor, het gardameer. Zie je het zitten met de kleine Luca? Het is wel een braaf ventje natuurlijk he, dat ie al zo goed doorslaapt!!!! Zeker wel genieten, zo'n kleine hummel in z'n bedje.....! Ben wel een klein beetje jaloers hoor, hier geen kleine hummeltjes meer. Gaat zooooooo snel. Het is hier helemaal goed, 4 kids, maar het is echt een raar idee dat je nooit meer zwanger zult zijn en zo'n klein aapje tegen je aan hebt liggen.......

Nou, ga hier even een was in de wasmachine gooien, ligt een hele berg......

Terug
Bovenaan