Hapjes: wat zegt het cb en wat doen jullie?

Hier is het met 4 maanden 5 flessen van 180 cc (water) en fruit tot max 2 eetlepels.
Met 5 maanden groentehapje erbij tot max 2 eetlepels 4 flessen van 180 cc en een halve fles van 90 cc.
Met 6 maanden meer groente en fruit en dan die halve fles eraf en blijven er 4 flessen van 180 cc over.

Heb het zelf iets anders gedaan. Wel qua groente en fruit de richtlijn aangehouden, maar qua voeding meteen bij 4 maanden naar 4 flessen gegaan, maar dan van 210 cc.
Dit blijf ik gewoon zo geven. Misschien met 6 maanden dat ik terug ga naar 180 cc en 4 flessen.
Groetjes Veerle

Hoi,

Nou, hier in Leiden zien ze liever dat je pas begint met een hapje als de kleine 6mnd is. Vorige keer, Nikki was net 4 mnd en een week, zeiden ze: "als je wil beginnen met een hapje dan mag dat vanaf 5 mnd, maar liever vanaf 6." Nou, Nikki krijgt vanaf 4 mnd al een fruithap en ze vind het heerlijk. Ben heel voorzichtig begonnen, met een paar lepeltjes, maar als ze meer wilde kreeg ze dat ook. Nu eet ze bijna een heel potje leeg.
Verder zijn we ook naar 4 flessen 210 ml + 7 schepjes gegaan (Ze is nu 5mnd en een week). Dit omdat ze de laatste fles nauwelijks wilde drinken. Met een beetje geluk ging er 110 á 120 ml in (maar ze sliep daar wel de hele nacht mee door, zelfs als ze maar 80ml op had).

Binnenkort gaan we ook beginnen met een groentehap. Eens kijken hoe ze dat vindt.

Groetjes, Marieke

bij mij vragen ze elke keer wat hij krijgt en dat schrijven ze op.tegenwoordig eigenlijk geen schema's of adviezen meer sinds ik ze duidelijk heb gemaakt dat boas niet volgens een schema leeft en heel goed zijn behoeftes aan kan geven.en boas ziet er heel goed uit dus wat ik deed was zichtbaar goed.kon ze niks van zeggen,dus dat deed ze ook niet.ze vroeg ook aan mij of ik al met hapjes wou beginnen en ik zei dat hij af en toe wat krijgt als ik iets in huis heb of klaar maak wat hij mag.en dat was ook oke.
groetjes kari
dus als kudelstaart te ver is kunnen jullie ook naar dodewaard komen

bij ons hebben ze gemerkt (het cb) dat we hun adviezen niet gebruiken ( sommige wel hoor) maar wat eten betreft nee.
natas geeft zelf wel aan en fruithap kreeg hij bij 3 maand ongeveer..
en groenten 2 week later

gr sylvia

Hoi Hoi,

Ik ben gisteren bij het CB geweest (thom is nou 4 maanden) en ze hebben niks over hapjes gezecht en ik heb er ook niet naar gevraagd! Ik trek mijn eigen plan wel. thom kan denk ik zelf heel goed aangeven wat hij wel of niet wil.

Het World Heath Organisation. (WHO) heeft richtlijnen geschreven die het Nederlands Gezonheids Intituut heeft overgenomen. Daarin wordt beschreven dat tot 6 maanden een zuigeling geen bijvoeding nodig heeft. Als je borstvoeding geeft wordt het zelfs nadrukkelijk afgeraden om bijvoeding te geven.

Ik denk dat je gewoon lekker moet doen wat goed voelt voor jou en als je goed kijkt naar wat de kleine aangeeft dat het dan wel goed zal zitten, op het consultatie bureau zitten mensen die deskundig genoeg zijn, maar je merkt al dat de meningen erg verdeeld zijn dus aan beide manieren zullen voor en nadelen zitten! en geen een manier zal goed of fout zijn.

Succes, Anneke

Volgens mij zijn hier al 10-20 verschillende adviezen bij elkaar gezet... Ongelooflijk! Dat er zo'n verschil kan zijn! Dat maakt de CB's meteen een stuk minder geloofwaardig...
Mijn CB ziet liever ook niet dat ik voor 6 maanden begin met bijvoeding, van welke soort dan ook, dus ook rijstebloem... Een heel verhaal over poreuze darmpjes en risico's op reacties... Ik krijg trouwens geen commentaar over de FV, ze informeren alleen maar wat ik geef.
Christian is nog helemaal happy met alleen de fles, is nog echt niet aan vast voedsel toe, dus ik wacht geduldig tot 6 maanden (oa ook ivm verhoogd risico allergie). Rijstebloem was hier niet zo'n succes, dus dat laat ik voorlopig ook maar achterwege. Gewoon, recht toe recht aan, 5 x 200 cc FV. En verder niets.

Groetjes Karin
Mama van Christian (19 weken)

Terug
Bovenaan