harde buiken of weeen?

A

Anoniem

Guest
hoi allen,

ben nieuw hier dus even een kleine voorstelronde: ben 29 jaar en nu 23+1 zwanger van de eerste.
Sinds vorige week heb ik last van buikpijn die naar rug, kruis en benen doortrekt. Volgens de gyn niet zeker of dit nu weeen of harde buiken zijn. Tsja, als die het al niet weet.... Doe het nu dus maar op advies errug rustig aan. Hij doet verder niets, omdat de baby nog te jong is. Vandaar mijn vraag aan jullie: wanneer weet je nu of iets een harde buik is of toch weeen? En hoe lang kan je je zwangerschap hiermee uitzingen?

groetjes,
Een beetje ongeruste mama-in-wording

quote: kim d2008 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('05-10-2008 15:18:33'));

hoi allen,

ben nieuw hier dus even een kleine voorstelronde: ben 29 jaar en nu 23+1 zwanger van de eerste.
Sinds vorige week heb ik last van buikpijn die naar rug, kruis en benen doortrekt. Volgens de gyn niet zeker of dit nu weeen of harde buiken zijn. Tsja, als die het al niet weet.... Doe het nu dus maar op advies errug rustig aan. Hij doet verder niets, omdat de baby nog te jong is. Vandaar mijn vraag aan jullie: wanneer weet je nu of iets een harde buik is of toch weeen? En hoe lang kan je je zwangerschap hiermee uitzingen?

groetjes,
Een beetje ongeruste mama-in-wording

Hoi Kim ,

Het klinkt mij eerder als weeen dan als harde buiken! Als het erger wordt   en regelmatiger moet je echt aan de bel trekken hoor! Laat je desnoods aan een CTG leggen in het ziekenhuis voor een paar uur! En de gyn kan in elk geval controleren of je baarmoedermond verstrijkt. Dat is ook een indicatie, maar dat zal hij zelf ook wel weten neem ik aan.
Een collegaatje van mij heeft het ook gehad met 26 wk. Bij haar was de bevalling onverwacht echt begonnen en hebben ze het kunnen keren met weeenremmers. Ze heeft daarna weken (4 ofzo)  plat gelegen en mocht er alleen af om naar de wc te gaan en na een paar weken nog steeds vooral rusten. Uiteindelijk is de baby met 40 weken geboren.
Harde buiken zouden over moeten gaan/minder moeten worden.  als je voldoende rust neemt en ontspant, warm bad bv Weeen niet. Het is in ieder geval een teken dat je te druk bent, dus ik zou er maar naar luisteren als ik jou was!

Heel veel stertke met rust houden!
groetjes
Klarie

Weeën doen pijn net als menstruatiekrampen maar dan X 100, en komen regelmatig. Harde buiken geven een onprettig gevoel, maar doen niet echt pijn. Hoe dan ook, als je pas 23 weken bent is het allebei niet goed. Heel rustig aan doen en eventueel je urine laten controleren op een blaasontsteking, dat kan je tijdens je zwangerschap hebben zonder dat het verder pijn doet.

Hoi,

Als je echte weeen hebt dan weet je dit van nature wel,hier bedoel ik mee als je erover na moet denken zeg maar of het echtte weeen zijn dan zijn het ze meestal niet.Ik dacht toen ik zwanger van mijn zoontje was had ik ook al vroeg voorween maar als ik dit vergelijk met echte weeen stelde het geen bal voor haha.ja dat weet je dan naturlijk nog niet.

ik hoop voor je dat het gewoon geen weeen zijn want van echte weeen krijg je ook ontsluiting en dat lijkt me best risicovol met nog geen 30 weken.

groetjes, nice

ps:geniet van je zwangerschap

Hoi Kim,

toevallig keek ik even op het zwanger zijn forum, terwijl ik (nog) niet zwanger ben. Toen ik jou verhaaltje las, moest ik gelijk aan mijn eerste zwangerschap denken en kon het bijna weer voelen.
Wat jij beschrijft, klinkt voor mij het zelfde als waar ik last van had, harde buiken. Trekt van 1 kant van je buik naar de andere en soms ook nog verder. Het voelt alsof je buik langzaamaan heel hard wordt/gespannen. Voelt dat bij jou ook zo?
Dit was voor mij een teken dat ik teveel doe, heb toen ook wat meer rust genomen. Wat wel moeilijk was, want overdag had ik er bijna geen last van. Het kwam vaak wanneer ik 's avonds naar bed ging of lekker op de bank lag.
Werk jij veel? En wat voor werk doe je? En ben je daarnaast ook nog actief? Het kan een teken zijn dat je rustiger aan moet doen. Doe dat dan ook, hè.
En vertrouw je het toch niet, je kunt ook voor een second opinion als deze gyn het niet weet.

