Hapjes: wat zegt het cb en wat doen jullie?

Hallo!

Ik lees hier zoveel verschillende adviezen van het cb over de eerste fruit- en groentehapjes, dat ik wel eens wil weten wat jullie werd geadviseerd en wat jullie zelf hebben besloten te doen.

Bij mij was het cb-advies:
4 maanden: fruithapje en 5 voedingen van 180 cc met 6 schepjes
5 maanden: fruithapje, groentehapje en 4 voedingen van 180 cc met 6 schepjes. (groente vervangt een fles)

Ik ben iets eerder dan 4 maanden gestart met fruit. Senne vindt dit alleen niet lekker, dus ik twijfel of ik ook groente ga proberen. En ook denk ik dat ze al naar 4 flessen kan, maar dan iets grotere flessen. Volgens het cb bij ons  mag dat echt niet, maar of ik me daar nou aan ga houden.. ik ben heel benieuwd wat jullie cb adviseert.

Groetjes, Dionne

Ik moet nog beginnen met de fruit en groentehap. Maar een tijd geleden moest ik van 6 voedingen naar 5 voedingen. Dat keurig gedaan. Een maand later moest ik weer terug naar 6 voedingen. Ja daag...Femke was net gewend aan dat ritme. En nog zoiets: Femke is nu 4 maanden en mag niet meer dan 130 cc melk per voeding. Nou ze barst van de honger en ik geef ze dus 150 cc per voeding.
Soms vind ik de adviezedn idioot. Bovendien zie ik elke maand een ander gezicht en die weten dus niet wat er met mij besproken is.
Ik begin vanavond aan het fruithapje.
Gr linda

Hoi Dionne,

Tegen mij werd hetzelfde verteld behalve dat ik met fruit en groente mocht beginnen als Maddox 5 maanden was (dat is hij volgende week). Ik ben ook al eerder begonnen met hem fruit en groente te geven. Hij heeft nu nog steeds 5 flessen van 180 + 6 scheppen + een groente- of fruithapje. Het  CB vertelde mij ook dat ik de flessen niet groter mocht maken omdat daar het maagje van zou uitzetten. Als ik nu naar de 4 flessen zou gaan zouden die toch echt groter moeten zijn anders heeft hij er  niet genoeg aan. Ik ben dus ook aan het twijfelen of ik, tegen het advies van het CB, de flessen niet 210 + 7 scheppen zal maken.

Oh ja en ik doe in de laatste fles rijstebloem van Nutrix.

Groetjes, Petra

Hoi,

Fruithapje beginnen met 6 maanden, maar ik ben met 2,5 maand begonnen. Joshua vind het erg lekker.
Groetenhapje normaal beginnen met 6 maanden maar omdat mijn bv ophoud (en hij geen kv wil drinken) mocht ik beginnen met 4 maanden en straks met 5 maanden een aardappel erbij, en dit heb ik gedaan...Joshua vind alleen groente niet lekker, behalve bruine bonen met appeltjes dan. En verder moet hij nog 5 maanden worden maar ik ga hem zondag worteltjes met een aardappel geven.

Verder moet ik bv op verzoek geven dit betekent soms 5 keer per 24 uur en soms 13 keer per 24 uur maar meestal zitten we op 7/8 keer. Dus moeilijk plannen van hapjes geven maar ik laat minstens 1 uur ertussen zitten. Joshua spugt nogal veel, ook hapjes en als ik dan genoeg tijd ertussen hou dan spugt hij minder.

Wel was het advies van cb om direct na groente hapje bv te geven, maar joshua wil dat niet!

grt suuz mv joshua 8-2-07

p.s en idd je heb steeds iemand anders die dan totaal weer iets anders zegt. Zeg ik 'vorige week is me dit gezegt' dan wordt er geantwoord 'ja?, oh ok".

Bij 4 maanden mocht ze Nutrix en moest ze nog 5 flessen. Met 6 maanden dan 3 flessen en fuit en groente. In 1 keer!!! Toen ik daar wat van zei, moest ik dan de Nutrix maar met een lepel geven en dan zou het wel goed gaan.

Daar houd ik me dus niet aan! Met 4,5 maanden zijn we begonnen met fruit en groente en 4 flessen, omdat ze toch al op 4 flessen zat (ze eet gewoon niet meer, of ik moet haar midden in de nacht wakker maken voor een fles).

Ik word helemaal gek van die adviezen van het cb en vond dit wel heel idioot. Nou ja, ik doe wel wat goed voelt en mijn kleine meid is nou eenmaal geen makkelijke eter, dus wat ik erin krijg, krijg ik erin!

Groetjes Ilona

Hoi,

Stijn is van 3 dec. maar officieel moet je hem zien als een kind van 14 feb.
Stijn zijn schema ziet er als volgt uit:
- Rond 8.00 eerste fles 210 water+7 schepjes+2 schepjes rijstebloem+jbpm
-Rond 12.30 half potje fruit
-Rond 14.30 fles 210 water+7 schepjes+2 rijstebloem+jbpm
-Rond 17.00 half potje groente+danoontje start
-Rond 20.30 fles 210 water+7 schepjes+2 schpjes rijstebloem+jbpm.
Dit is in overleg gegaan met de kinderarts+cb.
Stijn doet het Prima,en slaapt de klok rond.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!!!

liefs kim

Hoi

Ik kom net van het cb vandaan. Laurens is nu 4mnd. Ze zei dat hij 5 flessen van 200 mocht. Hij mag dus wat hij op kan als het maar niet meer is als 1000 op een dag.

Verder zij ze dat ik wel rijstebloem nu kon geven als ik dat zou willen

Over fruit en groente kon ik het beste rond 5,5 mnd beginnen (advies). En dan het liefst met groente. Want fruit verhoogd allergien.
Nou ben toevallig gisteren begonnen met een beetje groente. Hij vond het wel lekker maar was wel wennen.

Ze zei er duidelijk bij dat het richtlijnen zijn. En dat het landelijk afgesproken is mensen dit te adviseren. Maar ook zei ze dat iedereen naar z'n eigen kind moet kijken.
De een heeft er eerder behoefte aan als de ander als je alles rustig opbouwd en de tijd geeft om te wennen. Net als de hoeveelheid ml in de flessen als je kind honger heeft geef dan gerust meer (let wel op max)

Nou dit is wat ik een uur geleden te horen heb gekregen.

Groetjes annegien

Komt allen naar Kudelstaart, want op eet- en drinkgebied heb ik geloof ik 's werelds meest flexible cb!

Hier is de richtlijn: niet meer dan 1 liter kv per dag. Verder naar behoefte: 210cc + 7 scheppen is prima en als een kindje niet wil drinken ook prima (tot op zekere hoogte uiteraard, maar niet van dat gezeur van hij/zij móet zoveel). 4 a 5 flesvoedingen op een dag is prima, maar meerdere kleine voedingen is ook goed.

Wat betreft groente en fruit: mag allebei vanaf 4 maanden, mits langzaam opgebouwd en een paar daagjes achter elkaar hetzelfde. Gewoon kijken wat je kindje lekker vindt en waar hij/zij aan toe is.

Lekker makkelijk dus!

Groetjes,

Eveline

Terug
Bovenaan