Succes ermee, en maak je niet teveel zorgen, dat is ook weer niet goed voor jou en je kleine.

Liefs,

Een harde buik is niet echt pijnlijk te noemen, alleen erg onprettig. Bij mij gaat mijn buik dat samentrekken en voelt dan inderdaad keihard aan. Meestal wordt hij na een minuutje weer soepeler, maar soms blijft het wel een half uur aanhouden. Vaak is dit een teken dat je teveel hebt gedaan en dus meer rust moet nemen.

Een wee is pijnlijk en kan uitstralen naar je onderrug en bovenbenen. Meestal komt de pijn langzaam optrekken en gaat dan naar een hoogtepunt, waarna de pijn weer gaat afzakken. Als het ontsluitingsweeen zijn,  dan beginnen deze vaak onregelmatig, maar worden dan regelmatiger en volgen elkaar dan sneller op en houden ook wat langer aan. Dit  zou niet goed zijn als je 23 weken zwanger bent.  Het kunnen ook voorweeen zijn, die blijven vaak onregelmatig en gaan dan gewoon weer weg.

Op zich denk ik dat het misschien  voorweeen zijn, aangezien je hier al een week last van hebt. Als het echte weeen waren, dan was je inmiddels al wel bevallen,  aangezien deze dan regelmatiger en heftiger worden.

Persoonlijk  vind ik het erg vreemd dat je gynaecoloog geen verder onderzoeken doet, zoals een ctg-apparaat of  een inwendig onderzoek.  

wat klarie schrijft klopt !!
ik heb zelf precies hetzelfde meegemaakt .
het is echt niet zo dat je weeen van nature wel herkent. Ook de pijn die je bij een wee ervaart  is voor iedereen anders...
ik ben nu 36 wkn en heb vanaf 14wkn al harde buiken
ik heb uiteindelijk bij 29 weken een opname gehad ivm dreigende vroeggeboorte. met weeenremmers en bedrust hebben we het nu al kunnen rekken tot heden..
ik heb echt tot op het moment van opname niet doorgehad dat ik echte ontsluitingsweeen had en noemde het nog steeds harde buiken (het deed echt geen pijn ofzo)   maar het was wel dat gevoel wat jij beschrijft.
het is idd zo dat een harde buik bij rust en ontspanning weer moet wegtrekken en er moet geen regelmaat inzitten.   Je mag ongeveer 10 harde buiken op een dag kennen

Lieve dames,

dank je wel voor alle reacties. Fijn ook om te horen dat mensen dit herkennen en dat deze toestand niet hoeft te betekenen dat mijn kindje nu al komt.
Ben afgelopen maandag nog naar de gyn geweest omdat ik bijna om de 5 minuten buikpijn had die zoals jullie al beschrijven inderdaad als een soort golf over je heen komt. Het was hetzelfde gevoel wat ik al had, maar nu vaker en er bleef een  soort krampgevoel in mijn rug tussen de golven door.
Ik had gelukkig geen ontsluiting en mocht dus weer naar huis. Volgens de gyn zijn het voorweeen. Moet terugkomen bij het bekende riedeltje: weeen waar je de klok op gelijk kan zetten, vruchtwaterverlies, bloedverlies. Blijf het erg spannend vinden, maar hoe langer de kleine geen aanstalten maakt om eruit te komen, hoe meer vertrouwen ik krijg dat hij in elk geval blijft zitten tot hij levensvatbaar is.
Verder veel gezeur op/van mijn werk die precies willen weten wanneer ik weer begin en het niet in te plannen vinden dat ik het zowiezo rustiger aan moet doen als ik weer begin. Jippie...

liefs, Kim (nu 23+ 4 weken zwanger)

Terug
Bovenaan